Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Ministerul Educatiei vrea eliminarea Informaticii de la Bacalaureat. Reactia universitarilor

de Gavrila Cristina la 25 Apr. 2019
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ministerul Educatiei vrea eliminarea Informaticii de la Bacalaureat. Reactia universitarilor25Apr.2019

Ministerul Educatiei a prezentat modificarile propuse pentru examenul national de Bacalaureat, printre care figureaza si eliminarea Informaticii ca proba la examenul de Bacalaureat, chiar si pentru liceenii care au urmat un profil de Matematica-Informatica.

Propunerea "a creat confuzie in comunitatea educationala", precizeaza o scrisoare deschisa semnata de Consortiul Universitaria si cadrele mai multor facultati de profil din Romania.
 
Semnatarii apelului spera ca este vorba despre o eroare si solicita nu doar pastrarea acestei probe, ci si cresterea importantei Informaticii ca materie de studiu in invatamantul de toate gradele si la toate specializarile. Ei cer o extindere in educatia preuniversitara, nu doar la specializarile Matematica-Informatica si stiinte ale naturii (prin introducerea Informaticii in trunchiul comun), ci si la celelalte specializari, teoretice sau vocationale. 
 
 
Va prezentam scrisoarea integrala trimisa catre Ecaterina Andronescu de profesorii universitari de informatica:
 
"Stimata Doamna Ministru al Educatiei Nationale,
 
Informatiile prezentate de Ministerul Educatiei Nationale, privind modificarile preconizate in structura examenului national de Bacalaureat, ne-au produs ingrijorare. Perspectiva ca Informatica sa dispara ca proba la Bacalaureat a creat confuzie in comunitatea educationala si ne-au determinat sa initiem acest demers si sa va solicitam respectuos nu doar pastrarea Informaticii ca proba la Bacalaureat, alaturi de Fizica, Chimie si Biologie, ci si cresterea importantei Informaticii ca materie de studiu in invatamantul de toate gradele si la toate specializarile.
 
Informatica reprezinta unul din putinele domenii in care Romania are un avans educational fata de cele mai multe tari din lume. Studiul Informaticii in liceu (completat recent, in noul plan cadru din 2017, prin introducerea Informaticii in trunchiul comun la gimnaziu), aparitia, initial, a liceelor de Informatica, apoi transformarea specializarii Matematica-Fizica in Matematica-Informatica, cu varianta Informatica intensiv, introducerea Informaticii ca proba la Bacalaureat, odata cu dezvoltarea invatamantului superior si a cercetarii in cele 3 ramuri ale Informaticii active in Romania – Informatica, Calculatoare si Tehnologia Informatiei si Informatica Economica, toate aceste demersuri au creat, rand pe rand, un cadru propice pentru educatia in domeniul Informaticii.
 
Dezvoltarea invatamantului de informatica a generat rezultate concrete, demonstrandu-si astfel viabilitatea. Este suficient sa ne uitam la aportul pe care industria de IT a ajuns sa il aiba in economia romaneasca, de 6% din PIB, transformand aceasta industrie in cel mai dinamic sector, iar potentialul este in continuare foarte mare. Putem sa privim si performantele elevilor romani la concursuri internationale: numai la Olimpiada Internationala de Informatica, elevii romani au obtinut, incepand din anul 1990, 107 medalii, din care 30 de aur, clasandu-se pe locul 6 in lume intr-un ierarhie pe tari a celor 30 de editii de pana acum.

Aceste rezultate nu au venit din neant, ci in primul rand din sistemul educational. Ce ar insemna acum eliminarea Informaticii de la Bacalaureat? Desfiintarea specializarii Matematica-Informatica la liceu? A claselor de Informatica intensiv? Cum ar putea o materie care este in denumirea specializarii sa fie ignorata la examenul de finalizare a studiilor la specializarea respectiva?

Cateva date statistice ne arata importanta Informaticii in cadrul examenului de Bacalaureat.
 
Peste 30% din absolventii specializarii Matematica-Informatica au sustinut Informatica in cadrul probei E la examenul de Bacalaureat din 2018, in crestere fata de 18% in 2013, 23% in 2015 sau 29% in 2017 (sursa: CNEE).
 
