Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Model bacalaureat limba romana

de portalInvatamant.ro la 02 Nov. 2011
0 comentarii
Fii primul care comenteaza






ÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂ Examenul de bacalaureat 2012
ÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂ Proba E. a)
 Proba scrisĂ“ƒ la LIMBA SI LITERATURA ROMĂâNĂ“â

MODEL

Ăâ Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordĂ“ƒ 10 puncte din oficiu.
Ăâ Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
Culegere de exercitii rezolvate la limba romana
Culegere de exercitii rezolvate la limba romana
Vezi detalii
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Vezi detalii
MEMORATOR ISTORIE si MEMORATOR GEOGRAFIE
MEMORATOR ISTORIE si MEMORATOR GEOGRAFIE
Vezi detalii

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Se dĂ“ƒ urmĂ“ƒtorul text:
CĂÂnd sĂ“ƒ fi fost ziua aceea care ĂÂmi vine ĂÂn minte mereu? CĂÂĂÂi ani sĂ“ƒ fi avut? Optsprezece? NouĂ“ƒsprezece? Era ĂÂn orice caz ĂÂntr-o dupĂ“ƒ-amiazĂ“ƒ de sfĂÂrsit de varĂ“ƒ sau ĂÂnceput de septembrie, sau poate cĂ“ƒ nu era, dar astfel de zile au ĂÂn ele nemiscarea unei zile de varĂ“ƒ si lumina aceea a zilei de toamnĂ“ƒ care, de bogatĂ“ƒ ce e, opreste parcĂ“ƒ si ea pe loc trecerea timpului. [...] dimineaĂÂa niciun nor, la amiazĂ“ƒ soare dulce care nu te opreste ĂÂn casĂ“ƒ la umbrĂ“ƒ, dupĂ“ƒ-masĂ“ƒ cer mereu senin si pe searĂ“ƒ asfinĂÂitul lung, cu ĂÂnrosirea cerului si aprinderea acoperisurilor... Am vĂ“ƒzut asta de atĂÂtea ori cĂ“ƒ mĂ“ƒ gĂÂndesc cĂÂteodatĂ“ƒ dacĂ“ƒ aceste dupĂ“ƒ-amiezi si asfinĂÂituri nu s-au ĂÂngrĂ“ƒmĂ“ƒdit de fapt ĂÂn amintirea mea ĂÂntr-una singurĂ“ƒ din pricina lucrurilor care s-au petrecut din ĂÂntĂÂmplare ĂÂntr-o astfel de zi? Ei si? Ce importanĂÂĂ“ƒ are dacĂ“ƒ s-a ĂÂntĂÂmplat asa sau nu? De ce de pildĂ“ƒ din atĂÂtea dimineĂÂi cĂÂte am trĂ“ƒit aici si mi-au bĂ“ƒtut ani de zile ĂÂn fereastrĂ“ƒ nu s-a ales niciuna pe care sĂ“ƒ n-o pot uita? [...] Si cu toate acestea, adicĂ“ƒ cu toatĂ“ƒ aceastĂ“ƒ siguranĂÂĂ“ƒ care ĂÂncepe sĂ“ƒ mĂ“ƒ lege de trecut, amintirea mea dĂ“ƒ tĂÂrcoale, dibuie si niciodatĂ“ƒ nu are puterea sĂ“ƒ scoatĂ“ƒ la suprafaĂÂĂ“ƒ toatĂ“ƒ lumina acelei dupĂ“ƒ-amiezi. FiindcĂ“ƒ unele din gesturile mele de atunci le ĂÂnĂÂeleg bine, dar altele ĂÂmi rĂ“ƒmĂÂn strĂ“ƒine. Totusi erau ale mele. ĂŽmi spun de pildĂ“ƒ cĂ“ƒ eram vesel si cĂ“ƒ de aceea stĂÂnd acolo, pe
acoperisul acelei biserici, cĂÂntam. [...] MĂ“ƒ ĂÂndemnase tata sĂ“ƒ mĂ“ƒ fac vĂ“ƒpsitor, zicĂÂnd cĂ“ƒ tabla plouĂ“ƒ si ninge peste ea si dĂ“ƒ repede jos vĂ“ƒpseaua, ai totdeauna de lucru. Si m-a trimis cu un mester pe acoperis. [...] ĂŽn orice caz faptul de a umbla sus pe acoperisurile caselor mi-a plĂ“ƒcut asa de mult cĂ“ƒ mi-am dat seama cĂ“ƒ asta e pentru
mine ceva de care n-o sĂ“ƒ mĂ“ƒ las toatĂ“ƒ viaĂÂa. SĂ“ƒ fi fost din pricinĂ“ƒ cĂ“ƒ ĂÂn toĂÂi acei ani ai copilĂ“ƒriei mele umblasem cu capul ĂÂn jos si nu vĂ“ƒzusem nimic? Si cĂ“ƒ deodatĂ“ƒ, pentru ĂÂntĂÂia oarĂ“ƒ, de voia mea, ridicasem fruntea si vĂ“ƒzusem?
(Marin Preda, Intrusul)

