"Baronilor manualelor scolare le transmit un singur gand: #rezist. Nu ma impresioneaza presiunea directa si/sau indirecta a celor care au facut ghiozdanul elevilor plin de maculatura inutila in ultimii 5 ani, #insist sa va potoliti”, a precizat Liviu Pop, pe pagina sa de Facebook.
LEGEA MANUALULUI SCOLAR
Art. 1
(1) Prezenta lege reglementeaza regimul manualului scolar de baza in invatamantul preuniversitar, ca bun de interes public.
(2) Ministerul Educatiei Nationale asigura, gratuit, in conditiile legii, manuale scolare de baza in conformitate cu programele scolare in vigoare, pentru disciplinele/modulele de pregatire aferente trunchiului comun, din invatamantul preuniversitar de stat obligatoriu si invatamantul particular obligatoriu acreditat/autorizat.
(3) Ministerul Educatiei Nationale asigura, in conditiile legii, manuale scolare de baza in limbile tuturor minoritatilor nationale de pe teritoriul Romaniei, precum si manuale adaptate gradului si tipului de dizabilitate ale elevilor cu deficiente.
Art. 2
In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) manual scolar de baza - bun de interes public, principalul instrument de lucru al elevului si reflecta lectura personalizata a programei aferente disciplinelor din trunchiul comun, realizata de echipele de autori, potrivit diverselor contexte de invatare si grupuri-tinta.
b) bun de interes public – bunul destinat functionarii serviciilor publice sau cele care, prin importanta social – economica, valoarea culturala sau istorica fac parte din avutia nationala si servesc intereselor generale ale societatii sau ale colectivitatilor locale;
c) manuscris – varianta dactilografiata a propunerii de manual;
d) format letric – documentul imprimat (listat) pe un suport fizic de hartie;
e) format pdf – document editat, procesat si transmis numai prin intermediul sistemelor informatice (calculatoarelor) si a canalelor de transmisie electronice;
f) varianta digitala interactiva – document cu un continut similar manualului scolar in format pdf si care cuprinde, in plus, o serie de activitati multimedia interactive de invatare (exercitii interactive, jocuri educationale, animatii, filme, simulari).
Art. 3
Utilizarea manualului se face in mod personalizat, de catre elev, respectiv de catre cadrul didactic. Ca instrument de informare si de lucru al elevului, manualul reprezinta o resursa de invatare, care raspunde diferitelor interese, nevoi, ritmuri si stiluri de invatare. Pentru cadrul didactic manualul reprezinta un reper pentru proiectarea activitatii didactice, astfel incat demersul didactic sa fie organizat in functie de competentele, de activitatile de invatare si de continuturile prevazute de programa scolara.
Art. 4
Principiile pe care se fundamenteaza prezenta lege sunt:
a) principiul echitatii si egalitatii de sanse – in baza caruia accesul la invatare se realizeaza fara discriminare, elevii si profesorii din invatamantul de stat si din invatamantul obligatoriu particular acreditat/autorizat beneficiind de manuale scolare gratuite, in conditiile legii;
b) principiul calitatii – in baza caruia manualele scolare sunt elaborate in conformitate cu standardele de referinta si cu programele scolare in vigoare;
c) principiul relevantei – in baza caruia manualul scolar este principalul instrument de invatare ce raspunde nevoilor elevilor;
d) principiul eficientei – in baza caruia se urmareste obtinerea de rezultate educationale maxime, prin gestionarea resurselor existente;
e) principiul recunoasterii si garantarii persoanelor apartinand minoritatilor nationale, dreptul la pastrarea, la dezvoltarea si la exprimarea identitatii lor etnice, culturale, lingvistice si religioase;
f) principiul transparentei – concretizat in asigurarea vizibilitatii deciziilor privitoare la elaborarea, evaluarea, aprobarea, achizitionarea si gestionarea manualelor scolare, prin comunicarea periodica si adecvata a acestor decizii;
g) principiul centrarii educatiei pe beneficiarii acesteia.
Art. 5
Elaborarea manualelor scolare de baza se realizeaza de catre autori/grupuri de autori, in urma unor selectii de manuscrise prin proceduri transparente, aprobate prin Ordin al Ministrului Educatiei Nationale, in vederea asigurarii calitatii stiintifice.
Art. 6
Ministerul Educatiei Nationale achizitioneaza conceptul, continutul manualului scolar de baza de la autori/grupuri de autori. Drepturile de proprietate intelectuala vor fi cesionate exclusiv, pe perioada nedeterminata, catre Ministerul Educatiei Nationale.
Art. 7
Evaluarea manuscriselor autorilor/grupurilor de autori se organizeaza de catre Ministerul Educatiei Nationale prin Centrul National de Evaluare si Examinare si Institutul de stiinte ale Educatiei, in baza unei proceduri aprobate prin Ordin al Ministrului Educatiei Nationale.
Art. 8
(1) Manualele scolare de baza se prezinta astfel:
a) in format letric, la solicitarea scrisa a elevului/parintilor/tutorelui/reprezentantului legal sau a profesorilor cu minimum 6 luni inaintea inceperii anului scolar;
b) in format pdf;
c) in varianta digitala interactiva.
(2) Toate cele trei variante mentionate la alin.(1) sunt proprietatea Ministerului Educatiei Nationale.
(3) Manualele prevazute la alin. (1) lit. b) si c) vor putea fi accesate si de pe site-ul Ministerului Educatiei Nationale, in cadrul Bibliotecii scolare Virtuale, devenind resurse educationale deschise.
Art. 9
Elaborarea manualelor scolare pentru invatamantul preuniversitar se realizeaza in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) au fost operate modificari la nivelul curriculumului national si/sau au fost introduse noi discipline/module de pregatire;
b) au fost elaborate programe scolare noi pentru anumite discipline/module de pregatire;
c) exista discipline/module de pregatire fara manuale scolare aprobate;
d) au fost operate modificari de minimum 25% la nivelul programelor scolare pentru anumite discipline/module de pregatire.
Art. 10
Inainte de reeditare, fiecare manual va fi reevaluat de grupuri de experti.
Art. 11
In situatii exceptionale, Ministerul Educatiei Nationale realizeaza reevaluarea unor manuale scolare aprobate, in vederea suspendarii/retragerii temporare din uz a acestora.
Art. 12
(1) In toate unitatile de invatamant preuniversitar se utilizeaza manuale scolare aprobate de catre Ministerul Educatiei Nationale.
(2) Regimul manualelor scolare, altele decat manualele scolare de baza, se reglementeaza prin metodologie elaborata de Ministerul Educatiei Nationale in termen de 30 de zile de la aprobarea prezentei legi.
(3) In procesul instructiv-educativ pot fi utilizate si alternative la manualul scolar de baza, aprobate in baza prevederilor alin.(2).
Art. 13
Utilizarea in manualele scolare pentru invatamantul preuniversitar, de texte/ selectii din opere literare/nonliterare, fragmente din lucrari stiintifice, reproduceri, ilustratii, partituri este scutita de plata drepturilor de autor si se face cu mentionarea sursei.