

Subiecte BAC olimpici 2024 la Istorie: cum se rezolvau cerintele

De Portal Invatamant
la 22 Mai. 2024
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Subiecte BAC olimpici 2024 la Istorie: cum se rezolvau cerintele22Mai.2024

Sesiunea speciala a examenului de Bacalaureat 2024 a continuat, miercuri, 22 mai, cu proba obligatorie a profilului, adica Istorie, pentru elevii de la uman, respectiv Matematica, pentru elevii de la real.

Subiecte BAC olimpici 2024 Istorie

 
Ministerul Educatiei a publicat subiectele la Istorie de la sesiunea speciala a Bacalaureatului 2024, impreuna cu baremele de evaluare. La subiectul al III-lea, elevii au avut de redactat un eseu despre spatiul romanesc in secolele al XIV-lea – al XVI-lea. 
 
Varianta 9
 
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda zece puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de trei ore.

Pregatiti-va suplimentar pentru Bacalaureat 2024! Portal Invatamant va recomanda culegerile cu exercitii si rezolvari de AICI ....click pentru detalii si comenzi culegeri >>>
 

SUBIECTUL I (30 de puncte)

 
Cititi, cu atentie, sursele de mai jos:
A. „La deschiderea lucrarilor Adunarii Elective din Moldova [...] deputatii unionisti s-au trezit in fata unui numar mare de candidati la domnie. Faptul ca doi din candidatii conservatorilor [...] erau adversari [...] a permis unionistilor liberali [...] sa propuna candidatura colonelului Alexandru Ioan Cuza [...]. Candidatura sa, supusa la vot, a intrunit unanimitatea deputatilor. Drept urmare, la 5 ianuarie 1859 Alexandru Ioan Cuza a devenit Domnitor al Moldovei. [...] Cand delegatia moldovenilor a trecut prin Bucuresti, in drum spre Constantinopol, spre a anunta alegerea Domnului la Iasi, ea a sugerat oficial unionistilor munteni ideea de a-l alege si ei tot pe Cuza. [...] La Bucuresti, unionistii liberali [...] au anticipat alegerea Domnului cu o ampla propaganda in mijlocul populatiei Capitalei. [...] La 24 ianuarie 1859, in Adunarea Electiva a Tarii Romanesti deputatii conservatorilor au sfarsit prin a se alatura deputatilor unionisti. Astfel, ei au votat cu totii, in unanimitate, pe Alexandru Ioan Cuza, ca domn si al Tarii Romanesti.
Alegerea aceluiasi Domnitor, in persoana lui Cuza, punea Poarta otomana [Imperiul Otoman] in fata unui fapt implinit, iar romanii izbuteau sa realizeze sub acelasi Domn unitatea Principatelor.”
(S. L. Damean, I. Oncescu, O istorie a romanilor de la Tudor Vladimirescu la Marea Unire 1821-1918)
 
B. „Numele dat de Al. I. Cuza actului [...] aprobat de plebiscit*, Statut Dezvoltator al Conventiei de la Paris (1864), voia sa sublinieze faptul ca, din punctul de vedere al statutului politic international, situatia statului roman ramanea neschimbata. [...]
Pe planul organizarii statale interne, Statutul aducea schimbari foarte importante [...]. Pe de o parte, intareste puterea executiva in raport cu puterea legislativa [...]. Domnul are singur initiativa legilor, pe care le pregateste cu ajutorul Consiliului de Stat. Pentru dezbaterea si votarea legilor, se infiinteaza un al doilea organism legislativ, Senatul. [...] El se compune din membri de drept si [...] membri numiti de domn. [...]
Pe de alta parte, Statutul Dezvoltator incorporeaza o noua lege electorala, [...] extinzand mult dreptul de vot al locuitorilor. [...] Numarul alegatorilor, directi si primari, dupa unele calcule, atingea cifra de 570.690 […] fata de cei 3.796 alegatori, cati erau in Tara Romaneasca si Moldova, la 1858.”
*plebiscit – referendum (N. Isar, Istoria moderna a romanilor 1774/1784 - 1918)
 
