La primul subiect, elevii de la uman au primit un text semnat de C. Radulescu, "Marturisiri", la care au avut de rezolvat mai multe cerinte. La al doilea subiect s-a dat un fragment dintr-o poezie semnata de Grigore Alexandrescu, "Inca o zi", iar la cel de-al treilea subiect, elevii au avut de redactat un eseu de minimum 400 de cuvinte in care sa prezinte particularitati de constructie a unui personaj dintr-un text narativ studiat, apartinand lui Camil Petrescu sau lui G. Calinescu.
Elevii de la profilul real, filiera tehnologica si vocationala, au primit subiecte similare cu cele de la profilul uman, cu exceptia Subiectului al III-lea, unde au avut de redactat un eseu de minimum 400 de cuvinte in care sa prezinte particularitati ale unui text narativ studiat apartinand lui Camil Petrescu sau lui G Calinescu.
SUBIECTUL I - Filiera teoretica – Profilul umanist; Filiera vocationala – Profilul pedagogic
Citeste urmatorul fragment:
"Primele indrumari, care probabil au hotarat in buna parte mersul carierei mele de profesor si publicist, le-am primit de la tatal meu. Zic „probabil”, fiindca despre propria viata cine face marturisiri nu poate sa nu amestece in ele si o mare doza de subiectivitate. Tatal m-a crescut foarte sever. Severitatea era in firea sa si era si in metoda educatiei de pe acea vreme. Acum saptezeci de ani nu era la moda pedagogia indulgenta de astazi. Copiii nu aveau dreptul sa-si faca toate placerile. Mi-a fost interzisa astfel orice distractie prelungita si cu deosebire eram ferit de orice distractie care se putea preface in obicei. Un servitor al casei, [...] scripcar* in ceasurile lui libere, isi pusese in cap sa ma invete si pe mine mestesugul lui, dar tatal meu, prinzand de veste, l-a certat strasnic si l-a mutat numaidecat cu serviciul. Aveam pe atunci trei ani si mi-aduc aminte bine de vorbele cu care l-a certat [...]: „Ce vrei, [...] sa faci din copilul meu un pierde-vara?”. Severitatea aceasta ceda in cazul cand eram bolnav. Atunci era de acord si tatal cu pedagogia indulgenta. Prima clasa primara am facut-o in scoala satului meu natal, Butoiesti, in judetul Mehedinti, la varsta de sase ani. Aveam ca invatator pe un batran, care stia citi si scrie potrivit, dar de socotit era ramas la cele patru operatii aritmetice elementare. Cand am terminat anul primei clase primare, stiam mai mult decat invatatorul, dar nu fiindca tatal ma ajutase, ci prin munca proprie, facuta sub ochiul lui sever. Acest ochi sever m-a urmarit in tot cursul studiilor mele. N-a fost moment, chiar cand ma gaseam la studii universitare in strainatate, in care sa nu-l simt indreptat asupra-mi. De la a doua clasa primara inainte, pana la terminarea claselor secundare, am fost in scolile din Craiova, apoi patru ani in Universitatea din Bucuresti; tot timpul de vacanta insa, si timpul de vacanta scolara la noi este destul de lung, eram din nou la tara, la Butoiesti, in tovarasia tatalui meu. Pana la varsta de douazeci si unu de ani, am fost astfel sub continua lui supraveghere. Independenta totala de sub influenta tatalui a inceput la mine dupa aceasta varsta, deodata cu plecarea in strainatate pentru continuarea de studii. Indrumarile tatalui pe timpul vacantelor scolare nu-mi erau date sub forma didactica. Nu eram nici examinat, nici obligat sa ascult lectii in toata regula. Daca ar fi procedat asa, desigur ca influenta lui asupra mea ar fi fost foarte scazuta. Eram prea satul eu de lectiile auzite in timpul scolii; apoi si cunostintele lui stiintifice se margineau la acelea primite in sase clase secundare urmate la Liceul „Raureanu” din Bucuresti si acestea inca nu in mod regulat. Procedarea tatalui consta in folosirea oricarei ocazii pentru a-mi atrage atentia si a-mi da explicatiile sale asupra faptelor care intamplator ieseau inaintea noastra si care prezentau pentru dansul un interes.