Mai mult decat atat, procentul de promovare al celor care au sustinut Informatica la Bacalaureat (cumulat pe toate specializarile – Matematica-Informatica, stiinte ale naturii si Militar/Matematica-Informatica) a fost in toti acesti ani de peste 97%, demonstrand astfel ca alegerea acestei probe nu a fost de conjunctura, ci constienta si asumata.
 
In mod esential, Informatica este stiinta procesarii informatiei, a transformarii informatiei in cunostinte si a aplicarii cunostintelor digitalizate pentru dezvoltarea societatii. Informatica integreaza intr-un mod consistent matematica, ingineria, tehnologia si programarea ca vocatie, fara a se limita la niciuna dintre acestea si interactioneaza cu toate domeniile stiintifice, sociale sau umaniste, creand o punte intre acestea, prin gandirea algoritmica si modelele teoretice sau experimentale pe care le propune.
 
Cea mai recenta descoperire in fizica experimentala – imaginea unei gauri negre – a fost obtinuta pe calculator si nu ar fi fost posibila fara algoritmi sofisticati care sa proceseze si sa sincronizeze informatia colectata de sistemele de telescoape radio dispuse pe tot globul. Astfel de exemple pot fi gasite in toate domeniile. Dar provocarea cea mai mare a viitorului o reprezinta procesarea automata a cunostintelor, prin “inteligenta” robotilor, care va schimba complet lumea in care traim.
 
Aceste argumente sau exemple ne arata ca Informatica in societate reprezinta deopotriva o oportunitate extraordinara, dar si o amenintare care nu trebuie neglijata. Oportunitatea consta in posibilitatile considerabile de dezvoltare personala si sociala, pe care ni le ofera intelegerea, deprinderea si utilizarea notiunilor cu care opereaza Informatica; amenintarea consta in ignorarea sau marginalizarea rolului Informaticii in societate, incepand cu educatia la toate nivelurile.
 
Demersul nostru, ca reprezentanti ai Informaticii in Consortiul Universitaria, este unul preventiv, menit sa evite o posibila eroare cu efecte negative grave si de lunga durata.
 
Consideram ca lipsa Informaticii din schita structurii noului examen de Bacalaureat este o scapare, care va fi corectata in documentele finale. in acelasi timp, atragand atentia asupra acestei situatii punctuale, va propunem o dezbatere reala, colaborativa, care sa duca la recunoasterea statutului Informaticii ca stiinta (prin includerea orelor de Informatica in aria curriculara in care se afla orele de Matematica si stiinte ale naturii) si la intarirea rolului Informaticii in educatia preuniversitara, nu doar la specializarile Matematica-Informatica si stiinte ale naturii (prin introducerea Informaticii in trunchiul comun), ci si la celelalte specializari, teoretice sau vocationale. Doar printr-o abordare activa si anticipativa putem sa ne pregatim pentru societatea viitorului.
 
18 aprilie 2019

Conf. dr. Adrian Iftene, decan, Facultatea de Informatica, Universitatea "Al. I. Cuza” din Iasi
Prof. dr. Marian Dardala, decan, Facultatea de Cibernetica, Statistica si Informatica Economica, Academia de Studii Economice din Bucuresti
Conf. dr. Radu Gramatovici, decan, Facultatea de Matematica si Informatica, Universitatea din Bucuresti
Conf. dr. Simona Motogna, prodecan, Facultatea de Matematica si Informatica, Universitatea „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca
Prof. dr. Viorel Negru, presedinte, Senatul Universitatii de Vest din Timisoara
 
 
Materiile care se vor da la BAC A1 Bacalaureat pentru studiile de stiinte, potrivit propunerii ministrului pentru viitoarea lege a educatiei sunt:
 
Limba romana
Limba straina
Matematica
Fizica/Chimie/Biologie
Proba de creativitate, cunostinte, abilitati, aptitudini si atitudini
 
Materiile pentru BAC A2 Bacalaureatul pentru studiile socio-umaniste:
 
Limba romana
Limba straina
Istorie
Filosofie/logica/filosofie
Proba de creativitate, cunostinte, abilitati, aptitudini si atitudini
 
Materiile pentru BAC V Bacalaureatul pentru studiile vocationale:
 
Limba romana
Limba straina
Proba specifica
Proba de creativitate, cunostinte, abilitati, aptitudini si atitudini
 
Materiile pentru noul BAC T Bacalaureatul profesional:
 
Limba romana
Limba straina
Stiinte
 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

x

Lasa un raspuns




37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020


37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!