BACALAUREAT 2022, sesiunea speciala: SUBIECTELE SI BAREMELE la Istorie pentru elevii olimpici

De Ana Ghiarasim
la 20 Mai. 2022
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

BACALAUREAT 2022, sesiunea speciala: SUBIECTELE SI BAREMELE la Istorie pentru elevii olimpici20Mai.2022

Absolventii care sustin examenul de Bacalaureat 2022, sesiunea speciala, au dat joi proba obligatorie a profilului. Istorie, pentru elevii de la uman, respectiv Matematica, pentru elevii de la real. Vineri se desfasoara proba la alegere a profilului si specializarii.

Subiectele la Istorie au fost postate pe site-ul subiecte.edu.ro.
 
La cel de-al treilea subiect la Istorie, elevii au avut de scris un eseu despre constituirea si consolidarea statului roman in secolul al XIX-lea, in care sa mentioneze, intre altele, un proiect politic referitor la statul roman modern elaborat in perioada 1848-1857, sa prezinte un fapt istoric desfasurat in spatiul romanesc intre anii 1859-1865 si sa mentioneze doua aspecte referitoare la Constitutia din 1866.

Pregatiti-va suplimentar pentru Bacalaureat 2022! Portal Invatamant va recomanda culegerile cu exercitii si rezolvari de AICI ....click pentru detalii si comenzi culegeri >>>
 

Subiecte ISTORIE Bacalaureat 2022, sesiunea speciala 


SUBIECTUL I (30 de puncte)
Cititi, cu atentie, sursele de mai jos:

 
A. „La 6 aprilie 1948 se deschide Marea Adunare Nationala si [...] la 8 aprilie, presedintele Consiliului de Ministri, Petru Groza, propune un proiect de constitutie [...]. Se formeaza o asa-zisa Comisie Constitutionala condusa de Gheorghe Gheorghiu-Dej, ministrul economiei si al industriei [...] si secretar general al Partidului Muncitoresc Roman. In calitate de raportor al Comisiei Constitutionale, Gheorghe Gheorghiu-Dej face propuneri de [...] revizuire a proiectului prezentat de Petru Groza [...]. La 13 aprilie 1948, Constitutia Republicii Populare Romane [...] este adoptata in unanimitate de cei 401 de deputati prezenti [...]. Constitutia din 13 aprilie 1948 a avut un caracter provizoriu de la bun inceput, in care prevederile economice aveau intaietate fata de cele politice, fiind  instrumentul, numai aparent legal, prin care se pregatea trecerea intregii economii sub controlul  statului. Astfel, art. 11 prevede ca mijloacele de productie, bancile si societatile de asigurare pot deveni proprietatea statului cand interesul general o cere, art. 14 prevede ca atat comertul intern, cat si cel extern trec sub controlul statului, iar art. 15 prevede planificarea economiei nationale.‟
 (E. Focseneanu, Istoria Constitutionala a Romaniei 1859-2003)
 
B. „In vara lui 1965 a fost organizat un nou congres al partidului, care a consolidat pozitia lui Ceausescu, atat prin reorganizare, cat si prin schimbarile din ierarhia conducerii. [...] In primul rand, partidul a renuntat la denumirea de Partidul Muncitoresc Roman, adoptata in 1948, in favoarea celei  de Partidul Comunist Roman [...]. Congresul a hotarat alegerea lui Ceausescu in functia de secretar general al partidului, spre deosebire de functia detinuta pana atunci de Gheorghiu-Dej, aceea de prim-secretar al Comitetului Central. Intrucat alegerea liderului nu se mai facea de catre Comitetul Central, ci direct de catre congres, se consolida puternic pozitia lui Ceausescu. [...] Reorganizarea s-a desfasurat si pe linie de stat, prin adoptarea unei noi Constitutii, la 21 august 1965. [...] Consolidarea pozitiei lui Ceausescu a continuat in 1967 prin alegerea acestuia in functia de  presedinte al Consiliului de Stat [...]. Ceausescu avea nevoie de o lovitura puternica impotriva vechii echipe din jurul lui Gheorghiu-Dej care [...] sa puna capat oricarei opozitii in viitor. De aceea, Ceausescu a hotarat sa redeschida cazul Patrascanu [...]. Reabilitarea lui Patrascanu a reprezentat un instrument in lupta lui Ceausescu pentru putere.‟
(C. Stanciu, Traversand infernul. Scurta istorie a comunismului romanesc 1948-1989)
 
