Evaluare Nationala 2023: Modele de teste rezolvate la Limba romana

de Portal Invatamant la 02 Sep. 2022 Exclusiv
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Evaluare Nationala 2023: Modele de teste rezolvate la Limba romana02Sep.2022

Evaluarea Nationala 2023 se va sustine conform programei de examen in vigoare inainte de debutul pandemiei. Ministerul Educatiei a facut anuntul si a publicat deja programa completa pentru examenul de Evaluare Nationala in Monitorul Oficial.

"Avand in vedere ca in anul scolar 2021-2022 nu au fost perioade de intrerupere a scolii, in ipoteza in care nici in anul scolar 2022-2023 nu vor exista intreruperi, s-a decis, in acord cu partenerii de dialog social, revenirea la programele de examen in vigoare inainte de debutul pandemiei, atat pentru evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a, cat si pentru examenul national de bacalaureat", a anuntat ministrul Sorin Cimpeanu.

...vezi AICI Programele pentru examenul de Evaluare Nationala 2023<<
 
 
Prin urmare, elevii de clasa a VIII-a vor avea de pregatit intreaga materie, pentru a se asigura ca promoveaza cu brio examenul de Evaluare Nationala 2023.


 
In sprijinul lor venim cu un set de teste pentru Limba romana, extras din lucrarea Teste rezolvate de limba si literatura romana pentru Evaluarea Nationala clasa a VIII-a ... instrumentul care va garanteaza pregatirea temeinica a examenului de Evaluare Nationala, proba de Limba romana.
 
* teste conforme cu programa COMPLETA  pentru examenul din 2023!

 


TESTUL NR. 5 - extras din lucrarea Evaluarea Nationala - Teste rezolvate de limba si literatura romana pentru clasa a VIII-a

 

Subiectul I 

 
Citeste fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea raspunde cerintelor formulate.
 
Textul 1
La aceste vorbe, Anton Lupan il privi mai iscoditor. Omul de langa el, inalt din cale afara, sa fi zis ca-i desirat daca n-ar fi fost destul de spatos, avea un cap cam micut pentru trupul lui, un cap de pasaroi, cu nasul ascutit, cu ochii apropiati, cand vicleni, cand glumeti, cu barbia ingusta si cu obrazul plin de tepi. Purta un fel de cioareci hartaniti, stransi cu nojitele opincilor pana sub genunchi, dar in sus avea o haina de marinar, peticita cam peste tot, care nu se potrivea nici cu cioarecii, nici cu caciula de oaie, din cap.
― Si cu flinta asta ce faci? il intreba mai departe Anton Lupan, fara sa fi patruns taina ciudatei lui imbracaminti.
― O tin asa, sa zic si eu ca am ceva. Am fost cu ea paznic la un boier, colo, peste Brates.
― Vreo meserie ai invatat?
― Sunt marangoz, domnule, numai ca, de cand cu razboiul, nu gasesc de lucru de fel. Inainte mai veneau turcii, grecii si mai ciocaneam cate ceva la barcazurile lor. Ori ma duceam la Tulcea si lucram barci pentru pescari. Acu’ grecii vin mai rar ca-s cam speriati, iar turcii, de, or fi suparati pe noi.
― Ceva carte ai invatat?
― Cata a uitat mesterul meu.
― Stii sa citesti, sa scrii, sa socotesti?
― Taman cat trebuie ca sa nu zica lumea ca-s prea prost.
Anton Lupan tacu un timp, ganditor, apoi intoarse capul spre el si-l intreba, fara inconjur:
― Asculta, Ieremie, ai vrea sa pornesti cu mine la drum? Dupa cat bag de seama, rosturi prea multe nu ai aici in targ.
― Si nici in alta parte, domnule. Incotro s-o pornim? 
― Asa, spre capatul lumii… Aici Ieremia micsora pasul fara voia lui si, dandu-si caciula pe spate, se scarpina in crestet, indoit.
― N-o fi prea departe? zise, uitandu-se cam chioras la vecinul sau, cu teama ca acesta il lua peste picior. 
― Departe, e drept! raspunse Anton Lupan hotarat sa nu umble cu amageli. 
Or, pe Ieremia tocmai raspunsul lui il zgandari, fiindca parea cu totul si cu totul serios – si il facea sa simta furnicaturi peste tot, si-n inima, si-n creier, si-n trup. Banuind ce se intampla cu el, Anton Lupan zambi multumit si-l lasa un timp sa fiarba asa, in zeama lui, apoi il intreba, parca intr-o doara, ca si cand ar fi vrut sa schimbe vorba de la inceput: 
― Pe mare ai fost vreodata? Ti-o fi teama de ea? 
― Teama?… Iaca zau ca nu stiu. Da’ de cunoscut o cunosc; doi ani am fost dulgher pe un caic turcesc, si-am tot umblat, pe la Stambul, pe la Salonic, ba am ajuns chiar si la Pireu.  
 
