Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Model bacalaureat limba romana

de portalInvatamant.ro la 02 Nov. 2011
0 comentarii
Fii primul care comenteaza




                                             Examenul de bacalaureat 2012
                                                        Proba E. a)
                             Proba scrisă la LIMBA SI LITERATURA ROMÂNĂ

MODEL

• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Se dă următorul text:
CĂ¢nd să fi fost ziua aceea care Ă®mi vine Ă®n minte mereu? CĂ¢Å£i ani să fi avut? Optsprezece? Nouăsprezece? Era Ă®n orice caz Ă®ntr-o după-amiază de sfĂ¢rsit de vară sau Ă®nceput de septembrie, sau poate că nu era, dar astfel de zile au Ă®n ele nemiscarea unei zile de vară si lumina aceea a zilei de toamnă care, de bogată ce e, opreste parcă si ea pe loc trecerea timpului. [...] dimineaÅ£a niciun nor, la amiază soare dulce care nu te opreste Ă®n casă la umbră, după-masă cer mereu senin si pe seară asfinÅ£itul lung, cu Ă®nrosirea cerului si aprinderea acoperisurilor... Am văzut asta de atĂ¢tea ori că mă gĂ¢ndesc cĂ¢teodată dacă aceste după-amiezi si asfinÅ£ituri nu s-au Ă®ngrămădit de fapt Ă®n amintirea mea Ă®ntr-una singură din pricina lucrurilor care s-au petrecut din Ă®ntĂ¢mplare Ă®ntr-o astfel de zi? Ei si? Ce importanţă are dacă s-a Ă®ntĂ¢mplat asa sau nu? De ce de pildă din atĂ¢tea dimineÅ£i cĂ¢te am trăit aici si mi-au bătut ani de zile Ă®n fereastră nu s-a ales niciuna pe care să n-o pot uita? [...] Si cu toate acestea, adică cu toată această siguranţă care Ă®ncepe să mă lege de trecut, amintirea mea dă tĂ¢rcoale, dibuie si niciodată nu are puterea să scoată la suprafaţă toată lumina acelei după-amiezi. Fiindcă unele din gesturile mele de atunci le Ă®nÅ£eleg bine, dar altele Ă®mi rămĂ¢n străine. Totusi erau ale mele. Îmi spun de pildă că eram vesel si că de aceea stĂ¢nd acolo, pe
acoperisul acelei biserici, cĂ¢ntam. [...] Mă Ă®ndemnase tata să mă fac văpsitor, zicĂ¢nd că tabla plouă si ninge peste ea si dă repede jos văpseaua, ai totdeauna de lucru. Si m-a trimis cu un mester pe acoperis. [...] În orice caz faptul de a umbla sus pe acoperisurile caselor mi-a plăcut asa de mult că mi-am dat seama că asta e pentru
mine ceva de care n-o să mă las toată viaÅ£a. Să fi fost din pricină că Ă®n toÅ£i acei ani ai copilăriei mele umblasem cu capul Ă®n jos si nu văzusem nimic? Si că deodată, pentru  Ă®ntĂ¢ia oară, de voia mea, ridicasem fruntea si văzusem?
(Marin Preda, Intrusul)

Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la text:
1. Numeste cĂ¢te un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: nemiscarea, dulce. 2 puncte
2. Explică rolul cratimei Ă®n secvenÅ£a: n-o să mă las. 2 puncte
3. Construieste un enunÅ£ Ă®n care să folosesti o locuÅ£iune/expresie care să conÅ£ină substantivul lumina. 2 puncte
4. Precizează tipul de perspectivă narativă din textul citat. 4 puncte
5. Transcrie două cuvinte din text care aparÅ£in cĂ¢mpului semantic al timpului. 4 puncte
6. Notează două motive literare din textul dat. 4 puncte
7. Prezintă rolul interogaţiilor retorice din textul dat. 4 puncte
8. Ilustrează, cu exemple din text, două trăsături ale genului epic. 4 puncte
9. Comentează, Ă®n 60 -100 de cuvinte (sase – zece rĂ¢nduri), următoarea secvenţă din textul dat: Si cu toate acestea, adică cu toată această siguranţă care Ă®ncepe să mă lege de trecut, amintirea mea dă tĂ¢rcoale, dibuie si niciodată nu are puterea să scoată la suprafaţă toată lumina acelei după-amiezi. 4 puncte

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte (15–30 de rĂ¢nduri) despre reusită, pornind de la ideile sugerate de afirmaÅ£ia lui Nicolae Titulescu:

ExperienÅ£a m-a Ă®nvăţat că numai sinceritatea si cunoasterea celorlalÅ£i permit Ă®n diplomaÅ£ie culesul unor succese nu efemere, ci permanente.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
− să respecÅ£i structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor Ă®n scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
− să ai conÅ£inutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica pusă Ă®n discuÅ£ie, enunÅ£area si dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
− să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuaţie) si limita de spaţiu indicată. 6 puncte

AtenÅ£ie! Formulările de tipul Sunt/nu sunt de acord cu afirmaÅ£ia.../Autorul are dreptate cĂ¢nd afirmă că.../AfirmaÅ£ia autorului este corectă... nu se consideră ipoteză.

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Redactează un eseu de 600 – 900 de cuvinte (două–trei pagini), Ă®n care să prezinÅ£i o temă si viziunea despre lume reflectate Ă®ntr-un text poetic studiat, aparÅ£inĂ¢nd unuia dintre autorii canonici Mihai Eminescu, George Bacovia sau Nichita Stănescu.

În elaborarea eseului, vei avea Ă®n vedere următoarele repere:
− evidenÅ£ierea unei trăsături care face posibilă Ă®ncadrarea textului poetic studiat Ă®ntr-un curent cultural/literar, Ă®ntr-o perioadă sau Ă®ntr-o orientare tematică;
− susÅ£inerea unei opinii despre modul Ă®n care tema aleasă si viziunea despre lume se reflectă Ă®ntr-un text poetic studiat;
− prezentarea a două imagini/idei poetice din textul studiat, relevante pentru tema aleasă si viziunea despre lume;
− ilustrarea a patru elemente de compoziţie si de limbaj ale textului poetic studiat (imaginar poetic, titlu, incipit, relaţii de opoziţie si de simetrie, motiv poetic, laitmotiv, figuri semantice/ tropi, elemente de prozodie etc.).

Notă! Ordinea integrării reperelor în cuprinsul lucrării este la alegere.
Pentru conÅ£inutul eseului vei primi 16 puncte (cĂ¢te 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper); pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor Ă®n scris – 3 puncte; abilităţi de analiză si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuaÅ£ia – 2 puncte; asezarea Ă®n pagină, lizibilitatea – 1 punct, Ă®ncadrarea Ă®n limita maximă de spaÅ£iu indicată – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte (aproximativ două pagini) si să dezvolte subiectul propus.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

x

Lasa un raspuns




37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020


37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
[x]