�������������������������������������������� Examenul de
bacalaureat 2012
������������������������������������������������������� Proba E. a)
���������������������������� Proba scrisă la LIMBA SI LITERATURA ROMÂNĂ
MODEL
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Se dă următorul text:
Când să fi fost ziua aceea care îmi vine în minte mereu? Câţi ani să fi avut? Optsprezece? Nouăsprezece? Era în orice caz într-o după-amiază de sfârsit de vară sau început de septembrie, sau poate că nu era, dar astfel de zile au în ele nemiscarea unei zile de vară si lumina aceea a zilei de toamnă care, de bogată ce e, opreste parcă si ea pe loc trecerea timpului. [...] dimineaţa niciun nor, la amiază soare dulce care nu te opreste în casă la umbră, după-masă cer mereu senin si pe seară asfinţitul lung, cu înrosirea cerului si aprinderea acoperisurilor... Am văzut asta de atâtea ori că mă gândesc câteodată dacă aceste după-amiezi si asfinţituri nu s-au îngrămădit de fapt în amintirea mea într-una singură din pricina lucrurilor care s-au petrecut din întâmplare într-o astfel de zi? Ei si? Ce importanţă are dacă s-a întâmplat asa sau nu? De ce de pildă din atâtea dimineţi câte am trăit aici si mi-au bătut ani de zile în fereastră nu s-a ales niciuna pe care să n-o pot uita? [...] Si cu toate acestea, adică cu toată această siguranţă care începe să mă lege de trecut, amintirea mea dă târcoale, dibuie si niciodată nu are puterea să scoată la suprafaţă toată lumina acelei după-amiezi. Fiindcă unele din gesturile mele de atunci le înţeleg bine, dar altele îmi rămân străine. Totusi erau ale mele. Îmi spun de pildă că eram vesel si că de aceea stând acolo, pe
acoperisul acelei biserici, cântam. [...] Mă îndemnase tata să mă fac văpsitor, zicând că tabla plouă si ninge peste ea si dă repede jos văpseaua, ai totdeauna de lucru. Si m-a trimis cu un mester pe acoperis. [...] În orice caz faptul de a umbla sus pe acoperisurile caselor mi-a plăcut asa de mult că mi-am dat seama că asta e pentru
mine ceva de care n-o să mă las toată viaţa. Să fi fost din pricină că în toţi acei ani ai copilăriei mele umblasem cu capul în jos si nu văzusem nimic? Si că deodată, pentru� întâia oară, de voia mea, ridicasem fruntea si văzusem?
(Marin Preda, Intrusul)
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la text:
1. Numeste câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: nemiscarea, dulce. 2 puncte
2. Explică rolul cratimei în secvenţa: n-o să mă las. 2 puncte
3. Construieste un enunţ în care să folosesti o locuţiune/expresie care să conţină substantivul lumina. 2 puncte
4. Precizează tipul de perspectivă narativă din textul citat. 4 puncte
5. Transcrie două cuvinte din text care aparţin câmpului semantic al timpului. 4 puncte
6. Notează două motive literare din textul dat. 4 puncte
7. Prezintă rolul interogaţiilor retorice din textul dat. 4 puncte
8. Ilustrează, cu exemple din text, două trăsături ale genului epic. 4 puncte
9. Comentează, în 60 -100 de cuvinte (sase – zece rânduri), următoarea secvenţă din textul dat: Si cu toate acestea, adică cu toată această siguranţă care începe să mă lege de trecut, amintirea mea dă târcoale, dibuie si niciodată nu are puterea să scoată la suprafaţă toată lumina acelei după-amiezi. 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte (15–30 de rânduri) despre reusită, pornind de la ideile sugerate de afirmaţia lui Nicolae Titulescu:
Experienţa m-a învăţat că numai sinceritatea si cunoasterea celorlalţi permit în diplomaţie culesul unor succese nu efemere, ci permanente.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
− să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
− să ai conţinutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea si dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
− să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuaţie) si limita de spaţiu indicată. 6 puncte
Atenţie! Formulările de tipul Sunt/nu sunt de acord cu afirmaţia.../Autorul are dreptate când afirmă că.../Afirmaţia autorului este corectă... nu se consideră ipoteză.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 600 – 900 de cuvinte (două–trei pagini), în care să prezinţi o temă si viziunea despre lume reflectate într-un text poetic studiat, aparţinând unuia dintre autorii canonici Mihai Eminescu, George Bacovia sau Nichita Stănescu.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
− evidenţierea unei trăsături care face posibilă încadrarea textului poetic studiat într-un curent cultural/literar, într-o perioadă sau într-o orientare tematică;
− susţinerea unei opinii despre modul în care tema aleasă si viziunea despre lume se reflectă într-un text poetic studiat;
− prezentarea a două imagini/idei poetice din textul studiat, relevante pentru tema aleasă si viziunea despre lume;
− ilustrarea a patru elemente de compoziţie si de limbaj ale textului poetic studiat (imaginar poetic, titlu, incipit, relaţii de opoziţie si de simetrie, motiv poetic, laitmotiv, figuri semantice/ tropi, elemente de prozodie etc.).
Notă! Ordinea integrării reperelor în cuprinsul lucrării este la alegere.
Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper); pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităţi de analiză si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuaţia – 2 puncte; asezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct, încadrarea în limita maximă de spaţiu indicată – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte (aproximativ două pagini) si să dezvolte subiectul propus.