Anton Lupan tresari, surprins, si chipul i se lumina mai mult; deci omul sau era chiar mai incercat decat banuise el; se cuvenea sa nu-l mai scape din maini, altul pe masura lui fiind greu de gasit. […]
― Va sa zica, deseara n-ai unde sa dormi! zise Anton Lupan, nestiind daca sa rada sau sa se intristeze de patania lui. 
― Lasa, ca dac-o fi sa merg cu dumneata, nu merg fiindca n-am unde dormi! raspunse Ieremia, cam otarat. 
Cu aceasta vorba cam in doi peri, care nu spunea nici da, nici nu, sosira in port, fara sa-si dea seama cand facusera atata drum. Anton Lupan vazu de departe trasura asteptand pe chei, cu birjarul motaind, dar in loc sa se indrepte intr-acolo, merse intins spre barcazul acostat de curand si-l cerceta staruitor, plimbandu-se zorit prin fata lui. [...]
Ieremia nu lua seama la strigatele lui, mai cu seama ca nu-i intelegea toate cuvintele grecesti, ci il asculta pe Anton Lupan, care-i vorbea despre drumul lui. Apoi se trase un pas in laturi si zise, uitandu-se cam chioras:
― Nu stiu pe unde vine tara asta, dar, dupa cate mi-ai spus, ar insemna sa calatorim un an intreg.
― Poate si doi! 
― Aoleu!… Si numai pe mari?
― Ba si pe oceane. 
― Ce vorbesti?!
De data asta Ieremia parea mai degraba curios decat speriat si nu se mai uita chioras, ci drept, cu ochii strabatuti de scantei.
 
Radu Tudoran – „Toate panzele sus!”
 
marangóz, marangozi – Dulgher specializat in prelucrarea lemnariei navelor sau a unor ambarcatiuni.
 
 
 
Textul 2
Speranta
„Speranta” din literatura romana (din romanul „Toate panzele sus!”) este o goeleta anterior numita L’Espérance, proprietate a personajelor Anton Lupan, avatar literar al lui Radu Tudoran, si prietenul sau francez, Pierre Vaillant. „Speranta” fictionala, o nava solida din lemn de stejar, construita in anii 1850 la unul din santierele navale din Saint-Malo, in Bretania, fusese construita pentru calatorii de cabotaj (de-a lungul coastelor) si cumparata la inceputul anilor 1870 de Anton Lupan impreuna cu prietenul sau breton, Pierre Vaillant, pentru a explora Tara de Foc (dupa exemplul real al lui Charles Darwin si Emil Racovita, care explorase acest tinut la sfarsitul secolului XIX). Cei doi prieteni calatorisera de-a lungul Marii Mediterane pentru a strange bani in vederea finantarii lungii calatorii peste Oceanul Atlantic. Lupan si Vaillant sunt siliti de necesitatile vietii sa se desparta temporar, Vaillant ramanand cu goeleta si echipajul acesteia, dupa care Anton Lupan le pierde urma. Dupa ani de zile de cautari si sperante, in 1878, aflat in Romania, Anton Lupan descopera epava goeletei L’Esperance esuata pe o plaja pustie din apropierea farului de la Sulina. Dupa intrunirea unui echipaj compus din oameni foarte diferiti, aparent improbabili marinari, Anton Lupan, impreuna cu noii sai oameni, porneste restaurarea vasului. De fapt, carena vasului, din lemn de stejar masiv, se gasea inca intr-o conditie foarte buna, ceea ce permite grupului sa-i redea navei Speranta frumusetea si functionalitatea sa anterioara.
Goeleta Speranta, fosta mahona de pescuit Jirlau, pe care au fost turnate in anii 1974-76 serialele „Doi ani de vacanta“ si „Toate panzele sus!“, sub comanda capitanilor Marin Deboveanu si Gheorghe Florea. Speranta reala, astfel botezata la sugestia lui Radu Tudoran, a fost un platou de turnaj cinematografic plutitor, anume fosta mahona de pescuit de 90 de tone Jirlau, tip „Seiner SKS”, construita la Turnu Severin si transformata la santierul naval din Tulcea, in 1968, in goeleta cu doua catarge pentru Studioul Cinematografic „Bucuresti”, cu ajutorul uzinelor de utilaj greu
 
