Absolventii de liceu de la profilul uman au avut de scris, la subiectul al III-lea, caracterizarea unui personaj dintr-o comedie studiata, in vreme ce colegii lor de la real au avut de scris particularitatile unei comedii studiate.
Cum se rezolvau subiectele la Romana la BAC 2022
BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE. Filiera teoretica – Profilul umanist; Filiera vocationala – Profilul pedagogic
• Se puncteaza orice modalitate de rezolvare corecta a cerintelor.
• Nu se acorda punctaje intermediare, altele decat cele precizate explicit in barem. Nu se acorda fractiuni de punct.
• Se acorda zece puncte din oficiu. Nota finala se calculeaza prin impartirea la zece a punctajului total obtinut pentru lucrare.
SUBIECTUL I (50 de puncte)
A. (30 de puncte)
1. indicarea sensului din text al secventei date (de exemplu: Sensul secventei este prezenti.) – 4 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 6 puncte
2. mentionarea scopului cu care studentele o viziteaza pe Elena Cuza (de exemplu: prezentarea unei scrisori omagiale etc.) – 4 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 6 puncte
3. precizarea unei reactii a Elenei Cuza cand aude pomenindu-se numele sotului ei (de exemplu: lacrimeaza etc.) – 2 puncte; justificarea raspunsului cu o secventa semnificativa din text (de exemplu: in arcuitura de jos a orbitei adanci, o lacrima mare se strecura incet) – 2 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct
6 puncte
4. explicarea motivului pentru care Elena Cuza locuieste la Piatra-Neamt (de exemplu: Elena Cuza isi daruise casa lui Theodor Rosetti, iar la Piatra-Neamt i se ofera o locuinta. etc.): explicare nuantata – 4 puncte/incercare de explicare – 2 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 6 puncte
5. prezentarea unei trasaturi morale a Elenei Cuza, asa cum reiese din textul dat (de exemplu: patriotismul, modestia, demnitatea etc.): precizarea trasaturii – 2 puncte; prezentare adecvata si nuantata – 2 puncte/incercare de prezentare – 1 punct 4 puncte
– respectarea precizarii privind numarul de cuvinte – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 2 puncte
B. (20 de puncte)
‒ formularea unei opinii fata de problematica pusa in discutie 1 punct
– cate 2 puncte pentru enuntarea oricaror doua argumente adecvate opiniei formulate: enuntare clara, in concordanta cu opinia formulata – 2p.; incercare de enuntare – 1 p. 2 x 2 puncte = 4 puncte
‒ cate 2 puncte pentru dezvoltarea corespunzatoare a fiecaruia dintre cele doua argumente enuntate: dezvoltare clara, nuantata – 2 p.; incercare de dezvoltare, schematism – 1 p. 2 x 2 puncte = 4 puncte
‒ valorificarea textului in dezvoltarea oricarui argument – 3 p./simpla citare a unor secvente din text – 1 p.; raportarea la experienta personala sau culturala in dezvoltarea oricarui argument – 1 p. 3 puncte + 1 punct = 4 puncte
‒ formularea unei concluzii pertinente 1 punct
‒ utilizarea corecta a conectorilor in argumentare: utilizare adecvata – 2 p.; utilizare partial adecvata – 1 p. 2 puncte
‒ respectarea normelor limbii literare (0 – 1 greseli lexicale sau morfo-sintactice – 1 p.; 2 sau mai multe greseli – 0 p.) 1 punct
‒ respectarea normelor de ortografie si de punctuatie (0 –1 greseli ortografice si de punctuatie – 1 p.; 2 sau mai multe greseli – 0 p.) 1 punct
‒ asezarea in pagina, lizibilitatea 1 punct
‒ respectarea precizarii privind numarul minim de cuvinte 1 punct
In vederea acordarii punctajului, textul trebuie sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)
Continut – 6 puncte
– prezentarea perspectivei narative din fragmentul dat
• precizarea tipului de perspectiva narativa: perspectiva de tip obiectiv – 2 puncte
• prezentarea perspectivei narative precizate, de exemplu: relatare la persoana a III-a, omniscienta narativa etc.: prezentare adecvata si nuantata, prin ilustrare cu exemple din fragmentul dat – 4 puncte/prezentare ezitanta, prin raportare la fragmentul dat – 2 puncte/incercare de valorificare a fragmentului, simpla indicare a unor particularitati ale perspectivei narative, fara raportare la fragmentul dat – 1 punct
Redactare – 4 puncte
– utilizarea limbii literare – 1 punct; logica inlantuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct (0 – 1 greseli – 1 punct; 2 sau mai multe greseli – 0 puncte); punctuatia – 1 punct (0 – 1 greseli – 1 punct; 2 sau mai multe greseli – 0 puncte)