Pornind de la aceste surse, raspundeti la urmatoarele cerinte:
1. Numiti legea fundamentala a statului roman, precizata in sursa B. 2 puncte
2. Precizati, din sursa A, o informatie referitoare la domeniul economic. 2 puncte
3. Mentionati un lider politic si o formatiune politica la care se refera atat sursa A, cat si sursa B. 6 puncte
4. Scrieti, pe foaia de examen, litera corespunzatoare sursei care sustine ca deputatii adopta constitutia in unanimitate. 3 puncte
5. Scrieti o relatie cauza-efect stabilita intre doua informatii selectate din sursa B, precizand rolul fiecareia dintre aceste informatii (cauza, respectiv efect). 7 puncte
6. Prezentati alte doua fapte istorice desfasurate in Romania, in a doua jumatate a secolului al XX-lea, in afara celor la care se refera sursa B. 6 puncte
7. Mentionati o asemanare intre doua practici politice din Romania, utilizate in perioada 1918-1947. 4 puncte
 
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Cititi, cu atentie, sursa de mai jos:
 
„Intr-o diploma de la 1324 a regelui Ungariei, Carol Robert de Anjou, este mentionat un mare  voievod, pe nume Basarab, care avea resedinta la Arges. [...] Relatiile lui Carol Robert cu Basarab  nu erau insa foarte bune. Sursele din epoca [...] sugereaza ca neintelegerile ar fi fost generate de  pretentiile unor oameni apropiati ai regelui la anumite teritorii de la sud de Carpati. Se pare totusi ca principala cauza a neintelegerilor a fost situatia darilor care erau extrem de importante pentru rege. Catre anul 1330, cele doua parti au ajuns la un conflict armat. Oastea maghiara condusa de rege a coborat, in septembrie 1330, spre Severin, a traversat Oltenia, apropiindu-se de Arges. Voievodul Tarii Romanesti i-a propus regelui pace, oferindu-se sa faca unele cedari importante. Basarab a  declarat ca era dispus sa cedeze Ungariei Severinul, sa trimita un fiu ca ostatic si sa plateasca o despagubire de razboi [...].
 
Carol Robert nu a acceptat conditiile de pace. Reluarea operatiunilor militare impotriva lui Basarab nu i-a adus insa niciun succes. [...] In cele din urma, in noiembrie, regele a trebuit sa renunte si sa se retraga spre Transilvania. [...] In Cronica pictata de la Viena se povesteste ca, in momentul in care se retragea pe o vale foarte ingusta, oastea Ungariei a fost atacata, din toate partile, de catre  o multime inarmata de romani. [...] Lupta a avut loc intre 9-12 noiembrie 1330 si este cunoscuta cu  numele de batalia de la Posada. [...] Romanii au luat un numar mare de prizonieri, au capturat multe arme, munitii si cantitati mari de diferite bunuri: bani in aur si argint, vase scumpe, cai. Batalia de la Posada a insemnat mai mult decat o victorie militara a romanilor asupra ostii unguresti. Acea batalie  marcheaza afirmarea statalitatii romanesti de sine statatoare. Voievodul Basarab, pana atunci vasal  al regelui Ungariei, devine in acel moment intemeietorul statului independent Tara Romaneasca. De  la acea data isi are inceputul dinastia domnitoare munteneasca a Basarabilor, numita asa dupa  fondatorul ei.” (I. Turcan, Istoria ilustrata a romanilor)
 
Pornind de la aceasta sursa, raspundeti la urmatoarele cerinte:
1. Numiti statul medieval romanesc precizat in sursa data. 2 puncte
2. Precizati secolul la care se refera sursa data. 2 puncte
3. Mentionati voievodul din sudul Carpatilor si o cauza a conflictului cu Ungaria din septembrie 1330, la care se refera sursa data. 6 puncte
4. Mentionati, din sursa data, doua informatii referitoare la pacea propusa in anul 1330. 
6 puncte
5. Formulati, pe baza sursei date, un punct de vedere referitor la consecintele bataliei de la Posada sustinandu-l cu doua informatii selectate din sursa. 10 puncte
6. Argumentati, printr-un fapt istoric relevant, afirmatia conform careia romanii participa la relatiile internationale din secolul al XV-lea. (Se puncteaza prezentarea unui fapt istoric relevant si utilizarea conectorilor care exprima cauzalitatea si concluzia.) 4 puncte
 
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
 
Elaborati, in aproximativ doua pagini, un eseu despre constituirea si consolidarea statului roman in secolul al XIX lea, avand in vedere:
- precizarea unui proiect politic referitor la statul roman modern elaborat in perioada 1848-1857 si mentionarea a doua solicitari inscrise in acesta;
- prezentarea unui fapt istoric desfasurat in spatiul romanesc intre anii 1859-1865;
- mentionarea a doua aspecte referitoare la Constitutia din 1866;
- formularea unui punct de vedere referitor la participarea Romaniei la relatiile internationale din a doua jumatate a secolului al XIX-lea si sustinerea acestuia printr-un argument istoric.
 