„Progresul” din Braila. 
www.wikipedia.org
 
A. 
1. Formuleaza doua idei principale/secundare din textul 1.
2. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect.
Anton Lupan ii spune lui Ieremia ca vor calatori timp de:
a) sase ani
b) trei ani
c) un an, poate si doi
d) doi ani
Raspunsul corect:
 
3. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect.
Speranta fictionala fusese construita in:
a) Sulina
b) Tulcea
c) Turnu-Severin
d) Saint-Malo
Raspunsul corect:
 
4. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect.
In fragmentul extras din „Toate panzele sus!”, de Radu Tudoran, se evidentiaza:
a) placerea de a vorbi
b) interesul pentru construirea unei nave
c) dorinta de aventura, curiozitatea, placerea de a calatori
d) dorinta de aventura
Raspunsul corect:
 
5. Noteaza X in dreptul fiecarui enunt pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia,
bazandu-te pe informatiile din cele doua texte:
 
- Anton Lupan intelege taina hainelor ciudate ale lui Ieremia. 
- Ieremia nu stie nici sa scrie, nici sa citeasca. 
- Anton Lupan ii propune lui Ieremia sa calatoreasca pana la capatul lumii. 
- Ieremia nu este speriat, ci interesat de propunerea lui Anton Lupan.
- „Speranta” din literatura romana este o goeleta anterior numita L’Espérance, proprietate a personajelor Anton Lupan, avatar literar al  lui Radu Tudoran, si prietenul sau francez, Pierre Vaillant.
- „Speranta” fictionala a fost doar o macheta, nu a existat ca vas in realitate. 
 
6. Precizeaza, in doua-trei enunturi, o trasatura morala a personajului Ieremia, identificata in fragmentul de mai jos, si mijlocul de caracterizare, ilustrandu-l cu o secventa:
„Or, pe Ieremia tocmai raspunsul lui il zgandari, fiindca parea cu totul si cu totul serios – si il facea sa simta furnicaturi peste tot, si-n inima, si-n creier, si-n trup. Banuind ce se intampla cu el, Anton Lupan zambi multumit si-l lasa un timp sa fiarba asa, in zeama lui, apoi il intreba, parca intr-o doara, ca si cand ar fi vrut sa schimbe vorba de la inceput:
― Pe mare ai fost vreodata? Ti-o fi teama de ea?
― Teama?… Iaca zau ca nu stiu. Da’ de cunoscut o cunosc; doi ani am fost dulgher pe un caic turcesc, si-am tot umblat, pe la Stambul, pe la Salonic, ba am ajuns chiar si la Pireu.”
 
7. Prezinta, in 30-70 de cuvinte, o tema comuna celor doua texte date, valorificand cate un element de continut.
 
8. Crezi ca este important sa cunosti o meserie legata de construirea vapoarelor daca pleci, ca marinar, intr-o calatorie pe mare? Justifica-ti raspunsul, in 50-100 de cuvinte, valorificand textul 1.
 
9. Asociaza fragmentul din „Toate panzele sus!”, de Radu Tudoran, cu un alt text literar studiat sau citit ca lectura suplimentara, prezentand, in 50-100 de cuvinte, o valoare culturala comuna, prin referire la cate o secventa relevanta din fiecare text.
 
B. 
 
1. Precizeaza numarul de litere si de sunete din urmatoarele cuvinte: intelegea, echipaj.
2. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect.
Sunt formate prin conversiune toate cuvintele din seria:
a) sfarsitul, necesitatile, cautari, compus
b) surprins, incercat, construita, peticita
c) ganditor, raspunsul, zgandari, inceput
d) ascutit, peticita, incercat, speriati
Raspunsul corect:
 
3. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect.
Cuvantul subliniat in enuntul „Anton Lupan tresari, surprins, si chipul i se lumina mai mult” are:
a) sens propriu
b) sens figurat
c) sens secundar
d) sens opus
Raspunsul corect: 
 
4. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect.
Enuntul care contine un omonim al cuvantului subliniat din secventa: „Inainte mai veneau turcii, grecii si mai ciocaneam cate ceva la barcazurile lor.”, este:
a) Nu mai pot sa plec acum.
b) Ai mai venit si tu!
c) M-ai chemat?
d) Luna mai este ploioasa in acest an.
Raspunsul corect: 
 
5. Transcrie din fragmentul de mai jos doua clitice pronominale personale aflate in cazuri diferite, pe care le vei preciza: „Ieremia nu lua seama la strigatele lui, mai cu seama ca nu-i intelegea toate cuvintele grecesti, ci il asculta pe Anton Lupan, care-i vorbea despre drumul lui.”
 