C. Radulescu-Motru, Marturisiri
*scripcar – (reg.) lautar care canta la vioara
A. Scrie pe foaia de examen, in enunturi, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la textul dat.
1. Indica sensul din text al secventei prinzand de veste. 6 puncte
2. Mentioneaza localitatea in care s-a nascut C. Radulescu-Motru, utilizand informatiile din textul dat. 6 puncte
3. Precizeaza situatia in care tatal autorului devine mai indulgent, justificandu-ti raspunsul cu o secventa semnificativa din textul dat. 6 puncte
4. Explica motivul pentru care tatal schimba locul de munca al unuia dintre servitorii casei. 6 puncte
5. Prezinta, in 30 – 50 de cuvinte, modul in care tatal continua, in timpul vacantelor scolare, procesul de instruire a fiului sau, asa cum reiese din ultimul paragraf. 6 puncte
B. Redacteaza un text de minimum 150 de cuvinte, in care sa argumentezi daca severitatea este sau nu eficienta in educarea copiilor, raportandu-te atat la informatiile din fragmentul extras din volumul Marturisiri de C. Radulescu-Motru, cat si la experienta personala sau culturala. 20 de puncte
In redactarea textului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
– formularea unei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate opiniei si formularea unei concluzii pertinente; 14 puncte
– utilizarea corecta a conectorilor in argumentare, respectarea normelor limbii literare (norme de exprimare, de ortografie si de punctuatie), asezarea in pagina, lizibilitatea, respectarea precizarii privind numarul minim de cuvinte. 6 puncte
In vederea acordarii punctajului, textul trebuie sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)
Comenteaza textul de mai jos, in minimum 50 de cuvinte, evidentiind relatia dintre ideea poetica si mijloacele artistice.
Inca o zi cu tine, o zi de fericire,
In dulcele extazuri ce simt cand te privesc:
Inca un ceas... un zambet... Adanca mea iubire
Izvoarele nadejdei mai mult nu o hranesc.
Si soarele mai palid din zi in zi imi pare,
Si coardele vietei in pieptu-mi obosit
Se rup! Nici tineretea, nici scumpa-ti sarutare,
Nu pot ele sa schimbe ce soarta a voit.
Intorc acum asupra-ti privirea-mi dureroasa,
Ca cel din urma-adio la tot ce am pierdut:
Din ceata vesniciei, stea blanda, luminoasa,
Te vad lucind departe, departe in trecut. [...]
Grigore Alexandrescu, Inca o zi (fragment)
Pentru continut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare – 1 punct; logica inlantuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuatia – 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, raspunsul trebuie sa aiba minimum 50 de cuvinte si
sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redacteaza un eseu de minimum 400 de cuvinte, in care sa prezinti particularitati de constructie a unui personaj dintr-un text narativ studiat, apartinand lui Camil Petrescu sau lui G. Calinescu.
In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales;
– evidentierea unei trasaturi a personajului ales, prin doua episoade/secvente comentate;
– analiza a doua elemente de structura, de compozitie si/sau de limbaj din textul narativ studiat, semnificative pentru constructia personajului (de exemplu: actiune, conflict, relatii temporale si spatiale, incipit, final, tehnici narative, instante ale comunicarii narative, modalitati de caracterizare, perspectiva narativa, registre stilistice, limbaj etc.).
Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului, vei primi 18 puncte (cate 6 puncte pentru fiecare cerinta/reper).
Pentru redactarea eseului, vei primi 12 puncte (existenta partilor componente – introducere, cuprins, incheiere
– 1 punct; logica inlantuirii ideilor – 1 punct; abilitati de analiza si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 400 de cuvinte si sa dezvolte subiectul propus.
*pentru profilul real
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redacteaza un eseu de minimum 400 de cuvinte, in care sa prezinti particularitati ale unui text narativ studiat, apartinand lui Camil Petrescu sau lui G. Calinescu.
In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
– evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului narativ studiat intr-o perioada, intr-un curent cultural/literar sau intr-o orientare tematica;
– comentarea a doua episoade/secvente relevante pentru tema textului narativ studiat;
– analiza a doua elemente de structura, de compozitie si/sau de limbaj, semnificative pentru textul narativ studiat (de exemplu: actiune, conflict, relatii temporale si spatiale, incipit, final, tehnici narative, instante ale comunicarii narative, perspectiva narativa, registre stilistice, limbaj etc.).
Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului, vei primi 18 puncte (cate 6 puncte pentru fiecare cerinta/reper).
Pentru redactarea eseului, vei primi 12 puncte (existenta partilor componente – introducere, cuprins, incheiere
– 1 punct; logica inlantuirii ideilor – 1 punct; abilitati de analiza si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 400 de cuvinte si sa dezvolte subiectul propus.
Vezi aici BAREMELE DE CORECTARE pentru subiectele la Limba si literatura romana<<
Sesiunea speciala de
Bacalaureat este pentru absolventii de liceu participanti la loturile olimpice si la competitiile sportive si artistice internationale care se desfasoara in aceeasi perioada cu examenul national de Bacalaureat 2022.