Studentii cu dizabilitati si CES beneficiaza, la cerere, de reducerea cu 50% a taxelor pentru cazare si masa la caminele si cantinele studentesti

De Portal Invatamant
la 12 Apr. 2024
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studentii cu dizabilitati si CES beneficiaza, la cerere, de reducerea cu 50% a taxelor pentru cazare si masa la caminele si cantinele studentesti12Apr.2024

Ministerul Educatiei a pus in consultare publica un proiect de ordin cu normele privind accesibilizarea invatamantului superior pentru persoanele cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale.

Conform sursei citate, este pentru prima data cand se elaboreaza un act normativ care isi propune sa reglementeze masurile pe care institutiile de invatamant superior le pot adopta pentru prestarea serviciilor de incluziune in mediul academic a persoanelor cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale. 
 
Totodata, proiectul reflecta drepturile si obligatiile persoanelor cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale. Printre drepturile prevazute in acest act normativ se regasesc:
-locuri finantate de la bugetul de stat;
- servicii de informare si comunicare pentru facilitarea incluziunii in comunitatea academica;
- acces adaptat in spatiile institutiei de invatamant superior (spatii de invatamant, spatii administrative, spatii de cazare si masa, spatii de lectura, sali pentru activitatile sportive etc.); 
- acces la informatiile si resursele educationale intr-un format adaptat; 
- servicii de asistenta in desfasurarea activitatilor didactice, adaptate nevoilor individuale; 
- resurse educationale adaptate nevoilor individuale;
- acces la activitatile non-formale/extracurriculare organizate de institutia de invatamant superior;
- burse;
- metode de admitere si de evaluare adaptate nevoilor individuale;
- sprijin in identificarea si derularea practicii de specialitate;
- Reducerea, la cerere, cu 50% a taxelor pentru cazare si masa la caminele si cantinele studentesti ale institutiei de invatamant superior la care sunt inmatriculate.
 

Norme privind accesibilizarea invatamantului superior pentru persoanele cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale [PROIECT]

 
CAPITOLUL I Dispozitii generale
 
Art. 1
(1) Prezentele norme vizeaza operationalizarea prevederilor legislatiei primare in vigoare, respectand principiul asigurarii egalitatii de sanse privind dreptul la invatatura, pentru persoanele cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale, fara discriminare, prin furnizarea unor servicii educationale incluzive de calitate de catre institutiile de invatamant superior.
 
(2) Persoanele cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale au acces liber la orice forma de educatie, indiferent de tipul si gradul dizabilitatii si/sau nevoile educationale ale acestora, cu respectarea prevederilor legislatiei in vigoare.
 
Art. 2 In sensul prezentelor norme, expresiile folosite au urmatoarele semnificatii:
a) persoanele cu dizabilitati sunt acele persoane carora mediul social, neadaptat deficientelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale si /sau asociate, le impiedica total sau le limiteaza accesul cu sanse egale la viata societatii, necesitand masuri de protectie in sprijinul integrarii si incluziunii sociale.
b) cerintele educationale speciale reprezinta necesitatile suplimentare /complementare obiectivelor generale ale educatiei, adaptate particularitatilor individuale si celor caracteristice unei anumite deficiente sau tulburari/dificultati de invatare, precum si o asistenta specializata.
 
CAPITOLUL II Masuri institutionale
 
Art. 3
(1) In baza autonomiei universitare, institutiile de invatamant superior pot infiinta structuri administrative pentru prestarea serviciilor de incluziune, in mediul academic, a persoanelor cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale.
 
(2) In cadrul structurii mentionate la alin. (1) isi desfasoara activitatea minimum doua persoane specializate, in functie de numarul studentilor cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale inmatriculati in institutia de invatamant superior. In desfasurarea activitatilor acestei structuri pot fi implicati si voluntari, in conditiile legislatiei in vigoare.
 
(3) In cadrul structurii mentionate la alin. (1) isi desfasoara activitatea, fara ca enumerarea sa fie limitativa, urmatoarele categorii de personal specializat: psihologi, pedagogi, psihopedagogi, sociologi, asistenti sociali, cadre didactice cu expertiza in domeniul fundamental Stiinte socio-umane.
 