6. Alcatuieste un enunt asertiv in care pronumele de politete dumneata sa aiba functia sintactica de subiect si un enunt interogativ in care pronumele relativ ce sa aiba functia sintactica de
complement direct. 
 
7. Formuleaza un sfat pentru un marinar care se pregateste sa plece intr-o calatorie indelungata, sub forma unei fraze alcatuite dintr-o propozitie principala si o subordonata circumstantiala de
timp. 
 
8. Textul de mai jos reprezinta un comentariu al unui impatimit de calatorii. Rescrie enunturile, corectand greselile de orice natura:
E o ideie grozava mereu sa fi mers cateva zile la munte. Numi place monotonia zile-lor toate la fel.
 

Subiectul al II­-lea 

Scrie o compunere, de minimum 150 de cuvinte, in care sa il caracterizezi pe Ieremia, personajul din textul 1.
 In redactarea compunerii: 
− vei mentiona doua trasaturi ale personajului; 
− vei ilustra doua modalitati de caracterizare diferite, prin cate o secventa comentata; 
− vei corela o valoare transmisa prin acest personaj cu una importanta pentru tine, justificandu-ti raspunsul.


TESTUL NR. 10 - extras din lucrarea Evaluarea Nationala. Teste rezolvate de limba si literatura romana pentru clasa a VIII-a

 

Subiectul I

 
Citeste fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea raspunde cerintelor formulate.
Textul 1
Pe masuta care-i serveste drept birou, Ionut are deschis caietul de mate, cu tema neterminata. Arunca o privire peste exercitiile cu fractii. Stie ca mama n-o sa-i verifice azi temele, pentru ca lucreaza in tura de seara. De cand s-a despartit de tatal lui, mama si-a mai luat inca o tura. Lucreaza de dimineata pana seara tarziu la un restaurant de lux. Ionut a fost o singura data acolo si nu i-a placut: toata lumea il ciupea de obraji si-l intreba cum merge cu scoala. Mama vine asa de obosita, incat nu mai are putere sa-i gateasca si lui minunatiile pe care le pregateste la serviciu. De mancare se ocupa bunica; ea locuieste in aceeasi curte, langa el, si tot acolo locuieste si unchiul lui. E bine sa ai o familie mare! 
,,Sa se scrie o fractie stiind ca diferenta dintre numitor si numarator..” „A, o sa ma descurc maine cu fractiile astea”, isi spune Ionut si inchide caietul. S-ar juca Five Nights at Freddy’s, mai ales ca mai are un pic pana la ultimul nivel, dar nu are chef sa viseze iar urat. E jocul lui preferat, insa de cateva ori l-a facut sa aiba cosmaruri. Ceva infricosator, cu fantome, brrr, mai bine sa nu vorbim despre asta! Intr-o dupa-amiaza cam plictisitoare, in care temele la mate iti dau batai de cap si nimic nu pare sa se lege (nici pisoiul n-are chef de joaca si preferi sa doarma!), cel mai bine este sa iesi din casa si sa-ti cauti prietenii.  Ionut isi ia kendama, obiectul la care tine cel mai mult, se strecoara pe langa camera bunicii si iese afara, pe strada pustie, toropita de caldura. Se indreapta catre numarul 9A si suna la casa cu poarta verde, unde locuieste Diana. Cand Ionut a venit sa o cheme la joaca, Diana i-a zis mai intai ca nu iese, dar el a tot insistat. 
— Hai, Diana, am invatat niste scheme noi, hai sa-ti arat!
Si ei ii cam dadea batai de cap tema la mate, dar era hotarata s-o rezolve, pentru ca de-abia astepta seara ca sa urmareasca serialul ei preferat, iar mama ii dadea voie sa se uite numai daca-si termina toate lectiile. Mama isi doreste foarte mult ca Diana sa mearga la scoala, apoi la liceu si facultate, pentru ca ea nu a reusit. Dar e destul de greu sa-ti faci temele cu doua surori mai mici in aceeasi camera care vor mereu ceva de la tine.
— Da-mi-l si mieee! 
— Ba mieee, il vreau eu! strigau cele doua surori mai mici ale Dianei, tragand de spinnerul ei cel nou. 
,,Uneori e foarte enervant sa ai surori mai mici”, isi zice Diana, suparata. Trebuie sa imparti totul cu ele, camera, patul, biroul si chiar jucariile pe care doar ce le-ai primit de ziua ta. Asta nu e drept! 
Camera e destul de mica si e mereu plina de jucariile si lucrurile celor doua fetite. Diana  de-abia are loc pe-un colt de birou pentru carti, caiete si calculator. Isi exerseaza dansurile in bucatarie, cand mama ei gateste. Inchide ochii, ca sa uite de probleme, si-si imagineaza ca e o printesa, cu parul lung-lung si ondulat, ca in povestile pe care le adora. Nu se poate hotari daca e blond-argintiu, ca al Elsei din Frozen, sau negru-abanos, cum il are Alba-ca-Zapada. ,,O sa ma fac intai blonda ca Elsa si pe urma, daca ma plictisesc, bruneta la loc“, se gandeste ea, zambind cu ochii inchisi. 
— Da-mi-l mieee! 
— Ba mie! striga surorile tragand de spinner. 
— N-aveti decat sa luati voi spinnerul ala, eu ies pe-afara, le arunca Diana si coboara scarile in fuga.
 
