Competentele lingvistice de comunicare orala in limba romana au rolul de a evalua modul de formulare, adresare si capacitatea de a raspunde oral pe baza unui text si a unor intrebari.
Elevii claselor a XII-a vor extrage un bilet cu subiectele pe care urmeaza sa le rezolve. Subiectele din cadrul competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana sunt diferite pentru fiecare elev, acestea avand insa un grad de dificultate mediu.
Model de subiect Bac 2015:
Citeste textul cu voce tare:
"Pana una, alta, un singur tel obligatoriu imi statea in fata, bacalaureatul; l-am luat foarte in serios.
Trebuie spus ca cele cinci ore de curs, dimineata, erau ceasurile cele mai pline de miez ale zilei. N-am priceput niciodata cum un adolescent poate dispretui ocazia unica oferita lui de a asculta confortabil prelegeri tinute de specialisti despre atatea lucruri noi si necunoscute. De la o ora la alta se schimba materia, iar excursurile erau aproape de fiecare data pasionante. Si aici e locul sa spun cate ceva despre Scoala Centrala – cea in care patrunsesem cu opt ani in urma si care-mi modelase fiinta ba cu voia, ba fara voia mea. Uneori, in vremea cand eram interna, o socotisem o insuportabila carcera; alteori intelegeam ca e chintesenta legaturii mele cu tara, cu oamenii ei vii si cu trecutul ei; acolo imi era locul si la asta nu mai era nimic de adaugat. Acum simteam apropiindu-se momentul despartirii, un fel de taiere a cordonului ombilical, totodata eliberarea si aruncarea in necunoscut; bacalaureatul, mai mult decat un test, in ciuda probelor sale intelectuale de tot felul, mi se prezenta ca un rit de trecere, o solemnitate cu un caracter aproape magic."
(Annie Bentoiu, "0Timpul ce ni s-a dat. Memorii. 1944-1947")
1. Formuleaza raspunsuri la intrebarile de mai jos, referitoare la situatia de comunicare
din textul citat:
a. Ce se poate deduce din text despre emitatorul mesajului (atitudine, perspectiva,
intentii)?
b. Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ,
memorialistic, narativ etc.)? Motiveaza-ti raspunsul.
c. Ce elemente importante de continut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici in textul
dat?
2. Care este opinia ta despre rolul evaluarilor si examenelor in formarea tinerilor?
Sustine cu argumente opinia pe care o enunti."
Sesiunea iunie-iulie:
8 - 10 iunie - Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana
10 - 12 iunie - Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna
15 - 19 iunie - Evaluarea competentelor digitale
22 - 26 iunie - Evaluarea competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala
29 iunie - Limba si literatura romana
30 iunie - Limba si literatura materna
1 iulie - Proba obligatorie a profilului
3 iulie - Proba la alegere a profilului si specializarii
6 iulie - Afisarea rezultatelor (pana la ora 12:00)
6 iulie - Depunerea contestatiilor (orele 12:00 - 16:00)
7 - 9 iulie - Rezolvarea contestatiilor
10 iulie - Afisarea rezultatelor finale