Pornind de la aceste surse, raspundeti la urmatoarele cerinte:
1. Numiti domnitorul Principatelor Romane ales in anul 1859, precizat in sursa A. 2 puncte
2. Precizati, din sursa B, o informatie referitoare la Senat. 2 puncte
3. Mentionati cele doua state romane la care se refera atat sursa A, cat si sursa B. 6 puncte
4. Scrieti, pe foaia de examen, litera corespunzatoare sursei care sustine ca legea electorala a dus la cresterea numarului alegatorilor. 3 puncte
5. Scrieti o relatie cauza-efect stabilita intre doua informatii selectate din sursa A, precizand rolul fiecareia dintre aceste informatii (cauza, respectiv efect). 7 puncte
6. Prezentati alte doua fapte istorice desfasurate in statul roman, intre anii 1860-1867, in afara celor la care se refera sursa B. 6 puncte
7. Mentionati o asemanare intre doua actiuni desfasurate de Romania in plan extern, in ultimele trei decenii ale secolului al XIX-lea. 4 puncte
 

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)


Cititi, cu atentie, sursa de mai jos:
„Anul 1974 a capatat o importanta simbolica si prin alegerea lui Nicolae Ceausescu in functia de presedinte al noii Republici Socialiste Romania. […] Astfel, Nicolae Ceausescu, nu mai era doar secretar general al CC al PCR [Comitetului Central al Partidului Comunist Roman] si presedinte al Consiliului de Stat, ci si presedinte al Republicii Socialiste Romania […].
Si in ceea ce priveste maniera de interactiune a liderului cu societatea, lucrurile s-au schimbat. Daca pana in acel moment era un lider care si-a castigat popularitatea si a mentinut un contact direct cu cetatenii […], incepand din 1974 a devenit un lider care s-a desprins, treptat, de comunicarea directa cu cetatenii si a dezvoltat un cult al personalitatii. […]
Planul de masuri in educatie a fost adoptat in cadrul plenarei Comitetului Central al partidului din 2-3 noiembrie 1976 si publicat si in presa […]. In el se prevedea crearea consiliilor de educatie politica si cultura socialista, ca organisme de partid si de stat. Rolul era de a coordona intreaga activitate de «educatie politica si raspandirea stiintei». […] O alta masura luata in domeniul educatiei, de aceasta data, a fost crearea organizatiei «Soimii patriei», pentru copiii cu varsta intre 4 si 7 ani. […] In clasele V-VIII s-a introdus o data la doua saptamani cursul de informare politica, iar in clasa a VII-a elevii aveau un curs de educatie cetateneasca si unul denumit «Constitutia RSR. Notiuni de stat si de drept». In licee, indiferent de profil, au fost introduse cursuri precum: «Informare politica», «Cunostinte economice», «Cunostinte social-politice», «Istoria contemporana a Romaniei si a miscarii muncitoresti, democratice si revolutionare, a Partidului Comunist Roman». In facultati au aparut cursuri precum economie politica, socialism stiintific, sociologia educatiei, probleme fundamentale ale istoriei patriei si Partidului Comunist Roman.”
(C. Preutu, Propaganda politica in Romania Socialista)
 
Pornind de la aceasta sursa, raspundeti la urmatoarele cerinte:
1. Numiti formatiunea politica precizata in sursa data. 2 puncte
2. Precizati secolul la care se refera sursa data. 2 puncte
3. Mentionati conducatorul Romaniei si o caracteristica a relatiilor acestuia cu cetatenii statului, la care se refera sursa data. 6 puncte
4. Mentionati, din sursa data, doua informatii referitoare la functiile detinute de conducatorul Romaniei. 6 puncte
5. Formulati, pe baza sursei date, un punct de vedere referitor la masurile adoptate in domeniul educatiei, sustinandu-l cu doua informatii selectate din sursa. 10 puncte
6. Argumentati, printr-un fapt istoric relevant, afirmatia conform careia Romania participa la relatiile internationale in perioada „Razboiului rece“. (Se puncteaza prezentarea unui fapt istoric relevant si utilizarea conectorilor care exprima cauzalitatea si concluzia.) 4 puncte
 

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
 

Elaborati, in aproximativ doua pagini, un eseu despre spatiul romanesc in secolele al XIV-lea – al XVI-lea, avand in vedere:
- precizarea unui conflict militar la care participa romanii in secolul al XIV-lea si mentionarea a doua aspecte referitoare la acesta;
- mentionarea a doua actiuni prin care romanii se implica in relatiile internationale din prima jumatate a secolului al XV-lea;
- prezentarea unui fapt istoric referitor la spatiul romanesc, desfasurat in a doua jumatate a secolului al XV-lea – prima jumatate a secolului al XVI-lea;
- formularea unui punct de vedere referitor la actiunile diplomatice desfasurate de romani in a doua jumatate a secolului al XVI-lea si sustinerea acestuia printr-un argument istoric.