„Povestea kendamei pierdute” – Adina Rosetti 
 
Textul 2
 
Kendama
 
Kendama este un joc de indemanare traditional japonez. Jocul este format dintr-o piesa care se numeste ken si dintr-o bila, tama, parti unite printr-o ata. Bila are o gaura numita „ana” in japoneza. Bila este de preferat sa aiba o vopsea cu aderenta mare pentru schemele mai grele, de echilibru. Ken-ul este format din 2 bucati: una este formata din doua cupe, numita „sarado”, iar cealalta este formata dintr-o cupa cu o parte de care se tine ken-ul, pe engleza „handle”, care se subtiaza si se prelungeste printr-un varf (tomeken in japoneza, spike in engleza) care poate fi tocit special pentru cateva scheme foarte grele. Cele 2 cupe din sarado sunt de diferite marimi: una este cupa mare (ozara/ big cup), cealalta, mai mica, este cupa mica (kozara/ small cup). A treia este cupa de jos/centrala/de baza, in japoneza o „chuzara”, in engleza centre/base/bottom cup, care este cea mai mica dintre cupe. Toate cupele au margini destul de groase, pe care bila poate fi asezata. Pe handle se afla un inel „ring stall” pe care se poate aseza bila, insa nu foarte stabil. Cele 2 bucati sunt asamblate astfel incat spike-ul trece prin sarado undeva la mijloc, intre cupe. Undeva pe acolo este legata si ata, care ajunge pana la bila si intra in bila printr-un orificiu special, opus gaurii principale. Kendama este fabricata de obicei din lemn, dar se mai poate face si din alte materiale pentru divertisment.
 
https://ro.wikipedia.org/wiki/Kendama
 
A. 
1. Noteaza un indice spatial si un indice temporal care apar in textul 1.
 
2. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect.
Ionut si Diana isi fac tema la:
a) istorie
b) fizica
c) geografie
d) matematica
Raspunsul corect: 
 
3. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect.
Kendama este un joc de indemanare provenit din:
a) Indonezia
b) Thailanda
c) Japonia
d) China
Raspunsul corect: 
 
4. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect.
In fragmentul extras din „Povestea kendamei pierdute”, de Adina Rosetti, se evidentiaza:
a) placerea de a face teme
b) comportamentul tipic al unor adolescenti
c) dorinta de schimbare a unor copii
d) incercarea unor copii de a parea mai maturi decat sunt
Raspunsul corect: 
 
5. Noteaza X in dreptul fiecarui enunt pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia,
bazandu-te pe informatiile din cele doua texte:
 
- Ionut este dornic sa-si faca tema la mate.
- Mama lui Ionut munceste suplimentar de cand a divortat.
- Baiatul se bucura ca are o familie mare. 
- Diana este nemultumita de faptul ca trebuie sa imparta totul cu surorile ei mai mici. 
- Kendama este un joc format din doua piese. 
- Kendama se fabrica numai din lemn. 
 
6. Formuleaza 2 idei principale/secundare din textul 1. 
 
7. Prezinta, in 30-70 de cuvinte, o tema comuna celor doua texte date, valorificand cate un element de continut.
 
8. Crezi ca un joc pe care il joci alaturi de prietenii tai poate contribui la consolidarea relatiei de prietenie? Justifica-ti raspunsul, in 50-100 de cuvinte, valorificand textul 1.
 
9. Asociaza fragmentul din „Povestea kendamei pierdute”, de Adina Rosetti, cu un alt text literar studiat sau citit ca lectura suplimentara, prezentand, in 50-100 de cuvinte, o valoare culturala comuna, prin referire la cate o secventa relevanta din fiecare text
 
B. 
1. Identifica grupurile de sunete (diftong, triftong, hiat, dupa caz), din urmatoarele cuvinte: bucatarie, imagineaza.
 