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, raspunsul trebuie sa aiba minimum 50 de cuvinte si sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Continut – 18 puncte
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales 6 puncte
• prezentare adecvata si nuantata – 6 puncte/prezentare ezitanta – 3 puncte/prezentare schematica sau superficiala – 1 punct
– evidentierea unei trasaturi a personajului ales, prin doua scene/secvente comentate 6 puncte
• mentionarea oricarei trasaturi a personajului ales – 2 puncte
• ilustrarea trasaturii mentionate prin doua scene/secvente comentate – 2 puncte + 2 puncte = 4 puncte; simpla numire a unor scene/secvente sau tendinta de rezumare – 1 punct + 1 punct = 2 puncte
− cate 3 puncte pentru analiza oricaror doua componente de structura si/sau de limbaj ale comediei studiate, semnificative pentru constructia personajului ales 2 x 3 puncte = 6 puncte
• analiza fiecarei componente alese, justificand relevanta acesteia pentru constructia personajului –
3 puncte/analiza fiecarei componente, fara justificarea relevantei – 2 puncte/abordarea schematica, fara justificarea relevantei – 1 punct
Redactare – 12 puncte
− existenta partilor componente – introducere, cuprins, incheiere 1 punct
– logica inlantuirii ideilor 1 punct
– abilitati de analiza si de argumentare 3 puncte
• relatie adecvata intre idei, intre idei si argumente, formulare de judecati de valoare relevante – 3 puncte/relatie partial adecvata intre idei, intre idei si argumente, formulare de judecati partial relevante – 2 puncte/schematism – 1 punct
− utilizarea limbii literare (stil si vocabular potrivite temei, claritate a enuntului, varietate a lexicului, sintaxa adecvata – 2 p.; vocabular restrans, monoton – 1 p.) 2 puncte
− ortografia (0 – 1 greseli – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.) 2 puncte
− punctuatia (0 – 1 greseli – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.) 2 puncte
− asezarea in pagina, lizibilitatea 1 punct
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 400 de cuvinte si sa dezvolte subiectul propus.
BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE. Filiera teoretica – Profilul real; Filiera tehnologica, Filiera vocationala – Toate profilurile (cu exceptia profilului pedagogic)
• Se puncteaza orice modalitate de rezolvare corecta a cerintelor.
• Nu se acorda punctaje intermediare, altele decat cele precizate explicit in barem. Nu se acorda fractiuni de punct.
• Se acorda zece puncte din oficiu. Nota finala se calculeaza prin impartirea la zece a punctajului total obtinut pentru lucrare.
SUBIECTUL I (50 de puncte)
A. (30 de puncte)
1. indicarea sensului din text al secventei date (de exemplu: Sensul secventei este prezenti.) – 4 puncte;formularea raspunsului in enunt – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 6 puncte
2. mentionarea scopului cu care studentele o viziteaza pe Elena Cuza (de exemplu: prezentarea unei scrisori omagiale etc.) – 4 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 6 puncte
3. precizarea unei reactii a Elenei Cuza cand aude pomenindu-se numele sotului ei (de exemplu: lacrimeaza etc.) – 2 puncte; justificarea raspunsului cu o secventa semnificativa din text (de exemplu: in arcuitura de jos a orbitei adanci, o lacrima mare se strecura incet) – 2puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 6 puncte
4. explicarea motivului pentru care Elena Cuza locuieste la Piatra-Neamt (de exemplu: Elena Cuza isi daruise casa lui Theodor Rosetti, iar la Piatra-Neamt i se ofera o locuinta. etc.): explicare nuantata – 4 puncte/incercare de explicare – 2 puncte; formularea raspunsului in enunt – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 6 puncte
5. prezentarea unei trasaturi morale a Elenei Cuza, asa cum reiese din textul dat (de exemplu: patriotismul, modestia, demnitatea etc.): precizarea trasaturii – 2 puncte; prezentare adecvata si nuantata – 2 puncte/incercare de prezentare – 1 punct 4 puncte
– respectarea precizarii privind numarul de cuvinte – 1 punct; corectitudinea exprimarii, respectarea normelor de ortografie si de punctuatie – 1 punct 2 puncte
B. (20 de puncte)
‒ formularea unei opinii fata de problematica pusa in discutie 1 punct
– cate 2 puncte pentru enuntarea oricaror doua argumente adecvate opiniei formulate: enuntare clara, in concordanta cu opinia formulata – 2 p.; incercare de enuntare – 1 p. 2 x 2 puncte = 4 puncte
