In expunerea de motive, initiatorii spun ca "in anul scolar 2002-2003 au fost inscrisi in gradinite un numar de 629.703 copii, care reprezinta 71,06% din totalul populatiei de 3-6 ani. Analiza gradului de cuprindere pe medii de rezidenta evidentiaza o diferenta de aproape 12 puncte procentuale in favoarea mediului urban".
"Diferenta de participare la educatia prescolara pe medii de rezidenta in defavoarea mediului rural poate determina inegalitati privind nivelul de pregatire pentru scoala, si implicit, situatii de risc scolar la debutul in clasa pregatitoare pentru copiii care nu frecventeaza deloc gradinita (cu o pondere de peste 25% in mediul rural)", mai spun initiatorii.
Proiectul de lege are doar doua articole, care modifica Legea educatiei nr. 1/2011 in felul urmator:
1. Alineatul (1) al articolului 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) invatamantul general obligatoriu este de 15 clase si cuprinde ultimii 2 ani ai invatamantului prescolar, invatamantul primar, invatamantul gimnazial si primii 2 ani ai invatamantului secundar superior. invatamantul prescolar si invatamantul liceal devin obligatorii pana cel mai tarziu in anul 2020".
Cum arata in prezent Alineatul (1) al articolului 16 din Legea educatiei:
Articolul 16 (1) invatamantul general obligatoriu este de 11 clase si cuprinde invatamantul primar, invatamantul gimnazial si primii 2 ani ai invatamantului secundar superior. invatamantul liceal devine obligatoriu pana cel mai tarziu in anul 2020.
2. Alineatul (2) al articolului 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Obligatia de a frecventa invatamantul obligatoriu de 15 clase, la forma cu frecventa, inceteaza la varsta de 18 ani".
In punctul sau de vedere formulat la acest proiect de lege, Guvernul atrage atentia ca acesta prevede in total 13 clase si nu
15 clase obligatorii, cum este trecut in proiect.
"Tinand cont de problemele cu care se confrunta sistemul (spatii-deficit si calitate, personal-deficit si calitate, costuri-facilitati oferite copiilor in invatamantul obligatoriu etc.), consideram ca, intr-o prima etapa, ar trebui sa se realizeze generalizarea grupei mari (copii de 5-6 ani) si, ulterior, generalizarea grupei mijlocii (copii de 4-5 ani)", sustine Executivul.
Initiativa legislativa a intrunit 178 de voturi pentru, 25 impotriva si 55 de abtineri si urmeaza ca aceasta sa ajunga in Senat.
Nicolae Capatana 29 Mar. 2018 09:23:43
Astia pun inca o data carul inaintea boilor! In loc sa se preocupe de problemele existentiale ale invatamantului : CE, CUM, DE LA CINE, CU CINE, UNDE vor invata copii, pe ei ii preocupa citi ani vor STA copii in scoala! Dar incep sa cred ca raportandu-ne la potentialul lor intelectual si cunostiintele profesionale le cerem mul prea mult!!! Sa-i lasam sa se mai joace cu 'chestia" in tarana, ca orice copil retardat si noi sa ne preocupam de adevaratele probleme ale invatamantului!!!