Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Model bacalaureat limba romana

de portalInvatamant.ro la 02 Nov. 2011
0 comentarii
Fii primul care comenteaza




Examenul de bacalaureat 2012
Proba E. a)
Proba scrisă la LIMBA SI LITERATURA ROMĂNĂ

MODEL

â Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
â Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Se dă următorul text:
CĂnd să fi fost ziua aceea care Ămi vine Ăn minte mereu? CĂţi ani să fi avut? Optsprezece? Nouăsprezece? Era Ăn orice caz Ăntr-o după-amiază de sfĂrsit de vară sau Ănceput de septembrie, sau poate că nu era, dar astfel de zile au Ăn ele nemiscarea unei zile de vară si lumina aceea a zilei de toamnă care, de bogată ce e, opreste parcă si ea pe loc trecerea timpului. [...] dimineaţa niciun nor, la amiază soare dulce care nu te opreste Ăn casă la umbră, după-masă cer mereu senin si pe seară asfinţitul lung, cu Ănrosirea cerului si aprinderea acoperisurilor... Am văzut asta de atĂtea ori că mă gĂndesc cĂteodată dacă aceste după-amiezi si asfinţituri nu s-au Ăngrămădit de fapt Ăn amintirea mea Ăntr-una singură din pricina lucrurilor care s-au petrecut din ĂntĂmplare Ăntr-o astfel de zi? Ei si? Ce importanţă are dacă s-a ĂntĂmplat asa sau nu? De ce de pildă din atĂtea dimineţi cĂte am trăit aici si mi-au bătut ani de zile Ăn fereastră nu s-a ales niciuna pe care să n-o pot uita? [...] Si cu toate acestea, adică cu toată această siguranţă care Ăncepe să mă lege de trecut, amintirea mea dă tĂrcoale, dibuie si niciodată nu are puterea să scoată la suprafaţă toată lumina acelei după-amiezi. Fiindcă unele din gesturile mele de atunci le Ănţeleg bine, dar altele Ămi rămĂn străine. Totusi erau ale mele. Ămi spun de pildă că eram vesel si că de aceea stĂnd acolo, pe
acoperisul acelei biserici, cĂntam. [...] Mă Ăndemnase tata să mă fac văpsitor, zicĂnd că tabla plouă si ninge peste ea si dă repede jos văpseaua, ai totdeauna de lucru. Si m-a trimis cu un mester pe acoperis. [...] Ăn orice caz faptul de a umbla sus pe acoperisurile caselor mi-a plăcut asa de mult că mi-am dat seama că asta e pentru
mine ceva de care n-o să mă las toată viaţa. Să fi fost din pricină că Ăn toţi acei ani ai copilăriei mele umblasem cu capul Ăn jos si nu văzusem nimic? Si că deodată, pentru ĂntĂia oară, de voia mea, ridicasem fruntea si văzusem?
(Marin Preda, Intrusul)

Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la text:
1. Numeste cĂte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: nemiscarea, dulce. 2 puncte
2. Explică rolul cratimei Ăn secvenţa: n-o să mă las. 2 puncte
3. Construieste un enunţ Ăn care să folosesti o locuţiune/expresie care să conţină substantivul lumina. 2 puncte
4. Precizează tipul de perspectivă narativă din textul citat. 4 puncte
5. Transcrie două cuvinte din text care aparţin cĂmpului semantic al timpului. 4 puncte
6. Notează două motive literare din textul dat. 4 puncte
7. Prezintă rolul interogaţiilor retorice din textul dat. 4 puncte
8. Ilustrează, cu exemple din text, două trăsături ale genului epic. 4 puncte
9. Comentează, Ăn 60 -100 de cuvinte (sase â zece rĂnduri), următoarea secvenţă din textul dat: Si cu toate acestea, adică cu toată această siguranţă care Ăncepe să mă lege de trecut, amintirea mea dă tĂrcoale, dibuie si niciodată nu are puterea să scoată la suprafaţă toată lumina acelei după-amiezi. 4 puncte

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 150 â 300 de cuvinte (15â30 de rĂnduri) despre reusită, pornind de la ideile sugerate de afirmaţia lui Nicolae Titulescu:

Experienţa m-a Ănvăţat că numai sinceritatea si cunoasterea celorlalţi permit Ăn diplomaţie culesul unor succese nu efemere, ci permanente.
Ăn elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
â să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor Ăn scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
â să ai conţinutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica pusă Ăn discuţie, enunţarea si dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
â să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuaţie) si limita de spaţiu indicată. 6 puncte

Atenţie! Formulările de tipul Sunt/nu sunt de acord cu afirmaţia.../Autorul are dreptate cĂnd afirmă că.../Afirmaţia autorului este corectă... nu se consideră ipoteză.

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Redactează un eseu de 600 â 900 de cuvinte (douăâtrei pagini), Ăn care să prezinţi o temă si viziunea despre lume reflectate Ăntr-un text poetic studiat, aparţinĂnd unuia dintre autorii canonici Mihai Eminescu, George Bacovia sau Nichita Stănescu.

Ăn elaborarea eseului, vei avea Ăn vedere următoarele repere:
â evidenţierea unei trăsături care face posibilă Ăncadrarea textului poetic studiat Ăntr-un curent cultural/literar, Ăntr-o perioadă sau Ăntr-o orientare tematică;
â susţinerea unei opinii despre modul Ăn care tema aleasă si viziunea despre lume se reflectă Ăntr-un text poetic studiat;
â prezentarea a două imagini/idei poetice din textul studiat, relevante pentru tema aleasă si viziunea despre lume;
â ilustrarea a patru elemente de compoziţie si de limbaj ale textului poetic studiat (imaginar poetic, titlu, incipit, relaţii de opoziţie si de simetrie, motiv poetic, laitmotiv, figuri semantice/ tropi, elemente de prozodie etc.).

Notă! Ordinea integrării reperelor Ăn cuprinsul lucrării este la alegere.
Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (cĂte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper); pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor Ăn scris â 3 puncte; abilităţi de analiză si de argumentare â 3 puncte; utilizarea limbii literare â 2 puncte; ortografia â 2 puncte; punctuaţia â 2 puncte; asezarea Ăn pagină, lizibilitatea â 1 punct, Ăncadrarea Ăn limita maximă de spaţiu indicată â 1 punct).
Ăn vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte (aproximativ două pagini) si să dezvolte subiectul propus.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

bacalaureat limba romana model


x

Lasa un raspuns




37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020


37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
[x]