‒ cate 2 puncte pentru dezvoltarea corespunzatoare a fiecaruia dintre cele doua argumente enuntate:dezvoltare clara, nuantata – 2 p.; incercare de dezvoltare, schematism – 1 p. 2 x 2 puncte = 4 puncte
‒ valorificarea textului in dezvoltarea oricarui argument – 3 p./simpla citare a unor secvente din text – 1 p.; raportarea la experienta personalasau culturala in dezvoltarea oricarui argument – 1 p. 3 puncte + 1 punct = 4 puncte
‒ formularea unei concluzii pertinente 1 punct
‒ utilizarea corecta a conectorilor in argumentare: utilizare adecvata – 2 p.; utilizare partial adecvata – 1 p. 2 puncte
‒ respectarea normelor limbii literare (0 – 1 greseli lexicale sau morfo-sintactice – 1 p.; 2 sau mai multe greseli – 0 p.) 1 punct
‒ respectarea normelor de ortografie si de punctuatie (0 –1 greseli ortografice si de punctuatie – 1 p.; 2 sau mai multe greseli – 0 p.) 1 punct
‒ asezarea in pagina, lizibilitatea 1 punct
‒ respectarea precizarii privind numarul minim de cuvinte 1 punct
In vederea acordarii punctajului, textul trebuie sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)
Continut – 6 puncte
– prezentarea perspectivei narative din fragmentul dat
• precizarea tipului de perspectiva narativa: perspectiva de tip obiectiv – 2 puncte
• prezentarea perspectivei narative precizate, de exemplu: relatare la persoana a III-a, omniscienta narativa etc.: prezentare adecvata si nuantata, prin ilustrare cu exemple din fragmentul dat – 4 puncte/prezentare ezitanta, prin raportare la fragmentul dat – 2 puncte/incercare de valorificare a fragmentului, simpla indicare a unor particularitati ale perspectivei narative, fara raportare la fragmentul dat – 1 punct
Redactare – 4 puncte
– utilizarea limbii literare – 1 punct; logica inlantuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct (0 – 1 greseli – 1 punct; 2 sau mai multe greseli – 0puncte); punctuatia – 1 punct (0 – 1 greseli – 1 punct; 2 sau mai multe greseli – 0 puncte)
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, raspunsul trebuie sa aiba minimum 50 de cuvinte si sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Continut – 18 puncte
– evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea comediei studiate intr-o perioada, intr-un curent cultural/literar sau intr-o orientare tematica 6 puncte
• precizarea perioadei, a curentului cultural/literar sau a orientarii tematice – 2 puncte
• numirea a doua trasaturi ale perioadei, ale curentului cultural/literar sau ale orientarii tematice precizate – 2 x 1 punct = 2 puncte
• evidentierea celor doua trasaturi, prin valorificarea comediei – 2 x 1 punct = 2 puncte
– comentarea a doua scene/secvente relevante pentru tema comediei studiate 6 puncte
• precizarea temei – 2 puncte;
• cate 2 puncte pentru comentarea oricaror doua scene/secvente relevante pentru tema comediei (comentarea adecvata – 2 puncte/simpla numire a unor scene/secvente sau tendinta de rezumare – 1 punct) – 2 x 2 puncte = 4 puncte
− cate 3 puncte pentru analiza oricaror doua componente de structura si/sau de limbaj, semnificative pentru comedia studiata 2 x 3 puncte = 6 puncte
• analiza fiecarei componente alese, justificand relevanta acesteia pentru comedia studiata – 3 puncte/ analiza fiecarei componente alese, fara justificarea relevantei – 2 puncte/abordarea schematica, fara justificarea relevantei – 1 punct
Redactare – 12 puncte
− existenta partilor componente – introducere, cuprins, incheiere 1 punct
– logica inlantuirii ideilor 1 punct
– abilitati de analiza si de argumentare 3 puncte
• relatie adecvata intre idei, intre idei si argumente, formulare de judecati de valoare relevante – 3 puncte/relatie partial adecvata intre idei,intre idei si argumente, formulare de judecati partial relevante – 2 puncte/schematism – 1 punct
− utilizarea limbii literare (stil si vocabular potrivite temei, claritate a enuntului, varietate a lexicului, sintaxa adecvata – 2 p.; vocabular restrans, monoton – 1 p.) 2 puncte
− ortografia (0 – 1 greseli – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.) 2 puncte
− punctuatia (0 – 1 greseli – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.) 2 puncte
− asezarea in pagina, lizibilitatea 1 punct
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 400 de cuvinte si sa dezvolte subiectul propus.