Nota! Se puncteaza si utilizarea limbajului istoric adecvat, structurarea prezentarii, evidentierea relatiei cauza efect, elaborarea argumentului istoric (prezentarea unui fapt istoric relevant si  utilizarea conectorilor care exprima cauzalitatea si concluzia), respectarea succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice si incadrarea eseului in limita de spatiu precizata.

Pregatiti-va suplimentar pentru Bacalaureat 2022! Portal Invatamant va recomanda culegerile cu exercitii si rezolvari de AICI ....click pentru detalii si comenzi culegeri >>>
 
 
BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE
 
SUBIECTUL I (30 de puncte)
 
1. 2 puncte pentru raspunsul: Constitutia din 1965/Constitutia din 21 august 1965 Se puncteaza orice mod de redactare a raspunsului corect (prin precizare/mentionare sau in enunt).
2. 2 puncte pentru oricare dintre raspunsurile: prevederile economice aveau intaietate fata de cele  politice, fiind instrumentul, numai aparent legal, prin care se pregatea trecerea intregii economii  sub controlul statului, statul isi impune controlul asupra comertului etc. Se puncteaza orice mod de redactare a raspunsului corect (prin citat din sursa/mentionare sau in enunt).
3. cate 3 puncte pentru fiecare raspuns: Gheorghe Gheorghiu-Dej/Gheorghiu-Dej, Partidul  Muncitoresc Roman Se puncteaza orice mod de redactare a raspunsului corect (prin precizare/mentionare sau in enunt). (3px2=6p)
4. 3 puncte pentru scrierea literei A
5. 7 puncte pentru scrierea oricarei relatii cauza-efect stabilite intre doua informatii selectate din sursa B, precizand rolul fiecareia dintre aceste informatii (cauza, respectiv efect)
Exemple: Cauza: Intrucat alegerea liderului nu se mai facea de catre Comitetul Central, ci direct de catre congres si efect: se consolida puternic pozitia lui Ceausescu SAU Cauza: Ceausescu  avea nevoie de o lovitura puternica impotriva vechii echipe din jurul lui Gheorghiu-Dej care [...] sa  puna capat oricarei opozitii in viitor si efect: De aceea, Ceausescu a hotarat sa redeschida cazul Patrascanu etc. 
 
6. cate 1 punct pentru mentionarea oricaror alte doua fapte istorice desfasurate in Romania, in a doua jumatate a secolului al XX-lea, in afara celor la care se refera sursa B (1px2=2p)
 
Exemple: adoptarea Constitutiei din 1952/1991, Revolutia din decembrie 1989 etc. cate 2 puncte pentru prezentarea fiecarui fapt istoric mentionat - o scurta expunere in care sunt  precizate doua informatii referitoare la faptul istoric (2px2=4p)
 
7. 4 puncte pentru mentionarea oricarei asemanari intre doua practici politice din Romania,  utilizate in perioada 1918-1947 Exemple: stabilesc forma de guvernamant a statului, vizeaza  sistemul electoral etc. Se puncteaza orice mod de redactare a raspunsului corect (prin precizare/mentionare sau in enunt).
 
SUBIECTUL al II – lea (30 de puncte)
 
1. 2 puncte pentru raspunsul: Tara Romaneasca Se puncteaza orice mod de redactare a  raspunsului corect (prin precizare/mentionare sau in enunt).
2. 2 puncte pentru raspunsul: al XIV-lea Se puncteaza orice mod de redactare a raspunsului  corect (prin precizare/mentionare sau in enunt).
3. 3 puncte pentru raspunsul: Basarab
3 puncte pentru mentionarea oricarei cauze a conflictului cu Ungaria din septembrie 1330, la care  se refera sursa data
Exemple: principala cauza a neintelegerilor a fost situatia darilor care erau extrem de importante  pentru rege, pretentiile teritoriale in sudul Carpatilor ale apropiatilor regelui Ungariei etc. Se  puncteaza orice mod de redactare a raspunsului corect (prin citat din sursa/mentionare sau in enunt).
4. cate 3 puncte pentru mentionarea, din sursa data, a oricaror doua informatii referitoare la pacea  propusa in anul 1330 (3px2=6p)
Exemple: Voievodul Tarii Romanesti i-a propus regelui pace, Basarab a declarat ca era dispus  sa cedeze Ungariei Severinul, regele Ungariei nu a acceptat pacea etc. Se puncteaza orice  mod de redactare a raspunsului corect (prin citat din sursa/mentionare sau in enunt).
5. 4 puncte pentru formularea, pe baza sursei date, a oricarui punct de vedere referitor la  consecintele bataliei de la Posada cate 3 puncte pentru selectarea, din sursa data, a oricaror doua informatii care sustin punctul  de vedere formulat (3px2=6p)
Exemple: Batalia de la Posada are consecinte pentru statutul politico-juridic international al Tarii Romanesti. Informatiile care sustin punctul de vedere sunt: Acea batalie marcheaza afirmarea  statalitatii romanesti de sine statatoare si Voievodul Basarab, pana atunci vasal al regelui Ungariei,  devine in acel moment intemeietorul statului independent Tara Romaneasca SAU Batalia de la  Posada are consecinte favorabile romanilor. Informatiile care sustin punctul de vedere sunt:  Romanii au luat un numar mare de prizonieri, au capturat multe arme, munitii si cantitati mari de diferite bunuri: bani in aur si argint, vase scumpe, cai si Batalia de la Posada a insemnat mai mult decat o victorie militara a romanilor asupra ostii unguresti etc. Punctajul total (10 puncte)  sau cel partial (7 puncte) se acorda raspunsului care cuprinde atat punctul de vedere, cat si  informatiile/informatia. Nu se puncteaza doar punctul de vedere sau doar informatiile/informatia.
6. 4 puncte pentru argumentarea afirmatiei date - prezentarea oricarui fapt istoric relevant (de exemplu: lupta de la Belgrad, incheierea Tratatului de la Overchelauti etc. ) prin precizarea a doua  informatii referitoare la acest fapt si prin utilizarea conectorilor care exprima cauzalitatea (deoarece, pentru ca etc.) si concluzia (asadar, astfel etc.)
 