2. Scrie in casa litera corespunzatoare raspunsului corect.
Fac parte din acelasi camp lexical toate cuvintele din seria:
a) spinner, joc, dans, bucatarie
b) joc, bila, schema, cupa
c) joc, dans, tema, birou
d) spinner, scoala, facultate, matematica
Raspunsul corect: 
 
3. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect.
O pereche de antonime din textul 1 este:
a) mare ≠ mica
b) intuneric ≠ lumina
c) azi ≠ maine
d) blonda ≠ bruneta
Raspunsul corect:
 
4. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect.
Pentru cuvintele subliniate in enuntul: „Uneori e foarte enervant sa ai surori mai mici.”, un sinonim si un antonim sunt, in ordine:
a) iritant, mijlocii
b) mari, iritant
c) agasant, marunte
d) iritant, mari
Raspunsul corect:
 
5. Transcrie din fragmentul de mai jos trei pronume aflate in cazuri diferite si cu functii sintactice diferite, pe care le vei preciza: „Si ei ii cam dadea batai de cap tema la mate, dar era hotarata s-o rezolve, pentru ca de-abia astepta seara ca sa urmareasca serialul ei preferat, iar mama ii dadea voie sa se uite numai daca-si termina toate lectiile.”
 
6. Alcatuieste un enunt asertiv in care substantivul „mama” sa aiba functia de complement prepozitional si un enunt exclamativ in care pronumele „ei” sa aiba functia sintactica de atribut pronominal genitival. 
 
7. Formuleaza un sfat pentru un adolescent impatimit de jocuri video, sub forma unei fraze alcatuite dintr-o propozitie principala si o propozitie subordonata circumstantiala cauzala. 
 
8. Enunturile urmatoare apartin unui adolescent impatimit de jocuri. Rescrie-le, corectand greselile de orice natura:
 
Vacanta viitoare va fii momentul perfect pentru a-mi incerca noua colectie de jocuri. Mi-ar place sa am timp suficient, cat tine vacanta, pentru a-le juca pe toate desi nu stiu daca si prieteni mei vor vrea sa se joace cu mine. 
 

Subiectul al II­-lea 

Scrie, in 80-120 de cuvinte, rezumatul textului 1.
In alcatuirea rezumatului:
 − vei formula ideile importante, dovedind intelegerea textului;
 − vei prezenta evenimentele in succesiune logica;
 − vei respecta regulile unui rezumat



* teste conforme cu programa COMPLETA  pentru examenul din 2023!

 

Testul nr.5 - Modalitate de rezolvare

 

Subiectul I 

 
A. 
 
1. Anton Lupan sta de vorba cu Ieremia. Anton Lupan isi da seama ca Ieremia e un om valoros, de care are nevoie. 
2. c)
3. d)
4. c) 
 
5. 
- Anton Lupan intelege taina hainelor ciudate ale lui Ieremia. (INCORECT)
- Ieremia nu stie nici sa scrie, nici sa citeasca. (INCORECT)
- Anton Lupan ii propune lui Ieremia sa calatoreasca pana la capatul lumii. (CORECT) 
- Ieremia nu este speriat, ci interesat de propunerea lui Anton Lupan. (CORECT) 
- „Speranta” din literatura romana este o goeleta anterior numita L’Espérance, proprietate a personajelor Anton Lupan, avatar literar al lui Radu Tudoran, si prietenul sau francez, Pierre Vaillant (CORECT) 
- „Speranta” fictionala a fost doar o macheta, nu a existat ca vas in realitate (INCORECT)
 
 
6. O trasatura morala a lui Ieremia este spiritul aventuros, care il face sa reactioneze la propunerea indrazneata a lui Anton Lupan. Spiritul aventuros este prezentat prin caracterizare indirecta, bazata pe infatisarea reactiilor personajului, asa cum reiese din secventa: „tocmai raspunsul lui il zgandari, fiindca parea cu totul si cu totul serios – si il facea sa simta furnicaturi peste tot, si-n inima, si-n creier, si-n trup.” 
 
7. Fragmentul extras din „Toate panzele sus”, de Radu Tudoran, si textul de pe wikipedia despre „Speranta” au o tema comuna, si anume, cea a calatoriei. Anton Lupan, protagonistul primului text, este mentionat si in al doilea text care, dincolo de a descrie nava „Speranta” pe care este turnat filmul inspirat din carte, reprezinta o scurta prezentare a actiunii propriu-zise. In acest fel, cele doua texte se completeaza reciproc. Astfel, in primul text, Anton Lupan ii descrie lui Ieremia perspectiva unei calatorii indraznete, iar al doilea text prezinta nava care a inspirat ecranizarea romanului lui Radu Tudoran. 
 