Art. 4 Principalele atributii ale structurii prevazuta la art. (3) sunt urmatoarele:
a) Centralizeaza date cu privire la candidatii cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale la concursurile de admitere la programele de studii universitare din structura institutiei de invatamant superior.
b) Ofera consiliere candidatilor cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale in vederea optimizarii alegerii programului de studii universitare, realizarii inscrierii si participarii la concursul de admitere.
c) Centralizeaza informatiile cu privire la studentii cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale, inmatriculati in institutia de invatamant superior (ciclul de studii/facultate/domeniul fundamental/ specializare/ an de studiu/ situatie scolara/ tipul si gradul de dizabilitate etc.).
d) Informeaza studentii cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale cu privire la drepturile si obligatiile care le revin, in raport cu regulamentele interne ale institutiei de invatamant superior.
e) Indruma studentii cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale catre serviciile de sprijin disponibile in institutia de invatamant superior sau in comunitate, la cererea acestora.
f) Identifica nevoile studentilor cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale, precum si tehnologiile asistive necesare in desfasurarea activitatilor didactice si propune structurilor de conducere ale institutiei de invatamant superior realizarea de investitii in vederea facilitarii accesului si integrarii acestora in comunitatea academica.
g) Elaboreaza planul de interventie specializata pentru fiecare student cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale din institutia de invatamant superior, in functie de tipul si gradul acesteia si de programul de studii la care este inmatriculat.
h) Informeaza conducerea facultatii/departamentului si cadrele didactice cu privire la tipul si gradul de dizabilitate a studentilor inmatriculati la  programele de studii universitare din structura pe care o conduc/ la care desfasoara activitati didactice.
i) Ofera sprijin cadrelor didactice in identificarea metodelor de predare si evaluare adecvate dizabilitatii/cerintelor educationale speciale ale studentilor.
j) Monitorizeaza parcursul educational al studentilor cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale, precum si rata de promovabilitate/absolvire, gradul de angajabilitate etc.
k) Participa la implementarea proiectelor care au ca obiectiv sustenabilitatea activitatilor structurii.
l) Ofera sprijin structurilor de conducere si persoanelor care detin functii de conducere din institutiile de invatamant superior, in vederea asigurarii colaborarii cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilitati si celelalte autoritati publice centrale si locale care au atributii de asigurare a conditiilor necesare, pentru incluziunea sociala a persoanelor cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale.
m) Colaboreaza cu structurile specializate ale institutiei de invatamant superior (Centrul de Consiliere si Orientare in Cariera, Departamentul  pentru Pregatirea Personalului Didactic) in vederea asigurarii instruirii cadrelor didactice prin programe/ stagii/ sesiuni de formare, care au ca scop formarea/ dezvoltarea competentelor profesionale necesare cresterii gradului de incluziune a studentilor cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale.
n) Colaboreaza cu cadrele didactice si cu structurile specializate ale institutiei de invatamant superior in vederea adaptarii materialelor de studiu/a resurselor educationale la nevoile studentilor cu dizabilitati/cerinte educationale speciale inmatriculati in cadrul programului de studiu;
o) Colaboreaza cu Centrul de Consiliere si Orientare in Cariera pentru oferirea unor servicii specializate de consiliere si asistenta psihopedagogica/ consiliere vocationala/ consiliere pentru cariera a studentilor cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale.
p) Colaboreaza cu Consiliul de Administratie si structurile/departamente/compartimente ale institutiei de invatamant superior in vederea identificarii de resurse materiale si financiare necesare realizarii unor investitii in infrastructura institutiei de invatamant superior pentru a o accesibiliza pe aceasta / a o adapta nevoilor studentilor cu dizabilitati/cerinte educationale speciale;
q) Promoveaza activitati specifice de constientizare si informare a necesitatii asigurarii accesului studentilor cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale la materiale educationale, metode de predare-invatare si evaluare adaptate nevoilor lor specifice, la mobilitati de studiu, in tara sau in strainatate, la activitatile educationale non-formale sau extracurriculare din cadrul institutiei de invatamant superior.
r) Colaboreaza cu asociatiile/organizatiile studentesti legal constituite si cu studentii reprezentanti din institutia de invatamant superior, precum si cu experti care lucreaza cu persoane cu dizabilitati/cerinte educationale specifice pentru:
i. facilitarea incluziunii persoanelor cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale in comunitatea academica, prin activitati specifice si/ sau alte pachete de sprijin dedicate;
ii. organizarea si desfasurarea activitatilor non-formale/ extracurriculare pentru studentii cu
dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale;
iii. elaborarea de propuneri/recomandari/sugestii pentru cresterea gradului de incluziune a studentilor cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale in comunitatea academica, in vederea introducerii acestora in strategia de dezvoltare institutionala.
iv. organizarea si desfasurarea de activitati de crestere a gradului de constientizare in randul comunitatii academice despre nevoile si  caracteristice specifice persoanelor cu dizabilitati/cerinte educationale specifice, pentru a contribui la cresterea gradului de incluziune a acestor persoane in comunitate, precum si pentru a preveni si reduce cazurile de bullying si violenta la adresa acestor persoane, din partea cadrelor didactice si/sau a studentilor;
s) Elaboreaza anual, planul de activitate al structurii, precum si raportul de activitate ce va contine informatii cantitative si calitative cu privire la dotarile si serviciile oferite studentilor cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale. Ulterior aprobarii de catre Senatul universitar, aceste documente sunt publicate pe pagina web a institutiei de invatamant superior. 
 
