�����������������������
������������������������� Precizări privind elaborarea unui test predictiv
Continuarea instruirii unui elev presupune cunoasterea exactă a nivelului de pregătire al
elevului, până în acel moment. Din acest motiv, este necesară examinarea stării iniţiale a pregătirii celor care învaţă si a capacităţii lor de învăţare. Aceasta presupune realizarea următorilor pasi:
- cunoasterea competenţelor cuprinse în programa disciplinei studiate de către elev în
anul anterior;
- elaborarea, aplicarea si examinarea detaliată a rezultatelor testului predictiv elaborat;
- stabilirea programelor compensatorii.
În elaborarea testului predictiv se va ţine seama si de ceea ce urmează să înveţe elevul, de competenţele cuprinse în programa disciplinei ce urmează a fi studiată.
Itemii din structura testului predictiv trebuie să verifice atingerea sau nu, de către fiecare elev, a competenţelor la un nivel de performanţă suficient pentru ca elevul să poată continua adecvat instruirea, în ritmul impus de parcurgerea programei disciplinei.
Testul predictiv la Biologie a fost elaborat pentru elevii clasei a VI-a. Competenţele generale cuprinse în programa de biologie pentru clasa a VI-a sunt aceleasi cu
competenţele generale cuprinse în programa de biologie pentru clasa a V-a. Apar unele deosebiri în ceea ce priveste competenţele specifice, asociate unor niveluri taxonomice diferite, unor conţinuturi specifice disciplinei de studiu, ceea ce presupune proiectarea, pentru elevii clasei a VI-a, a unor activităţi didactice care să permită atingerea, de către elevi, pe parcursul anului de studiu, a acelor competenţe corespunzătoare nivelurilor taxonomice respective. Pentru proiectarea corectă a unui test predictiv este necesară cunoasterea calităţilor acestuia, ca de exemplu:
- Validitatea, exprimată de acurateţea cu care este măsurat ceea ce testul intenţionează să măsoare. Validitatea unui test predictiv este asigurată în condiţiile în care acesta este astfel construit, încât va permite stabilirea modului în care se va putea continua instruirea fiecăruia dintre elevii testaţi.
- Fidelitatea – calitatea unui test de a produce rezultate constante în urma aplicării lui
repetate. Un test predictiv fidel, aplicat în situaţii identice, conduce spre rezultate
identice. Testul predictiv proiectat nu este fidel dacă, aplicat la doi elevi cu aceleasi
lacune în instruire, le evidenţiază doar la unul dintre ei. Este acceptată o abatere
standard care nu trebuie să depăseacă 2,5 – 3%.
- Reprezentativitatea, determinată de acoperirea unor câmpuri mai largi de cunostinţe,
deprinderi, atitudini din domeniul de instruire pentru care a fost elaborat testul. Un test
predictiv nu este reprezentativ dacă verifică doar părţi sau elemente ale disciplinei
studiate anterior si nu esenţialul întregii discipline studiate de către elev.
- Puterea de discriminare – calitatea unui test de a identifica exact nivelul de performanţă de care este capabil elevul si toate lacunele esenţiale care au apărut în
instruirea anterioară a elevului. Gradul scăzut de discriminare a unui test predictiv reduce capacitatea lui predictivă.
- Aplicabilitatea – calitatea unui test de a fi administrat si interpretat cu usurinţă.
Un test predictiv este aplicabil numai în condiţiile în care oferă date utile atât elevului, cât si profesorului, asigurând un feedback diferenţiat. Rezultatele testului predictiv trebuie valorificate pentru realizarea instruirii diferenţiate a elevilor, în scopul optimizării continue a performanţelor de învăţare ale fiecărui elev. Instruirea diferenţiată se poate realiza:
- în cadrul programelor compensatorii;
- în timpul învăţării dirijate în clasă;
- în cadrul studiului individual.
După stabilirea structurii testului predictiv, se proiectează matricea de specificaţii care
vizează conţinuturi largi si competenţe corespunzătoare unor niveluri taxonomice generale.
Liniile matricei de specificaţie includ elementele de conţinut, iar coloanele nivelurile
taxonomice ale domeniului cognitiv (cunoastere, înţelegere, aplicare, analiză, sinteză, evaluare), corespunzătoare competenţelor de evaluat. În celulele matricei de specificaţie, aflate la intersecţia dintre conţinuturi si competenţele corespunzătoare nivelurilor taxonomice, sunt marcaţi prin „X” itemii folosiţi în proiectarea testului
(cărora li s-a repartizat un anumit punctaj), itemi prin care se evaluează diferite competenţe corespunzătoare nivelurilor cognitive.