8. In opinia mea, a cunoaste o meserie legata de construirea vapoarelor te ajuta enorm daca pleci, ca marinar, intr-o calatorie pe mare.
In primul rand, asemenea cunostinte te ajuta sa te descurci in situatii dificile, in care intervine o defectiune la vasul pe care te afli, asa cum ar fi putut sa reactioneze Ieremia, personajul din primul text, a carui meserie de dulgher il putea ajuta sa repare orice stricaciune a corabiei. 
In al doilea rand, poti sa avansezi mai repede in cariera, fata de altii, daca stii lucruri in plus, care se dovedesc de un real ajutor atunci cand e nevoie. Asadar, orice marinar are numai beneficii daca are habar de o asemenea meserie.
 
9. Fragmentul citat, din romanul „Toate panzele sus!”, de Radu Tudoran, poate fi asociat cu partea de inceput a romanului „Harry Potter si piatra filozofala”, de J.K. Rowling, in care scriitoarea reuneste mai multe personaje cu firi asemanatoare si preocupari comune, si anume: Harry Potter, Ron Weasley si Hermione Granger. Momentele de inceput ale fiecarei relatii sunt marcate de puneri la incercare din ambele parti. Anton Lupan cauta sa-l angajeze pe Ieremia pentru drumul lung pe care-l planuia, iar cei trei copii vrajitori leaga o prietenie trainica si de durata. Insa, in ambele cazuri, se evidentiaza prietenia, ca valoare culturala care sta la baza oricarei relatii. 
 
 
B. 
1. intelegea – 9 litere, 8 sunete 
echipaj – 7 litere, 6 sunete
 
2. b)
 
3. b)
 
4. d)
 
5. -i – dativ
il – acuzativ
 
6. Dumneata ne-ai sunat de dimineata.
Nu stiu ce mancam azi.
 
7. Sa ai grija de tine,¹/ cand vei fi atat de departe de familie si de cei dragi!²/
8. E o idee grozava mereu sa mergem cateva zile la munte! Nu ­mi place monotonia zilelor, toate la
fel.
 

Subiectul al II­-lea 

Personajul literar reprezinta o fiinta de hartie, rodul imaginatiei scriitorului, care-si transpune viziunea despre lume prin intermediul unei creatii care capata viata proprie, in lumea textului. In fragmentul citat, Ieremia este personaj principal, in jurul lui fiind organizata actiunea secventei. Pe parcursul textului, trasaturile personajului sunt conturate treptat, prin intermediul dialogului cu Anton Lupan si al naratiunii. Portretul fizic al lui Ieremia este realizat in mod direct de catre narator: „inalt din cale-afara, sa fi zis ca-i desirat, daca n-ar fi fost destul de spatos, avea un cap cam micut pentru trupul lui, un cap de pasaroi, cu nasul ascutit, cu ochii apropiati, cu barbia ingusta si cu obrazul plin de tepi.”Infatisarea lui sugereaza un caracter puternic, al unui om incercat de viata si trecut prin multe intamplari. Portretul moral reiese cu precadere din caracterizarea indirecta, iar dialogul cu Anton Lupan dezvaluie trasaturi ale personajului, cum ar fi: curiozitatea, dorinta de cunoastere, priceperea. Astfel, Ieremia este infatisat ca un om cu experienta de viata, care nu se da inapoi de la munca si nu ezita in fata unei provocari. Este un marinar incercat, care a calatorit doi ani pe mare, iar meseria de dulgher, alaturi de ceva stiinta de carte si de priceperea in manuirea flintei il recomanda ca un bun tovaras in calatoria proiectata de Anton Lupan spre capatul lumii. Lupan este impresionat de calitatile lui Ieremia si hotaraste sa-l convinga cu orice pret sa i se alature: „omul sau era chiar mai incercat decat banuise el; se cuvenea sa nu-l mai scape din maini, altul pe masura lui fiind greu de gasit.” Trasaturile lui Ieremia sunt realizate atat prin caracterizare directa si indirecta, cat si prin autocaracterizare: „Taman cat trebuie, sa nu zica lumea ca-s prea prost”. Personalitatea lui ilustreaza experienta de viata, curajul si spiritul de aventura, ca valori dominante pe care fiecare dintre noi si-ar dori sa le aiba. In ansamblu, fragmentul citat realizeaza un portret memorabil al unui om trecut prin viata si care nu se da inapoi in fata unei provocari. 