CAPITOLUL III Drepturile si obligatiile persoanelor cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale
 
Art. 5 (1) Persoanele cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale care au calitatea de student intro institutie de invatamant superior, in baza documentelor medicale doveditoare, au dreptul la:
 
a) Locuri finantate de la bugetul de stat atat la programele de studii universitare de licenta, cat si la programele de studii universitare de  master, in cadrul cifrei de scolarizare aprobate, conform art. 128, alin. (8) din Legea nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare;
 
b) Servicii de informare si comunicare pentru facilitarea incluziunii in comunitatea academica;
 
c) Acces adaptat in spatiile institutiei de invatamant superior (spatii de invatamant, spatii administrative, spatii de cazare si masa, spatii de lectura, sali pentru activitatile sportive etc.);
 
d) Acces la informatiile si resursele educationale intr-un format adaptat;
 
e) Acces gratuit cu autoturismul personal in campusul universitar si loc de parcare a acestuia, dupa caz;
 
f) Spatii de cazare si grupuri sanitare adaptate nevoilor acestora, precum si prioritate la ocuparea locurilor de cazare situate la parter/in cladiri adaptate accesului persoanelor cu dizabilitati;
 
g) Servicii specializate gratuite de consiliere si asistenta psihopedagogica/ consiliere vocationala/ consiliere pentru cariera, prin Centrul de Consiliere si Orientare in Cariera;
 
h) Servicii de asistenta medicala, stomatologica si psihologica gratuita in cabinetele medicale, cabinetele stomatologice din institutia de invatamant superior, in policlinici si unitati spitalicesti, conform prevederilor legale in vigoare;
 
i) Locuri bugetate la programele de studii universitare de licenta, cat si la programele de studii universitare de masterat, in cadrul cifrei de scolarizare aprobate;
 
j) Acces la oportunitati de invatare oferite de programe de mobilitate nationale si internationale, conform prevederilor legale in vigoare;
 
k) Servicii de asistenta in desfasurarea activitatilor didactice, adaptate nevoilor individuale;
 
l) Resurse educationale adaptate nevoilor individuale;
 
m) Acces gratuit la dispozitivele/ echipamentele/ software-urile asistive existente in institutia de invatamant superior pentru facilitarea desfasurarii procesului de predare-invatare;
 
n) Acces la activitatile non-formale/ extracurriculare organizate de institutia de invatamant superior;
 
o) Burse, conform prevederilor legale in vigoare;
 
p) Reducerea, la cerere, cu 50% a taxelor pentru cazare si masa la caminele si cantinele studentesti ale institutiei de invatamant superior la care sunt inmatriculate;
 
q) Reducere sau gratuitate, dupa caz, a costurilor de transport, cu respectarea prevederilor legale in vigoare;
 
r) Metode de admitere si de evaluare adaptate nevoilor individuale ;
 
s) Sprijin in identificarea si derularea practicii de specialitate;
 
t) scutirea/motivarea absentelor de la activitatile prevazute in planul de invatamant cu ocazia participarii la controale medicale/terapii/tratamente specifice/impuse de dizabilitatea proprie cu optiunea, in limita posibilitatii, a recuperarii in regim gratuit a acestor absente;
 
(2) Educatia studentilor cu tulburari specifice de invatare, respectiv dislexie, disgrafie, discalculie, este asigurata prin metode psihopedagogice consacrate si prin abordare adecvata, potrivit prevederilor art. 129, alin. (2) din Legea nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(3) Institutiile de invatamant superior includ in regulamentul privind activitatea profesionala a studentilor prevederi privind prezenta la activitatile prevazute in planurile de invatamant, promovarea intr-un an superior si conditiile pentru intreruperea si reluarea studiilor pentru persoanele cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale.
 