�����������������������������������������
MATRICEA DE SPECIFICAŢII
���������������������������������� � � � � � � � � �� BIOLOGIE
���������������������������������������������������� Clasa a VI-a
�Conţinuturi/Competenţe
corespunzătoare
nivelurilor
taxonomice |
Achiziţia
informaţiei |
�Înţelegere |
Aplicare
|
�Analiză |
�Sinteză |
�Evaluare |
�Noţiuni introductive |
� |
� |
� |
� |
� |
� |
I. Alcătuirea generală a
unei plante cu flori |
X
X
X
X
X
X
|
�
X |
X
X
X
|
� |
X |
X |
�II. Diversitatea lumii vii |
� |
�X |
� |
� |
� |
� |
�III. Protecţia plantelor |
X |
� |
X |
X
X
|
� |
�X |
TEST DE EVALUARE INIŢIALĂ
Anul scolar 2011-2012
Disciplina BIOLOGIE
Clasa a VI-a
Numele si prenumele elevului:
Data susţinerii testului:
MODEL
• Pentru rezolvarea corectă a tuturor cerinţelor din Partea I si din Partea a II-a se acordă 90 de puncte. Din oficiu se acordă 10 puncte.
• Timpul efectiv de lucru este de 45 de minute.
PARTEA I (45 de puncte)
1. Coloana A cuprinde exemple de organe ale unei plante, iar coloana B caracteristici ale organelor respective. Scrieţi, în spaţiul liber din dreptul fiecărei cifre din coloana A, litera corespunzătoare din coloana B.
A������������������������������� B
–– 1. floarea������������� a) are, din loc în loc, noduri
–– 2. frunza�������������� b) are limb cu nervuri
–– 3. rădăcina����������� c) conţine embrionul
–– 4. tulpina����������� � d) se află în pământ, la majoritatea plantelor
�������������������������������� e) se poate grupa, la unele plante, în inflorescenţe
12 puncte
Citiţi, cu atenţie, afirmaţiile următoare, numerotate cu cifre de la 2 la 5. Dacă apreciaţi că afirmaţia este adevărată, scrieţi, în spaţiul din dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera A. Dacă apreciaţi că afirmaţia este falsă, scrieţi, în spaţiul din dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera F si modificaţi parţial afirmaţia pentru ca aceasta să devină adevărată. Afirmaţia modificată se scrie în spaţiul de sub afirmaţia falsă pe care o modificaţi.
–– 2. Organismele vii cresc, respiră, se miscă, se înmulţesc.
–– 3. Muschii sunt plante superioare cu flori.
–– 4. łesuturile de susţinere sunt alcătuite din celule cu pereţi subţiri.
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
MODEL
• Se punctează oricare alte formulări/ modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracţiuni de punct.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea punctajului total acordat pentru test la 10.
PARTEA I (45 de puncte)
1.
Se acordă câte 3p. pentru fiecare asociere corectă: 1e; 2b; 3d; 4a. 4 x 3p.= 12 puncte Pentru itemii 2 – 5, se acordă câte 3p. pentru fiecare răspuns corect:
2A; 3F; 4F; 5A. 4 x 3p.= 12 puncte
Se acordă câte 3p. pentru modificarea corectă a afirmaţiei false. 2 x 3p.= 6 puncte
Pentru itemii 6 – 10, se acordă câte 3p. pentru fiecare răspuns corect:
6b; 7d; 8a; 9c; 10c. 5 x 3p.=15 puncte
PARTEA a II-a (45 de puncte)
1.
a) Descrierea, în maxim trei fraze, a unui experiment prin care se poate evidenţia funcţia de absorbţie a plantei. 6 puncte
b) Formularea unei concluzii în legătură cu rezultatele experimentului descris. 5 puncte
c) Alcătuirea unei scheme simple prin care poate fi reprezentat procesul de fotosinteză. 6 puncte
d) Exprimarea unui punct de vedere în legătură cu reducerea suprafeţelor terestre acoperite de plante. 5 puncte
e) Explicarea motivului pentru care nu este bine să dormim în camere în care se află multe plante decorative. 5 puncte
2.
a) Enumerarea a trei activităţi care pot avea loc în cadrul unei acţiuni de ecologizare a unui spaţiu verde. 3 x 4p.= 12 puncte
b) Enumerarea a două exemple de plante care ar putea fi întâlnite în acel spaţiu verde.
2 x 1p.= 2 puncte
c) Evaluarea rezultatelor unei acţiuni de ecologizare. 4 puncte