In Romania, rata de parasirea timpurie a scolii a continuat sa creasca in 2015 pana la 19,1% (17,8% in 2012), in timp ce media europeana a scazut pana la 11.0%. Astfel, Romania inregistreaza a treia cea mai ridicata valoare din UE in acest clasament. Totodata, elevii din mediul rural, din familiile sarace si romii sunt cei mai expusi riscului de abandon scolar si de saracie educationala.
Tibor Navracsics, comisarul UE pentru educatie, cultura, tineret si sport, a declarat: „Sistemele educationale din Europa pot oferi un ajutor esential in abordarea unor chestiuni importante, precum somajul persistent in randul tinerilor si cresterea economica lenta, cat si a unor noi problematici, cum ar fi criza refugiatilor. Dar educatia va juca un astfel de rol numai daca se vor obtine rezultate bune in acest sector. In prezent, trebuie sa ne asiguram, mai mult ca oricand, ca educatia le permite tinerilor sa devina cetateni activi, independenti si sa isi gaseasca un loc de munca motivant.”
Procentul prescolarilor romani care se bucura de educatie si ingrijire pana la inceperea invatamantului obigatoriu a ramas constant in ultimii 4 ani (86,4%), sub media europeana de 94,3%. Cu toate acestea, este de asteptat ca participarea la invatamantul prescolar sa creasca in urmatorii ani, gratie introducerii tichetului social pentru copiii din familiile sarace.
De asemenea, editia din acest an a Monitorului european al educatiei si formarii mentioneaza ca ponderea absolventilor de studii superioare din Romania a crescut in anul precedent pana la 25,6% , astfel incat aceasta este in prezent foarte aproape de obiectivul national, dar este in continuare una dintre cele mai scazute din UE, unde se inregistreaza o medie de 38,7%.
Asigurarea relevantei invatamantului superior pentru piata muncii ramane o provocare, insa raportul remarca efortul Romaniei de modernizare a programei scolare in directia invatarii bazate pe competente. Cu toate acestea, calificarile si programele de studii pentru educatia si formarea profesionala nu sunt adaptate suficient la nevoile pietei fortei de munca, iar participarea adultilor la procesul de invatare pe tot parcursul vietii este cea mai scazuta din UE: doar 1,3% din populatia Romaniei cu varsta cuprinsa intre 25 si 64 de ani, fata de media europeana de 10,7%.