Informatia apare intr-un document parafat si semnat recent de ministrul Liviu Pop, prezentat de
Profit.ro.
"Apreciez ca se poate reglementa un model de contract pe care studentii care urmeaza cursuri universitare subventionate de stat sa-l semneze la inceputul studiilor care sa prevada ca sunt de acord cu aceste conditii si ca in cazul in care nu le indeplinesc vor trebui sa returneze fondurile bugetate pentru ei in perioada facultatii. (...) Pentru a nu avea un caracter restrictiv care sa provoace probleme tinerilor in dezvoltarea carierei, perioada in care acestia trebuie sa activeze pe piata muncii din Romania, cred ca nu trebuie limitata la momentul finalizarii studiilor. Astfel, aceasta poate fi aleasa de fiecare absolvent intr-un interval de timp, de exemplu in 10 ani de la momentul in care au terminat facultatea", se arata in documentul prezentat.
In acelasi document se face trimitere la propunerea Academiei Romane ca "absolventii de studii superioare care au beneficiat de locuri finantate de la bugetul de stat, sa munceasca in Romania pe o perioada egala cu durata studiilor universitare subventionate", mentionata la inceputul acestui an in "Strategia de dezvoltare a Romaniei in urmatorii 20 de ani".
Ministrul Liviu Pop precizeaza ca aceasta propunere "se poate materializa doar in cadrul unei propuneri legislative de modificare a Legii educationale nr.1/2011".
"In prezent, pentru a beneficia de finantare de la bugetul de stat, cadrul legislativ romanesc nu impune studentilor alte constrangeri, in afara performantei academice", se mai arata in documentul semnat de ministrul Educatiei Liviu Pop precizeaza ca propunerea va fi inclusa in "dezbaterile viitoare ce vor aborda aceasta tematica".
O propunere similara a mai fost facuta de catre Academia Romana in februarie si a starnit numeroase opinii negative. Opozantii au reamintit ca Romania este membra a Uniunii Europene si circulatia fortei de munca pe piata libera nu poate fi ingradita.
Rica 23 Nov. 2017 16:47:17
E bine asa dar statul trebuie sa le ofere multe locuri de munca. Politehnica nu are fabrici, Teologia nu are decat 2-3 locuri pe biserica, Medicina nu are spitale, Actoria nu are teatre etc. Societatea sa faca masive angajari, nu doar legi.Capitala e plina de straini, romanii umplu locurile la straini, transhumanta nespornica pt natalitatea populatiei. Numai la bani se gandeste statul ci nu la copiii viitoruluiNicolae Capatana 23 Nov. 2017 12:11:41
Imi cer iertare tuturor celor ce vor citi comentariul meu anterior pentru modul de "portare" a unor caractere, de regula semne de punctuatie. Nu-mi pot da seama este o problema tehnica de setare a modului sau un mic semn al 'analfabetismului' meu in lucrul cu acest mod de redactare. IERTARE!!!Nicolae Capatana 23 Nov. 2017 12:00:19
1. D-na / D-ra Laura Galescu, este vorba de ?Legea Educatiei nr.1/2011?si nu ?Legea educationala nr.1/2011?,cum redactati dvs. Asta ca sa nu ne invoce cineva pe Arghezi cu poezia lui ?Criticilor mei?: ?Te-nvata toti desteptii scriind ce-i poezie / Dar scapa din vedere sa-nvete intai a scrie?. V-ati ales o meserie grea, care presupune rabdare, meticulozitate si efort, din respect atat pentru cuvantul scris cat si pentru cititor.2. Pe fond problema ministerului are o rezolvare LMC - la mintea cocosului - Misiunea ministerului educatiei este sa gestioneze si sa administreze: 1. Educatia primara, definita ca ceea ce diferentiaza comportarea omului de comportarea animalului si se realizeaza de regula prin invatamantul prescolar si primar, finantat integral si neconditionat de stat; 2. Educatia secundara sau dezvoltarea personala, adica acea forma de educatie care diferentiaza comportarea unui individ de alt individ si il pozitioneaza pe individ in societate determinandu-i tipul si nivelul de formare profesionala si care se realizeaza institutionalizat prin invatamantul gimnazial si liceal, finantat tot integral de stat, sau personalizat prin alte forme de invatare cerute si finantate de beneficiar; 3. Formarea profesionala, care permite societatii sa foloseasca individul, realizata prin invatamantul profesional, post liceal universitar si post universitar, finantata de beneficiar adica de cel format si de angajator ? stat sau privat. Deci daca educatia