Cercetatorul George Land a dezvaluit ca a fost contactat de NASA si i s-a cerut sa conceapa un test specializat, care sa le permita sa masoare in mod eficient potentialul de creativitate al angajatilor NASA.
Testul a fost un succes, insa in urma acestuia cercetatorii au dorit sa afle si de unde vine creativitatea, daca este innascuta sau invatata. Pentru a gasi cateva raspunsuri, oamenii de stiinta au dat testul si unor copii de 4 si 5 ani, iar ce au descoperit este neasteptat.
Testul analizeaza abilitatea subiectilor de a veni cu idei noi, diferite sau inovatoare la problemele expuse. Dintre copiii participanti la test, 98% au obtinut un punctaj care i-ar incadra in categoria unor genii ale imaginatiei.
Cercetatorii au mers mai departe, incercand sa afle daca aceasta creativitate remarcabila se pastreaza si in cazul copiilor de varste mai mari. Studiul repetat pe copiii cu varste de 10 ani a avut insa rezultate dezamagitoare: doar 30% dintre acestia au obtinut puncteje de geniu. Iar in cazul adolescentilor de 15 ani, procentul scade la 12. in cazul adultilor, doar 2% sunt capabili sa obtina rezultate de genii.
Testele au fost replicate de peste un milion de ori, asa ca nu se poate pune la indoiala veridicitatea rezultatelor, afirma Gavin Nascimento, care a scris despre acest studiu.
"Scoala este o institutie care a aparut pentru a servi clasa aflata la putere, nu oamenii de rand. Pentru ca elitele sa isi mentina stilul luxos de viata, au contribuit la acest sistem, in care imaginatia si creativitatea copiilor sunt reprimate inca din primii ani de viata", scrie
Nascimento.
Prima este gandirea "divergenta" - imaginatia, pe care o folosim pentru a gasi solutii, pentru a genera un numar infinit de posibilitati si probabilitati. A doua este gandirea convergenta - cea pe care o folosim cand analizam pe toate partile o situatie, un lucru, o decizie. Gandirea convergenta este si cea care pune frana imaginatiei, spune cercetatorul George Land.
Exista doua tipuri de gandire, imaginatia (gandirea divergenta) si cea care pune frana imaginatiei (gandirea convergenta): "Am descoperit ca educatia le arata copiilor cum sa isi foloseasca ambele tipuri de gandire. Asa, cand cineva vine si iti cere sa ii dai o idee noua, pe masura ce aceste idei iti vin in cap, le reprimi: aia e o idee proasta, pe asta am mai incercat-o si nu a mers, asta nu va functiona si tot asa", spune Land.
"Cand ne uitam la ce se intampla in creier, observam ca neuronii se lupta unii cu altii si scad capacitatea de concentrare a creierului, intrucat noi constant judecam, criticam, analizam, cenzuram. Cand gandim condusi de frica, folosim o parte mai mica a creierului, dar exploziile de creativitate arata ca tot creierul incepe sa se puna in miscare", adauga Land.
Cercetatorii sunt de parere si ca putem recastiga creativitatea: "Maine, ia o furculita si incearca sa gasesti 25 sau 30 de idei despre cum ai putea imbunatati acea furculita", sugereaza Land, care spune ca primul pas spre recapatarea imaginatiei este exercitiul.