Astfel, absolventii claselor a VIII-a trebuie sa stie ca variantele de subiecte sunt construite astfel incat itemii sa masoare gradul de formare/ dezvoltare a competentelor prevazute in programa de examen. Desi in 2022, s-a publicat editia a treia a Dictionarului Ortografic, Ortoepic si Morfologic al Limbii Romane (DOOM3), variantele de subiect vor fi proiectate in asa fel incat sa fie valorificate experientele de invatare ale elevilor, prin aplicarea normelor ortografice, ortoepice si morfologice ale limbii romane ale DOOM2 publicat in 2005.
Este esential ca absolventul de clasa a VIII-a sa citeasca atent cerintele si sa respecte prevederile acestora.
IMPORTANT! In cazul itemilor care nu solicita explicit formularea raspunsului in enunt, absolventul de clasa a VIII-a poate raspunde punctual, fara integrarea in propozitii sau in enunturi a raspunsului dat.
Pentru verificarea respectarii limitei de cuvinte, se vor lua in calcul toate cuvintele scrise de elev (inclusiv conjunctii, prepozitii, articole etc.).
Iata structura subiectelor de la Evaluarea Nationala 2022 si ce trebuie sa urmareasca elevii in rezolvarea lor:
✓ Subiectul I — cuprinde itemi obiectivi si semiobiectivi, de tip intrebare structurata, care vizeaza: A — preponderent, evaluarea competentei de lectura, a competentei interculturale; B — preponderent, evaluarea competentei lingvistice.
- Itemul care evalueaza competenta de Recunoastere a modurilor in care sunt organizate informatille in texte literare si nonliterare, continue, discontinue si multimodale sau pe cea de Evaluare a informatiilor si a intentiilor de comunicare din texte literare, nonliterare, continue, discontinue si multimodale poate avea in vedere: identificarea structurii/a tiparului textual, a mijloacelor de caracterizare, rolul textului descriptiv/dialogat/narativ in textui literar, relatia dintre imagine si cuvant in textul multimodal, valoarea stilistica a diminutivelor, identificarea/interpretarea unor figuri de stil etc..
- Pentru evaluarea competentei de prezentare a unor raspunsuri personale pe marginea unor texte diverse, se solicita absolventului de clasa a VIII-a redactarea unui text de opinie. Astfel, nu este obligatorie utilizarea unor conectori lingvistici de tipul: in primul rand, in al doilea rand, in concluzie etc., accentul fiind pus pe gandirea critica.
- In ceea ce priveste itemii care urmaresc evaluarea competentelor de comparare din programa de examen: Compararea diferitelor puncte de vedere exprimate pe marginea unor texte diverse, Compararea a cel putin doua texte sub aspectul temel, al idellor si al structuril si Compararea unor elemente comune identificate in cultura proprie si in cultura altor popoare sau a unor traditii romanesti cu traditii din alte culturi (asa cum este, de exemplu, cerinta A9 din modelul oficial, publicat in noiembrie 2021: Asociaza fragmentul din „Croitorul de carti" de Monica Pillat cu un alt text literar studiat la clasa sau citit ca lectura suplimentara, prezentand, in 50 — 100 de cuvinte, o valoare culturala comuna, prin referire la cate o secventa relevanta din fiecare text), compararea se poate realiza, conform competentelor, dupa o serie de criterii date, prevazute de acestea si de continuturile asociate: tema, valoare (culturala/morala), personaj, idei, punct de vedere, structura etc.; subliniem ca pentru rezolvarea cu succes a acestor cerinte nu este necesara memorarea unor citate/fragnnente, in baza carora sa se realizeze asocierea dintre texte, iar textele pot fi alese din literatura nationala sau universala.
- Subiectul I.B are in vedere, preponderent, evaluarea competentei lingvistice, cu accent pe caracterul comunicativ-functional.
✓ Subiectul al II-lea — consta intr-un item subiectiv, de tip eseu structurat, prin care se evalueaza scrierea despre textul literar (metatext) sau scrierea creativa.
- Pentru itemii care vizeaza redactarea unui tip de text studiat (rezumat, text argumentativ etc.), reperele nu vor fi precizate in cerinta, intrucat ele se suprapun cu achizitiile elevului. in cazul rezumatului, de exemplu, evaluarea vizeaza in ce masura elevii cunosc regulile de alcatuire a acestuia, deosebindu-l de planul simplu/dezvoltat de idei sau de simpla relatare a evenimentelor.
- Un alt item care vizeaza scrierea despre text ar putea solicita caracterizarea personajului, pe baza unor repere ca: precizarea identitatii, a statutului personajului, prezentarea trasaturilor morale si fizice, precizarea unor mijloace de caracterizare identificate in text, comentarea unor secvente relevante, asocierea personajului din textul-suport cu un personaj dintr-un alt text literar (din perspectiva valorii, a unor trasaturi comune etc.) sau asocierea din perspectiva unei valori comune (o valoare personala si o valoare a personajului); in cazul unui item care vizeaza prezentarea temei sau a semnificatiei/unei semnificatii din textul liric (de asemenea, un item posibil ce vizeaza scrierea despre text), reperele pot avea in vedere: descrierea in cuvinte proprii a lumii textului (redare parafrastica), prezentarea unor semnificatii ale textului dat, interpretarea unor figuri de stil, corelarea unei idei cu o idee dintr-o alta opera artistica etc.
- In cazul scrierii creative, itemul permite adaptarea reperelor date la secventele prototipice/structurile textuale prevazute in programa.
Absolventii de clasa a VIII-a vor redacta lucrarea astfel incat sa evite o serie de elemente care nu vor putea fi punctate sau care nu se vor puncta, precum: truismele, utilizarea unor idei cu caracter general, folosirea nejustificata a conceptelor de teorie literara, a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus, a citatelor si a referintelor irelevante scopului comunicarii, utilizarea cliseelor lingvistice si ideatice.
23 iunie 2022 (pana la ora 14,00) - Afisarea rezultatelor inaintea contestatiilor