Metodologia referitoare la organizarea programelor de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 591/25.06.2024.
Documentul stabileste ca programul de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare este un program de studii universitare format din doua specializari care, de regula, sunt din acelasi domeniu fundamental de stiinta. Lista disciplinelor de specialitate din acest program este constituita din listele disciplinelor stabilite de standardele specifice ale celor doua specializari in proportie de 50—50%.
Finalizarea programului de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare ofera absolventilor un nivel de calificare corespunzator nivelului 6 din Cadrul national al calificarilor.
METODOLOGIE privind infiintarea, structura planurilor de invatamant si organizarea programelor de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. — (1) Programul de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare este un program de studii universitare format din doua specializari care, de regula, sunt din acelasi domeniu fundamental de stiinta.
(2) Programele universitare de licenta didactica cu dubla specializare se organizeaza in vederea accesului absolventilor la o cariera didactica in invatamantul preuniversitar pentru discipline din specializarea/specializarile urmata/urmate.
Art. 2. — (1) Ministerul Educatiei, prin directiile de specialitate, elaboreaza periodic lista programelor universitare de licenta didactica cu dubla specializare necesar a fi organizate, pe baza analizei nevoilor de formare din sistemul de invatamant preuniversitar, asociate disciplinelor de studiu din invatamantul preuniversitar, care duc la ocupatia de cadru didactic corespunzatoare din Clasificarea ocupatiilor din Romania (COR).
(2) Lista programelor de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare permise se aproba prin ordin al ministrului educatiei, in urma consultarii Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS), Autoritatii Nationale pentru Calificari (ANC) si a Consiliului National al Rectorilor (CNR).
(3) Programele de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare sunt cuprinse in Nomenclatorul privind domeniile si programele de studii universitare, domeniile si programele de studii universitare acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu, unitatea administrativ-teritoriala de desfasurare, numarul de credite de studii transferabile pentru fiecare program de studii universitare, forma de invatamant si limba sau limbile de predare, precum si numarul maxim de studenti care pot fi scolarizati, aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 3. — (1) In cadrul institutiilor de invatamant superior acreditate, pentru specializarile acreditate, senatul universitar poate decide cu privire la infiintarea si organizarea programului de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare, cu parcurgerea procedurilor de acreditare, dar fara parcurgerea procedurilor de autorizare.
(2) Facultatea organizatoare de programe de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare elaboreaza raportul de autoevaluare a programului, in colaborare si cu acordul facultatii care are in structura cealalta specializare, daca este cazul.
Art. 4. — Veniturile necesare derularii programului de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare se stabilesc din alocarile bugetare sau din finantarea locurilor cu taxa si se distribuie catre facultatile (departamentele) organizatoare, in fractiuni egale cu ponderea creditelor transferabile corespunzatoare cursurilor predate de cadrele didactice provenind de la facultatile (departamentele) respective.
CAPITOLUL II
Cadrul curricular al programelor de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare
Art. 5. — (1) Planurile de invatamant ale programului de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare sunt structurate astfel incat sa conduca la obtinerea de catre absolventi a unui numar de 240 de credite transferabile, conform ECTS/SECT, repartizate pe o durata de 4 ani de studiu.
(2) La elaborarea planurilor de invatamant se au in vedere definirea clara si delimitarea precisa a competentelor generale si de specialitate pe cele doua specializari ale studiilor universitare de licenta, asigurand caracterul didactic al programului de studii universitare.
(3) Continutul planului de invatamant pentru programul de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare se realizeaza cu respectarea urmatoarelor standarde:
a) structura orelor de activitate didactica, dupa continutul disciplinelor de studiu:
(i) disciplinele fundamentale din domeniul de licenta 1 + domeniul de licenta 2 vor fi in procent de 20%;
(ii) disciplinele de specialitate din specialitatea 1 + specialitatea 2 vor fi in procent de 35%;
(iii) disciplinele de specialitate psihopedagogica vor fi in procent de 37,5%;
(iv) disciplinele complementare vor fi in procent de 7,5%;
b) structura orelor de activitate didactica, dupa caracterul disciplinelor impuse de asigurarea pregatirii:
(i) discipline obligatorii in procent de 75%;
(ii) discipline optionale in procent de 25%;
(iii) discipline facultative in procent de cel putin 10%;
c) programele analitice si fisele disciplinelor de studiu mentioneaza:
(i) localizarea disciplinei in planul de invatamant;
(ii) titularul disciplinei;
(iii) obiectivele disciplinei;
(iv) continutul de baza, care sa reflecte fundamentele teoretice strict necesare studentului si caracterul pragmatic al disciplinei, cu accentuarea acestui caracter in structura tematicii abordate;
(v) sistemul de evaluare a studentilor (proceduri si forme de evaluare);
(vi) bibliografia minimala, in care sa se regaseasca cel putin materialul didactic al titularului de curs;
d) practica pedagogica se va organiza de catre institutia de invatamant superior, in colaborare cu unitatea de invatamant preuniversitar de aplicatie unde are loc practica didactica, conform standardelor specifice impuse de reglementarile specifice. Activitatile de practica pedagogica vor reprezenta cel putin 55% din disciplinele prevazute la alin. (3) lit. a) pct. (iii), acoperind cele doua specializari.
