Obtinerea atestatului de competenta lingvistica de catre elevii claselor a XII-a cu studiu intensiv si bilingv al unei limbi moderne, precum si a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din invatamantul prescolar si primar de catre absolventii claselor cu profil pedagogic, specializarea invatator-educatoare, se face respectand prevederile O.M.E.C. Nr. 5460/31.08.2020 si ale Adresei ME. Nr. 27345 /06.04.2022.
Examen atestat de competenta lingvistica 2024
Iata in ce consta nota informativa a ISMB catre unitatile de invatamant de stat si particulare din Bucuresti care au clase a XIl-a cu studiu intensiv si bilingv al unei limbi moderne/ cu predare in limbile minoritatilor/ cu profil pedagogic, specializarea invatator-educatoare:
In anul scolar 2023-2024, examenul pentru obtinerea atestatului de competenta lingvistica pentru absolventii claselor cu studiu intensiv si bilingv al unei limbi moderne si pentru absolventii claselor cu predare in limbile minoritatilor, precum si a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din invatamantul prescolar si primar de catre absolventii claselor cu profil pedagogic, specializarea invatator-educatoare, se organizeaza si se desfasoara conform prevederilor Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului pentru obtinerea atestatului de competenta lingvistica pentru absolventii claselor cu studiu intensiv si bilingv al unei limbi moderne si pentru absolventii claselor cu predare in limbile minoritatilor, precum si a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din invatamantul prescolar si primar de catre absolventii claselor cu profil pedagogic, specializarea invatator-educatoare, aprobate prin O.M.E.C. Nr. 5460/31.08.2020, si ale Adresei ME. Nr. 27345 /06.04.2022, care cuprinde precizari referitoare la organizarea si desfasurarea examenului pentru obtinerea atestatului de competenta lingvistica/pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din invatamantul prescolar si primar.
In organizarea si desfasurarea examenului pentru obtinerea atestatului de competenta lingvistica/pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din invatamantul prescolar si primar se vor lua in considerare urmatoarele repere:
1. Constituirea, prin decizie interna, a comisiei pentru organizarea si desfasurarea probelor din cadrul examenului pentru obtinerea atestatului de competenta lingvistica/atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din invatamantul prescolar si primar, conform prevederilor Art. 6, alin. (1) din metodologie.
Perioada: Aprilie 2024
2. Organizarea subcomisiilor pentru examinareacandidatilor si evaluarea si notarea proiectelor acestora, conform prevederilor Art. 6, alin. (2), litera e) din metodalogie.
Perioada: Aprilie 2024
3. Elaborarea procedurii de organizare si desfasurare a probelor din cadrul examenului pentru obtinerea atestatului de competenta lingvistica pentru absolventii claselor cu studiu intensiv si bilingv al unei limbi moderne si pentru cei ai claselor cu predare in limbile minoritatilor, precum si a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din invatamantul prescolar si primar de catre absolventii claselor cu profil pedagogic, specializarea invatator-educatoare, conform prevederilor Art. 6, alin. (3) din metodologie.
Perioada: Aprilie 2024
4. Stabilirea graficului de desfasurare a probelor prevazute la Art. 8 din metodologie, asa cum organizarea si stipuleaza Art. 6, alin. (2), litera b) din metodologie.
Perioada: Aprilie 2024
5. Elaborarea subiectelor si baremelor de evaluare si notare aferente pentru proba scrisa sustinuta candidatii provenind de la clasele cu profil pedagogic, conform prevederilor Art. 8, alin. (2), litera c) din metadologie.
Perioada: Aprilie 2024
6. Inscrierea candidatilor si depunerea lucrarilor (proiect pe o tema de cultura si civilizatie/proiect didactic) pentru obtinerea atestatului la secretariatul unitatii de invatamant la care elevul este inscris sau pe care l-a absolvit (in cazul candidatilor din seriile anterioare), conform prevederilor Art. 4 si Art. 7 din metodologie.
Perioada: 8-10 mai 2024
7. Centralizarea si gestionarea proiectelor depuse la secretariatul unitatii de invatamant de catre elevii care se inscriu pentru sustinerea probelor pentru obtinerea atestatului de competenta lingvistica/atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din invatamantul prescolar si primar, conform prevederilor Art. 6, alin. (2), litera c) din metodologie
Perioada: 8-10 mai 2024
8. Desfasurarea examenului pentru obtinerea atestatului de competenta lingvistica pentru elevii claselor cu studiu intensiv si bilingv al unei limbi moderne si pentru cei ai claselor cu predare in limbile minoritatilor, precum si a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din invatamantul prescolar si primar de catre absolventii claselor cu profil pedagogic, specializarea invatator - educatoare, proveniti din invatamantul liceal de stat si particular, in unitatile de invatamant stabilite conform Art. 4 din metodologie, conform prevederilor Art. 8 din metodologie.
Perioada: 13-31 mai 2024
9. Evaluarea candidatilor, conform prevederilor Art. 9, 10, 11 si 12 din metodologie, pe baza criteriilor de evaluare prezentate in Anexa 2 la metodologie.
Perioada: 13-31 mai 2024
10. Stocarea/arhivarea datelor personale ale elevilor pe perioada evaluarii portofoliilor si, ulterior, conform prevederilor legale in vigoare, asa cum stipuleaza Art. 6, alin. (2), litera g) din metodologie.
Perioada: 13-31 mai 2024
11. Afisarea rezultatelor probelor, conform prevederilor Art. 6, alin. (2), litera f) din metodologie.
Perioada: La finalizarea etapei de examinare/evaluare
12. Arhivarea documentelor aferente sustinerii probelor pentru obtinerea atestatului de competenta lingvistica/atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din invatamantul prescolar si primar, conform prevederilor legale in vigoare, asa cum stipuleaza Art. 15 din metodologie.