primara si secundara consuma bani din ?visteria? statului, formarea profesionala trebuie ?sa aduca bani in aceeasi visterie a statului?. Aici trebuie sa se treaca de la forma de subventionare, fara nici o obligatie din partea beneficiarului la forma de finantare pe baza de contracte ferme incheiate intre formator ?statul- si format ?individ-. Statul ar trebui sa infiinteze o banca de stat de ex. Banca Romana pentru Investitii si Credite in Formare Profesionala, cu capital comparabil cu sumele alocate ? practic risipite ? acum de la buget fara nici un control, asupra recuperarii lor, care sa ofere celor amatori de formare profesionala ? dupa selectarea lor prin examene si testari serioase, nu ca acum cand de ex. In invatamantul tehnic ? pe principiul finantarii ?per capita? ajung absolventi de scoli teologice sau de muzica, coregrafie, etc. - creditele necesare,cu o dobanda rezonabila, cu garantii solide si eventual cu 4-5 giranti solvabili. Aceste contracte de credit trebuie sa stipuleze conditiile rezonabile de performanta a instruirii cat si obligatiile statului de execitare a profesiei, care sa nu conduca nici la ?exploatarea? angajatului de catre stat, nici la transformarea lui in ?credit de consum, sau de nevoi personale?. Acum unii studenti se inmatriculeaza pe locuri ?bugetate?, obtin cazare ?subventionata? in camine, iar dupa 1-4 ani parasesc facultatea fara nici o reticenta, sau obligatie de rambursare, a sumelor cheltuite de stat. Absolventii ?buni? sunt ?capturati? in strainatate pentru ca sunt bine formati si l-i se ofera salarii mari. Normal cei care ii angajeaza nu au cheltuit nimic cu formarea lor! Noi ? romanii ? stim sa-i instruim bine, dar trebuie sa ne recuperam costurile instruirii. Aceste credite ar trebui rambursate de cel creditat sau garantii lui in perioada exercitarii profesiei. Dupa rambursarea creditului omul poate face ce vrea el. Evident ca statul trebuie sa ofere locuri de munca, conform clauzelor din contracte iar angajatorii privati pot cumpara creantele celui pe care vrea sa-l angajeze statul fiind despagubit. La capitalul bancii mentionate trebuie sa contribuie si angajatorii prin sistemul de taxe si impozite, dar astea sunt deja chestiuni tehnice. Cert este ca este cel mai eficient mod de finantare a formarii profesionale, neafectand nici sistemul privat. Cine are banii lui si vrea sa-i ?arunce?este liber sa o faca, dar STATUL este dator sa chiverniseasca eficient putinul de care dispune. Cine vrea detalii ma poate contacta prin portalul care a publicat articolul. Sunt dispus sa ma implic si cu ?munca?, nu numai cu ?gura?.
Teodorescu Alina 23 Nov. 2017 11:20:51
Da, felicitari pentru aceste masuri ! Cred insa ca este prea putin ca absolventii sa ramana in tara numai pe o perioada egala cu numarul de ani cat au durat cursurile. Mai ales pentru studentii de la medicina, care abia asteapta sa plece in strainatate, dupa terminarea studiilor, pe banii statului nostru ! Este chiar cea mai costisitoare facultate dintre toate ! Sper sa se si aplice aceste masuri !Eugenia Lipichioc 23 Nov. 2017 10:00:20
Mi se pare o masura foarte buna.Tarile dezvoltate primesc tinerii formati pe banii nostri,iar romanii raman fara specialisti.Cei care vor sa plece din tara au posibilitatea sa studieze acolo pe banii lor.Justice 22 Nov. 2017 15:38:11
Exceptionala idee ! Pina cand sa mai plateasca poporul asta chinuit, iar de folosit sa-i foloseasca altii !Ionita Ion 22 Nov. 2017 13:23:43
Aceasta propunere este mai veche si orice roman de buna credinta trebuie sa fie de acord cu ea. De ce? Pentru ca de foarte multi ani mai mult de 50% dintre absolventii facultatilor, si cu mult peste acest procent la medicina, servesc populatia altor tari. Sigur, nu este nimic rau pentru ei daca asta le este alegerea si nu neg ca au motive intemeiate. Dar, de ce trebuie sa platim noi, romanii saraci, pentru a le pregati cadre specializate occidentalilor? De aceea consider ca absolventii trebuie sa inteleaga aceasta masura, iar tarile beneficiare, bogate, sa cheltuie bani din bugetele lor pentru pregatire specialistilor. Daca partea din bugetul ministerului, care se aloca pentru pregatirea acestor studenti va fi folosita pentru dezvoltarea infrastructurii invatamantul romanesc va fi mai performant.