In urma interpretarii rezultatelor studiului, cei mai multi dintre elevii romai prezinta urmatoarele caracteristici:
Elemente de identitate personala:
- pozitive - inteligenti, curajosi, pragmatici, creativi, incredere in sine ("personalitate puternica");
- negative - hiperactivi, nervosi, agitati, nu au rabdare, se concentreaza greu, superficiali,
dezordonati, egoisti, nu-si asuma responsabilitati, imaturi, opozitie ("greu de modelat/
influentat").
Elemente de identitate relationala/sociala:
- pozitive - relaxati, degajati in raport cu autoritatea, abili in a obtine ce vor, indrazneti;
- negative - indisciplinati, conflictuali, intoleranti cu cei studiosi, selectivi ("relatiile sunt
masurate in termeni pecuniari"), comunica greu, iresponsabilitate, indiferenta, exigenti cu
ceilalti (adultii), singuratate.
Elemente de identitate culturala:
- pozitive – deschidere culturala, interes pentru limbile straine, cunostinte din multe domenii
("stiu mai multe"), nonconformisti;
- negative – dezinteres/ superficiali in studiu, preocupati de avantajele materiale/financiare
(”materialisti”), dezorientare valorica, deficitari la nivel de limbaj si cultura generala, lipsa
respectului acordat adultului, revendicativi, lipsa idealurilor de viata, lipsa valorilor,
indisciplinati, interesati de imagine ("numai aspectul fizic"), consumism, libertinaj, violenta.
Elemente de identitate vocationala:
- pozitive - curiozitate tehnica mai ales in domeniul IT, aptitudini in domeniul TIC, aptitudini in
invatarea limbilor straine;
- negative - lecturi superficiale, alegeri facile, fara deprinderi de viata independenta (simtul vietii
concrete redus), dependenti de vizual.
Acelasi studiu mai arata ca cei mai multi dintre elevi prezinta urmatoarele caracteristici:
- le lipseste un sistem de valori, sunt demotivati, lipsiti de orientare si pragmatici
- sunt plini de provocari, neintelesi, doritori de a cunoaste fara sa fie constienti de acest lucru
- cu cat au acces mai facil la informatie, cu atat mai superficial o cunosc
- sunt curiosi dar nu au rabdare sa faca conexiuni
Printre afirmatiile cu cel mai puternic impact in cadrul focus-grup-urilor cu profesori sunt cele
care surprind intr-o formula-metafora particularitatile atribuite noii generatii de elevi. Este cazul
numelor "Generatia Facebook" sau "Generatia touch-screen" intalnite in discursul profesorilor,
carora i-au fost asociate definitii ce surprind dominanta tehnologiei si tendintele elevilor catre
autonomie, afirmare de sine si validare interpersonala, dar si vulnerabilitatea /sensibilitatea
lor la influentele mediului si reactivitatea la stimuli:
"cu viata la vedere, relaxati, in posturi (fotografii, inregistrari video) riscante pe care nu le
constientizeaza";
"cauta sa atraga atentia si sa iasa in evidenta cu orice pret, urmarind cu disperare sa
primeasca like-uri. Acolo li se pare ca e viata!"
"o generatie ce cauta aprecierea in interiorul ei, nu de la adult. Si o si primesc, facil, postand
nimicuri."
"o generatie dintr-o alta lume, virtuala, pe care noi, adultii, nu o cunoastem."
Acelasi studiu mai arata si care sunt preferintele elevilor in materie de filme, muzica, educatie:
Ce muzica prefera elevii:
56% sunt pasionati de hip-hop, rap, house, rock, electronica, pop, usoara
16% - manelele
12% - muzica clasica
10% - jazz
6% - muzica populara
Ce filme le plac elevilor:
comedii: 29%
actiune: 25%
aventuri: 13%
SF-uri: 11%
filme documentare: 5%
filme istorice: 4%
Ce carti prefera elevii:
aventurile: 31%
scrierile politiste si de spionaj: 21%
SF-urile: 14%
romanele de dragoste: 13%
literatura pe teme istorice: 10%
poezii: 9%
Ce fac elevii in timpul liber:
comunica pe retelele de socializare / se joaca pe calculator: 23%
se intalnesc cu prietenii: 18%
asculta muzica: 14%
fac sport: 9%
se uita la TV: 6%
ies la plimbare: 5%
isi urmeaza o pasiune, un hobby: 5%
citesc o carte: 4%
cauta informatii, citesc pe internet: 2%
Ce ii nemultumeste pe elevi in scoala:
programul prea lung, incarcat: 25%
relatiile cu unii profesori: 13%
regulile prea stricte impuse de scoala (punctualitate, uniforma etc.): 11%
lipsa disciplinei din clasa/scoala: 10%
nerespectarea regulilor de catre toti: 9%
profesorii prea exigenti: 8%
relatiile cu unii copii din clasa mea sau din clasele paralele: 6%
relatiile cu unii copii mai mari decat mine: 5%
ceea ce se preda la scoala: 4%
altceva: 3%
nu ma nemultumeste nimic: 3%
nu stiu: 3%
Care sunt problemele elevilor in scoala:
prea multa materie de invatat: 23%
prea multe teme pentru acasa: 20%
agresiunea verbala dintre elevi (injuraturile): 12%
lipsa de disciplina din scoala: 7%
agresiunea fizica dintre elevi (bataia): 7%
lipsa de seriozitate si interes din partea unor cadre didactice: 5%
manuale prea dificil de parcurs: 4%
climatul de lucru ostil, neprietenos: 4%
nu exista probleme pentru mine: 4%
nu stiu: 4%
persecutarea din partea profesorilor: 3%
neglijarea din partea profesorilor: 3%
persecutarea din partea colegilor mai mari sau de aceeasi varsta: 2%
altceva: 2%
Ce ar dori elevii sa se faca in scoala
activitati de recreere: 24%
sport: 20%
cercuri pentru cei cu talent intr-un anumit domeniu (informatica, dans etc.): 19%
proiecte: 11%
activitati de voluntariat: 11%
altceva: 4%
nu stiu: 4%
ajutor individualizat (de tipul meditatiilor): 3%
Sursa: Institutul de Stiinte ale Educatiei