Perioada: ulterior incheierii probelor.
13. Eliberarea atestatului de competenta lingvistica/atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din invatamantul prescolar si primar, de secretariatul unitatii de invatamant liceal in care au fost sustinute probele, conform prevederilor Art. 3,13 si 14 din metodologie.
Referitor la candidatii din invatamantul particular, acestia sustin probele pentru obtinerea atestatului de competenta lingvistica intr-un centru de examen organizat astfel:
a)pentru unitatile de invatamant acreditate, in unitatea respectiva;
b)pentru unitatile de invatamant autorizate, infiintate conform legii, intr-un centru de examen apartinand invatamantului de stat, stabilit de catre Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, in baza solicitarii unitatii de invatamant, adresate ISMB in perioada 08-19 aprilie 2024.
In ce consta examenul de atestat lingvistic de la finalul clasei a XII-a
Metodologia din 31 august 2020 pentru organizarea si desfasurarea examenului de atestat lingvistic, la care face referire nota transmisa de Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, a fost aprobată prin Ordinul nr. 5.460 din 31 august 2020 si prevede urmatoarele:
"ART. 4
(1) Candidatii proveniti din invatamantul de stat si particular pot sustine probele pentru obtinerea atestatului de competenta lingvistica fara taxa, de doua ori. Prezentarile ulterioare la acest examen sunt conditionate de achitarea unor taxe de examen.
(2) Candidatii din invatamantul de stat si particular sustin probele pentru obtinerea atestatului de competenta lingvistica intr-un centru de examen organizat astfel:
a) pentru unitatile de invatamant acreditate, in unitatea respectiva;
b) pentru unitatile de invatamant autorizate, infiintate conform legii, intr-un centru de examen apartinand invatamantului de stat, stabilit de catre inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti (ISJ/ISMB).
(3) Taxele prevazute la alin. (1) sunt stabilite de fiecare inspectorat scolar. La stabilirea cuantumului taxelor se iau in calcul toate cheltuielile per candidat.
ART. 5
Examenul prevazut la art. 1 se organizeaza si se desfasoara la nivelul unitatii de invatamant liceal la care sunt inscrisi elevii, cu respectarea prevederilor art. 4 din prezenta metodologie.
(...)
ART. 8
(1) Pentru candidatii din clasele cu studiu intensiv si bilingv al unei limbi moderne si pentru candidatii claselor cu predare in limbile minoritatilor, probele pentru obtinerea atestatului de competenta lingvistica constau in:
a) elaborarea unui proiect de 8-10 pagini, pe o tema de cultura si civilizatie (aleasa pana la sfarsitul semestrului I si pregatita sub indrumarea profesorului de limba moderna de la clasa), care sa reflecte una dintre temele din programa scolara de cultura si civilizatie stabilite de catedra de specialitate din unitatea de invatamant liceal;
b) prezentarea orala a proiectului. Membrii comisiei pot adresa candidatului intrebari, fara a depasi un timp de maximum 30 de minute pentru fiecare candidat.
(2) Pentru candidatii provenind de la clasele cu profil pedagogic, probele pentru obtinerea atestatului pentru predarea unei limbi moderne constau in:
a) sustinerea lectiei la grupe/clase din invatamantul prescolar si primar la limba moderna pentru care se solicita atestarea;
b) prezentarea proiectului didactic in baza caruia a fost sustinuta lectia prevazuta la lit. a);
c) sustinerea unei probe scrise, la limba moderna la care se solicita atestarea, cu durata de 60 de minute.
ART. 9
(1) Probele sunt evaluate separat, de catre 2 profesori evaluatori - membri ai comisiei/subcomisiei.
(2) Fiecare profesor evaluator va acorda cate un punctaj cuprins intre 10 si 100 de puncte, pe baza criteriilor de evaluare prezentate in anexa nr. 2 la ordin. Diferenta dintre punctajele acordate la proba scrisa de catre cei 2 profesori evaluatori nu poate depasi 10 puncte.
ART. 10
(1) Pentru candidatii provenind de la clasele cu studiu intensiv si bilingv al unei limbi moderne si pentru cei provenind de la clasele cu predare in limbile minoritatilor, media finala pentru evaluarea proiectului este media aritmetica a notelor acordate de fiecare evaluator, note care se obtin prin transformarea punctelor de la 10 la 100 in note de la 1 la 10.
(2) Media minima pentru promovarea examenului si obtinerea atestatului de competenta lingvistica este 7 (sapte).
ART. 11
(1) Pentru candidatii provenind de la clasele cu profil pedagogic, specializarea invatator-educatoare, nota finala se calculeaza ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fara rotunjire, a notelor acordate de fiecare profesor evaluator pentru:
a) proiectarea, desfasurarea si evaluarea lectiei;
b) competenta de comunicare orala in limba moderna, evaluata atat pe parcursul desfasurarii lectiei, cat si in timpul sustinerii proiectului didactic;
c) nota obtinuta la proba scrisa.
(2) Media minima pentru promovarea probelor si obtinerea atestatului de competenta lingvistica este 8 (opt).
ART. 12
Nu se admit contestatii la niciuna dintre probe.
ART. 13
Atestatul de competenta lingvistica se elibereaza de secretariatul unitatii de invatamant liceal in care au fost sustinute probele, dupa absolvirea de catre candidati a clasei a XII-a.
IMPORTANT! Eliberarea atestatului de competenta lingvistica nu este conditionata de promovarea examenului national de Bacalaureat.