Nota! Se puncteaza si utilizarea limbajului istoric adecvat, structurarea prezentarii, evidentierea relatiei cauza-efect, elaborarea argumentului istoric (prezentarea unui fapt istoric relevant si utilizarea conectorilor care exprima cauzalitatea si concluzia), respectarea succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice si incadrarea eseului in limita de spatiu precizata.
 

Barem Istorie BAC olimpici 2024



Atentie: Acest browser nu suporta fisiere PDF.
Click aici pentru a descarca fisierul pdf.


 

Pregatiti-va suplimentar pentru Bacalaureat 2024! Portal Invatamant va recomanda culegerile cu exercitii si rezolvari de AICI ....click pentru detalii si comenzi culegeri >>>

La sesiunea speciala a examenului de Bacalaureat participa absolventii de liceu participanti la loturile olimpice si la competitiile sportive si artistice internationale care se desfasoara in aceeasi perioada cu examenul de BAC 2024, sesiunea iunie-iulie, precum si cei care sustin examenul de admitere la academii militare din Statele Unite ale Americii.
 

CALENDAR sesiune speciala BAC 2024

 
7—10 mai 2024 Inscrierea candidatilor la sesiunea speciala de examen
 
21 mai 2024 Limba si literatura romana — proba E)a) — proba scrisa
22 mai 2024 Proba obligatorie a profilului — proba E)c) — proba scrisa
23 mai 2024 Proba la alegere a profilului si specializarii — proba E)d — proba scrisa
24 mai 2024 Limba si literatura materna — proba E)b) — proba scrisa
27 mai 2024 Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana — proba A
28 mai 2024 Evaluarea competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala — proba C
29 mai 2024 Evaluarea competentelor digitale — proba D
30 mai 2024 Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna — proba B
 
31 mai 2024 Afisarea rezultatelor pana la ora 12.00 Depunerea contestatiilor (intre orele 12.00 si 14.00)
31 mai—3 iunie 2024 Rezolvarea contestatiilor
 

Calendar Bacalaureat 2024, sesiunea iunie-iulie

 
Inscrierea elevilor la Bacalaureat 2024, sesiunea din vara, se desfasoara in perioada 3-7 iunie 2024. Examenul de Bacalaureat 2024 incepe pe 17 iunie 2024 cu probele de evaluare a competentelor, urmand ca pe 1 iulie elevii de clasa a XII-a sa sustina prima proba scrisa a examenului: proba la Limba si literatura romana.
 
Primele rezultate ale examenului de Bac 2024 vor fi afisate pe 8 iulie, urmand ca rezultatele finale la Bacalaureat sa fie anuntate pe 12 iulie 2024.
 
3 – 7 iunie 2024: Inscrierea candidatilor la prima sesiune de examen
7 iunie 2024: Incheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
 
17 – 19 iunie 2024: Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana – proba A
19 – 20 iunie 2024: Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna – proba B
19 – 21 iunie 2024: Evaluarea competentelor digitale – proba D
25 – 27 iunie 2024: Evaluarea competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala – proba C
 
1 iulie 2024: Limba si literatura romana – proba E.a) – proba scrisa
2 iulie 2024: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisa
4 iulie 2024: Proba la alegere a profilului si specializarii – proba E.d) – proba scrisa
5 iulie 2024: Limba si literatura materna – proba E.b) – proba scrisa
 
8 iulie 2024: Afisarea rezultatelor la probele scrise pana la ora 12.00 +depunerea contestatiilor in intervalul orar 12.00 – 18.00
9 – 11 iulie 2024: Rezolvarea contestatiilor
12 iulie 2024: Afisarea rezultatelor finale
 

Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

subiecte bac olimpici 2024 istoriebac olimpici 2024subiecte bac olimpici istorie


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Iti oferim Gratuit Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Citeste GRATUIT toate
informatiile despre
invatamantul primar,
gimnazial si liceal.
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email si
primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Iti oferim GRATUIT
Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primesti GRATUIT noile
TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
x
//