Art. 6 Persoanele cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale care au calitatea de student intr-o institutie de invatamant superior respecta prevederile referitoare la obligatiile studentilor cuprinse in Codul drepturilor si obligatiilor studentului, aprobat prin ordin al ministrului educatiei, precum si in regulamentele interne ale institutiei.
 
CAPITOLUL IV Alte masuri organizatorice
 
Art. 7
(1) Institutiile de invatamant superior pot configura pagina web, in raport cu situatiile concrete, pentru facilitarea obtinerii informatiilor si de catre persoanele cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale. Pagina web a institutiilor de invatamant superior va include informatii despre masurile si politicile de incluziune a studentilor cu dizabilitati/cerinte educationale speciale puse la dispozitia acestor persoane de catre institutie.
 
(2) Institutiile de invatamant superior sunt obligate sa asigure accesul studentilor cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale in spatiile campusului universitar (amfiteatre, sali de curs, sali de
laborator/ activitati practice/ seminarii, biblioteci, sali de sport, spatii de cazare, cantine, etc.), conform prevederilor legale in vigoare.
 
(3) Institutiile de invatamant superior pot asigura dotarea bibliotecilor cu materiale informative pe suport audio-video si digital (biblioteca virtuala) si pot achizitiona dispozitive /echipamente/ soft-uri asistive necesare facilitarii desfasurarii procesului didactic pentru studentii cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale, in raport cu necesitatile studentilor inmatriculati si in limitele fondurilor bugetare disponibile. Accesul studentilor la aceste dispozitive/echipamente/softuri asistive se face gratuit;
 
(4) Institutia de invatamant superior poate angaja pe perioada determinata, in regim plata cu ora, specialisti (interpreti mimico-gestuali, logopezi, personal de sprijin etc.) pentru desfasurarea optima a activitatilor didactice si/sau a activitatilor non-formale/ extracurriculare la care participa studentii cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale.
 
(5) Institutia de invatamant superior poate intreprinde masurile necesare pentru a se asigura de formarea continua a cadrelor didactice, in vederea cresterii capacitatii lor de a adapta metodele de predare si evaluare a rezultatelor invatarii studentilor cu dizabilitati/cerinte educationale speciale, la nevoile specifice ale acestor studenti.
 
(6) Institutiile de invatamant superior pot incheia parteneriate cu organizatii non-guvernamentale, care reprezinta interesele persoanelor cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale sau care desfasoara activitati cu si pentru aceste persoane si/sau in domeniul promovarii si apararii drepturilor omului.
 
(7) Institutiile de invatamant superior includ in metodologiile /regulamentele /procedurile proprii conditii si masuri specifice pentru asigurarea educatiei incluzive de calitate a persoanelor cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale
 
(8) Institutiile de invatamant superior elaboreaza si adopta Strategia proprie privind incluziunea si accesibilizarea invatamantului superior pentru persoanele cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale de la nivelul comunitatii academice. Strategia va tine cont de drepturile, respectiv atributiile reglementate prin prezentul ordin.
 
CAPITOLUL V Dispozitii finale
 
Art. 8 Comunitatea academica va asigura un climat socio-educational constructiv si stimulativ pentru integrarea persoanelor cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale, prin cultivarea comunicarii si relationarii optime si nediscriminatoare cu acestia.
 
Art. 9 Prelucrarea datelor cu caracter personal ale persoanelor cu dizabilitati si/sau cu cerinte educationale speciale se realizeaza cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).
 

Sfaturi pentru Nota 10 - Raspunsuri si Explicatii

Ce NOUTATI sunt pentru clasele IX-XII?


Ai copilul in clasele IX-XII?

Liceul necesita un efort de adaptare si de invatare constanta. Pentru ca la final urmeaza cel mai important test: examenul de BACALAUREAT!

Vestea buna? Va puteti ajuta copilul!

Solutii moderne pentru pregatirea examenelului de BACALAUREAT!

…Vezi AICI toate REDUCERILE >>


...Vezi AICI detaliile complete <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

studenti cu dizabilitatilegea invatamantului superiorstudenti cu cesincluziune in mediul academic


x

Lasa un raspuns




Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x
//