Scrie, pe foaia de examen, rĂ“ƒspunsul la fiecare dintre urmĂ“ƒtoarele cerinĂÂe, cu privire la text:
1. Numeste cĂÂte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: nemiscarea, dulce. 2 puncte
2. ExplicĂ“ƒ rolul cratimei ĂÂn secvenĂÂa: n-o sĂ“ƒ mĂ“ƒ las. 2 puncte
3. Construieste un enunĂ ĂÂn care sĂ“ƒ folosesti o locuĂÂiune/expresie care sĂ“ƒ conĂÂinĂ“ƒ substantivul lumina. 2 puncte
4. PrecizeazĂ“ƒ tipul de perspectivĂ“ƒ narativĂ“ƒ din textul citat. 4 puncte
5. Transcrie douĂ“ƒ cuvinte din text care aparĂÂin cĂÂmpului semantic al timpului. 4 puncte
6. NoteazĂ“ƒ douĂ“ƒ motive literare din textul dat. 4 puncte
7. PrezintĂ“ƒ rolul interogaĂÂiilor retorice din textul dat. 4 puncte
8. IlustreazĂ“ƒ, cu exemple din text, douĂ“ƒ trĂ“ƒsĂ“ƒturi ale genului epic. 4 puncte
9. ComenteazĂ“ƒ, ĂÂn 60 -100 de cuvinte (sase Ăââ zece rĂÂnduri), urmĂ“ƒtoarea secvenĂÂĂ“ƒ din textul dat: Si cu toate acestea, adicĂ“ƒ cu toatĂ“ƒ aceastĂ“ƒ siguranĂÂĂ“ƒ care ĂÂncepe sĂ“ƒ mĂ“ƒ lege de trecut, amintirea mea dĂ“ƒ tĂÂrcoale, dibuie si niciodatĂ“ƒ nu are puterea sĂ“ƒ scoatĂ“ƒ la suprafaĂÂĂ“ƒ toatĂ“ƒ lumina acelei dupĂ“ƒ-amiezi. 4 puncte

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 150 Ăââ 300 de cuvinte (15Ăââ30 de rĂÂnduri) despre reusitĂ“ƒ, pornind de la ideile sugerate de afirmaĂÂia lui Nicolae Titulescu:

ExperienĂÂa m-a ĂÂnvĂ“ƒĂÂat cĂ“ƒ numai sinceritatea si cunoasterea celorlalĂÂi permit ĂÂn diplomaĂÂie culesul unor succese nu efemere, ci permanente.
ĂŽn elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
Ăˆâ sĂ“ƒ respecĂÂi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor ĂÂn scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimĂ“ƒrii unei aprecieri; 8 puncte
Ăˆâ sĂ“ƒ ai conĂÂinutul adecvat argumentĂ“ƒrii pe o temĂ“ƒ datĂ“ƒ: formularea ipotezei/a propriei opinii faĂÂĂ“ƒ de problematica pusĂ“ƒ ĂÂn discuĂÂie, enunĂÂarea si dezvoltarea corespunzĂ“ƒtoare a douĂ“ƒ argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
Ăˆâ sĂ“ƒ respecĂÂi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuaĂÂie) si limita de spaĂÂiu indicatĂ“ƒ. 6 puncte

AtenĂÂie! FormulĂ“ƒrile de tipul Sunt/nu sunt de acord cu afirmaĂÂia.../Autorul are dreptate cĂÂnd afirmĂ“ƒ cĂ“ƒ.../AfirmaĂÂia autorului este corectĂ“ƒ... nu se considerĂ“ƒ ipotezĂ“ƒ.

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

RedacteazĂ“ƒ un eseu de 600 Ăââ 900 de cuvinte (douĂ“ƒĂââtrei pagini), ĂÂn care sĂ“ƒ prezinĂÂi o temĂ“ƒ si viziunea despre lume reflectate ĂÂntr-un text poetic studiat, aparĂÂinĂÂnd unuia dintre autorii canonici Mihai Eminescu, George Bacovia sau Nichita StĂ“ƒnescu.

ĂŽn elaborarea eseului, vei avea ĂÂn vedere urmĂ“ƒtoarele repere:
Ăˆâ evidenĂÂierea unei trĂ“ƒsĂ“ƒturi care face posibilĂ“ƒ ĂÂncadrarea textului poetic studiat ĂÂntr-un curent cultural/literar, ĂÂntr-o perioadĂ“ƒ sau ĂÂntr-o orientare tematicĂ“ƒ;
Ăˆâ susĂÂinerea unei opinii despre modul ĂÂn care tema aleasĂ“ƒ si viziunea despre lume se reflectĂ“ƒ ĂÂntr-un text poetic studiat;
Ăˆâ prezentarea a douĂ“ƒ imagini/idei poetice din textul studiat, relevante pentru tema aleasĂ“ƒ si viziunea despre lume;
Ăˆâ ilustrarea a patru elemente de compoziĂÂie si de limbaj ale textului poetic studiat (imaginar poetic, titlu, incipit, relaĂÂii de opoziĂÂie si de simetrie, motiv poetic, laitmotiv, figuri semantice/ tropi, elemente de prozodie etc.).

NotĂ“ƒ! Ordinea integrĂ“ƒrii reperelor ĂÂn cuprinsul lucrĂ“ƒrii este la alegere.
Pentru conĂÂinutul eseului vei primi 16 puncte (cĂÂte 4 puncte pentru fiecare cerinĂÂĂ“ƒ/reper); pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor ĂÂn scris Ăââ 3 puncte; abilitĂ“ƒĂÂi de analizĂ“ƒ si de argumentare Ăââ 3 puncte; utilizarea limbii literare Ăââ 2 puncte; ortografia Ăââ 2 puncte; punctuaĂÂia Ăââ 2 puncte; asezarea ĂÂn paginĂ“ƒ, lizibilitatea Ăââ 1 punct, ĂÂncadrarea ĂÂn limita maximĂ“ƒ de spaĂÂiu indicatĂ“ƒ Ăââ 1 punct).
ĂŽn vederea acordĂ“ƒrii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sĂ“ƒ aibĂ“ƒ minimum 600 de cuvinte (aproximativ douĂ“ƒ pagini) si sĂ“ƒ dezvolte subiectul propus.
Autor: portalInvatamant.ro
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

x


Intrebare antispam: 3 + 3 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!