(4) Lista disciplinelor de specialitate din programul de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare este constituita din listele disciplinelor stabilite de standardele specifice ale celor doua specializari in proportie de 50—50%.
(5) Lista disciplinelor de specialitate psihopedagogica va fi stabilita in conformitate cu prevederile art. 102 alin. (1) si (2) din Legea invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) Competentele dobandite de absolventii programului de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare rezulta din competentele fiecareia dintre specializarile grupate/alaturate in cadrul programului.
(7) In alcatuirea planului de invatamant se vor avea in vedere competentele dobandite dupa parcurgerea programului de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare in urmatoarea pondere/pe grupele de baza:
(i) grupa C 1.1 Competente-cheie/psihopedagogice: 5%, dintre care competente verzi si digitale minimum 2%;
(ii) grupa C 1.2 Competente transversale/sociale/mediu/ verzi: 5%;
(iii) grupa C 1.3 Competente de baza personale/atitudini: 5%;
(iv) grupa C 2.1 Competente comune la locul de munca: 5%;
(v) grupa C 2.2 Competente tehnice generale: 5%;
(vi) grupa C 3.1 Competente fundamentale profesionale: 20% ;
(vii) grupa C 3.2 Competente de domeniu: 25%;
(viii) grupa C 3.3 Competente de specialitate: 15%;
(ix) Grupa C 3.4 Competente de specializare didactica: 15%.
Art. 6. — (1) Admiterea la programul de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare se realizeaza pe numarul de locuri alocat cu finantare de la bugetul de stat, aprobat de Ministerul Educatiei, si pe locuri cu taxa.
(2) Admiterea la programele de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare se realizeaza conform prevederilor legale in vigoare, in mod similar procesului de admitere de la programele de studii universitare de licenta, conform metodologiilor proprii ale institutiilor de invatamant superior, elaborate in baza metodologiei-cadru privind organizarea admiterii in invatamantul superior in ciclurile de studii universitare de scurta durata, de licenta, de master si de doctorat.
(3) Admiterea la programele de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare include o varietate de instrumente de evaluare — minimum o proba eliminatorie: „Abilitati de comunicare si aptitudini”, astfel incat sa se asigure selectia unor studenti cu potential si cu motivatie ridicata pentru cariera didactica.
(4) Studentii declarati admisi si confirmati ca fiind inmatriculati in programul de studii universitare sunt inregistrati in RMUR/RUNIDAS.
Art. 7. — (1) Finalizarea studiilor se realizeaza prin sustinerea examenului de licenta a programului de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare si consta in sustinerea a doua probe: un examen scris din cele doua specializari si didactica acestora in invatamantul preuniversitar si sustinerea unei lucrari de licenta de tip cercetare-actiune in domeniul predarii, invatarii si evaluarii disciplinei/disciplinelor pe care viitorul absolvent urmeaza sa o/le predea.
(2) Absolventul acestui tip de program primeste o singura diploma care atesta toate competentele dobandite. Diploma obtinuta va permite absolventului sa se inscrie la programe de studii universitare de masterat.
(3) Finalizarea programului de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare ofera absolventilor un nivel de calificare corespunzator nivelului 6 din Cadrul national al calificarilor.
Art. 8. — Studentii care frecventeaza cursurile licentei didactice cu dubla specializare intr-o institutie de invatamant superior de stat pot beneficia de burse de studiu finantate de la bugetul de stat, in cuantum egal cu salariul net al unui profesor debutant.
Art. 9. — (1) In termen de 20 de zile calendaristice de la data publicarii ordinului privind aprobarea prezentei metodologii, ARACIS va adapta standardele specifice de calitate privind evaluarea programelor de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare, in conformitate cu cerintele cuprinse in prezenta metodologie si ale art. 32 alin. (3) din Legea invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Programele de licenta didactica cu dubla specializare vor fi evaluate periodic, o data la 5 ani, conform reglementarilor legale in vigoare.