SUBIECTUL al III – lea (30 de puncte)
 
Informatia istorica – 24 de puncte distribuite astfel: 
- 2 puncte pentru precizarea oricarui proiect politic referitor la statul roman modern elaborat in perioada 1848-1857 (de exemplu: Proclamatia de la Islaz, Rezolutiile elaborate in Adunarile ad-hoc etc.) cate 3 puncte pentru mentionarea oricaror doua solicitari inscrise in proiectul politic precizat (de  exemplu: domn ales pe 5 ani din toate categoriile sociale, emanciparea taranilor si improprietarirea cu despagubire, libertatea de exprimare etc., consolidarea autonomiei, unirea Principatelor, print strain etc.) (3px2=6p)
- 2 puncte pentru mentionarea oricarui fapt istoric desfasurat in spatiul romanesc intre anii 1859- 1865 (de exemplu: dubla alegere a lui Al. I. Cuza, adoptarea Legii rurale etc.) 3 puncte pentru prezentarea faptului istoric mentionat - o scurta expunere in care sunt precizate  doua informatii referitoare la faptul istoric si se utilizeaza relatia cauza-efect
- 1 punct pentru precizarea doar a unei informatii referitoare la faptul istoric
- cate 3 puncte pentru mentionarea oricaror doua aspecte referitoare la Constitutia din 1866 (de  exemplu: a fost promulgata de principele Carol I, forma de guvernamant este monarhia  constitutionala, prevede drepturi si libertati etc.) (3px2=6p)
– 1 punct pentru formularea oricarui punct de vedere referitor la participarea Romaniei la relatiile  internationale din a doua jumatate a secolului al XIX-lea (de exemplu: Romania participa la  relatiile internationale din a doua jumatate a secolului al XIX-lea prin actiuni militare. SAU Prin participarea la relatiile internationale din a doua jumatate a secolului al XIX-lea Romania vizeaza atingerea obiectivelor nationale. etc.)
- 4 puncte pentru sustinerea punctului de vedere formulat printr-un argument istoric – prezentarea oricarui fapt istoric relevant, prin precizarea a doua informatii referitoare la acest fapt si utilizarea  conectorilor care exprima cauzalitatea (deoarece, pentru ca etc.) si concluzia (asadar, astfel etc.)
 
Ordonarea si exprimarea ideilor mentionate – 6 puncte distribuite astfel:
- 2 puncte pentru utilizarea limbajului istoric adecvat
- 1 punct pentru utilizarea partiala a limbajului istoric adecvat
- 1 punct pentru structurarea eseului (introducere - cuprins - concluzie)
- 2 puncte pentru respectarea succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice
- 1 punct pentru respectarea partiala a succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice
- 1 punct pentru respectarea limitei de spatiu
 
Pregatiti-va suplimentar pentru Bacalaureat 2022! Portal Invatamant va recomanda culegerile cu exercitii si rezolvari de AICI ....click pentru detalii si comenzi culegeri >>>

Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

bacalaureat istoriesubiecte bacalaureat 2022subiecte bacalaureat istoriebac istoriebac 2022bac olimpici 2022


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Iti oferim Gratuit Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Citeste GRATUIT toate
informatiile despre
invatamantul primar,
gimnazial si liceal.
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email si
primesti Raportul Gratuit


Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Iti oferim GRATUIT
Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primesti GRATUIT noile
TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
x
//