TESTUL NR. 10 Modalitate de rezolvare

 
Subiectul I 
A. 
1. Un indice spatial care apare in text este: „pe strada pustie”, iar un indice temporal: „Intr-o dupaamiaza”.
2. d) 
3. c) 
4. b) 
5. 
Ionut este dornic sa-si faca tema la mate. (INCORECT)
Mama lui Ionut munceste suplimentar de cand a divortat. (CORECT)
Baiatul se bucura ca are o familie mare. (CORECT)
Diana este nemultumita de faptul ca trebuie sa imparta totul cu surorile ei mai mici. (CORECT)
Kendama este un joc format din doua piese. (CORECT)
Kendama se fabrica numai din lemn. (CORECT)
 
6. Ionut isi lasa tema la matematica neterminata.
Ionut merge la Diana sa o cheme la joaca. 
 
7. Ambele texte prezinta tema jocului, sub forma uneia dintre cele mai cunoscute jucarii ale copiilor din ziua de astazi, kendama. In primul text, aceasta este prezentata ca jucaria preferata a lui Ionut, pentru care neglijeaza tema la matematica. In al doilea text este descrisa kendama, alaturi de originea ei si componentele pe care le are. Fragmentele citate dezvaluie secretul preferintei copiilor pentru aceasta jucarie, cu mijloace literare, respectiv, cu scop descriptiv.
 
8. In opinia mea, o relatie de prietenie poate fi consolidata prin joc, mai ales in ceea ce ii priveste pe copii. In primul rand, un joc in echipa necesita cunoastere reciproca. Astfel, facem cunostinta cu copii cu care impartasim activitati asemanatoare. In al doilea rand, acum ceva timp, copiii ieseau mult mai des in parcuri si se jucau impreuna. Asa cum spune si Diana, a lasat toate temele din casa si a iesit afara cu Ionut: ,,N-aveti decat sa luati voi spinnerul ala, eu ies pe-afara”. Asadar, jocul chiar poate consolida o relatie de prietenie chiar daca exista o apropiere treptata, insesizabila.
 
9. Fragmentul citat din opera „Povestea kendamei pierdute”, de Adina Rosetti, poate fi asociat cu opera literara „Amintiri din copilarie”, de Ion Creanga, in care personajul-narator, Nica, isi neglijeaza sarcinile date de mama pentru a pleca la scaldat cu prietenii sai. La fel ca Ionut din opera Adinei Rosetti, care isi lasa tema la matematica neterminata, Nica uita cu totul de obligatiile sale pentru placerea de a se juca. In felul acesta, ambele texte subliniaza importanta jocului in viata unui copil, deoarece prin joc, el cunoaste lumea si se cunoaste pe sine. 
 
B. 
1. bucatarie: i-e – hiat
imagineaza: ea – diftong
 
2. b) 
 
3. d)
 
4. d)
 
5. ei – caz dativ, complement indirect [Si ei ii cam dadea batai de cap tema la mate,...]
-o – caz acuzativ, complement direct
ei – caz genitiv, atribut pronominal genitival [...ca sa urmareasca serialul ei preferat]
 
6. La lectia dedicata eroului nostru am vorbit despre mama.
Casa ei este cea mai frumoasa din intreg cartierul!
 
7. Ai grija la timpul petrecut cu jocurile video,¹/ pentru ca te poti trezi cu probleme la scoala!²/ 
 
8. Vacanta viitoare va fi momentul perfect pentru a-mi incerca noua colectie de jocuri. Mi-ar placea sa am timp suficient, cat tine vacanta, pentru a le juca pe toate, desi nu stiu daca si prietenii mei vor vrea sa se joace cu mine.
 

Subiectul al II-­lea 

Ionut isi lasa tema la matematica neterminata fiindca i se pare dificila si nu are chef sa-si bata capul cu ea. Nu stie ce sa faca si, pana la urma, se hotaraste sa iasa cu prietenii. Asa ca isi ia kendama si se duce la Diana, s-o cheme afara. Initial, Diana nu vrea sa iasa, fiindca voia sa-si termine tema, ca sa se poata uita seara la serialul ei preferat, dar accepta, in final, fiindca surorile ei mai mici faceau prea multa galagie si ea nu se poate concentra la lectii. In timp ce ele se cearta pe spinnerul ei, Diana pleaca afara. 
 


* teste conforme cu programa COMPLETA  pentru examenul din 2023!

 

Sfaturi pentru Nota 10 - Raspunsuri si Explicatii

Ce MODIFICARI apar in programa scolara pentru clasele V-VIII?


Clasele V-VIII din viata copilului necesita un efort de adaptare si de invatare constanta.

Programa scolara este destul de greoaie. Nu pierdeti din vedere:
  • Rezumatele textelor studiate
  • Teste rezolvate de matematica
  • Gramatica - Fise de lucru rezolvate

...Vezi AICI detaliile complete <<


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

evaluare nationala 2023evaluare nationalateste rezolvate limba romana


x

Lasa un raspuns




Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x
//