Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Consiliul National al Elevilor solicita 6% din PIB pentru Educatie: efectele subfinantarii invatamantului romanesc

de Gavrila Cristina la 18 Dec. 2014
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Consiliul National al Elevilor solicita 6% din PIB pentru Educatie: efectele subfinantarii invatamantului romanesc Consiliul National al Elevilor din Romania (CNE) saluta cresterea bugetara cu 7,9% fata de anul acesta, dar atrage atentia opiniei publice si factorilor decidenti cu privire la respectarea legii si la insuficienta procentului propus de 3,54% din PIB alocat Ministerului Educatiei Nationale pentru cerintele pe care sistemul educational le prezinta.

Avand in vedere campania deja initiata de reprezentantii ANOSR, liderii elevilor din Romania fac front comun cu acestia cerand respectarea art. 8 din Legea Educatiei Nationale, care stipuleaza faptul ca „pentru finantarea educatiei nationale se aloca anual din bugetul de stat si din bugetele autoritatilor publice locale minimum 6% din produsul intern brut al anului respectiv”.

Dintre statele membre ale Uniunii Europene, Romania se claseaza printre ultimele tari ca procent din Produsul Intern Brut alocat educatiei, media europeana fiind de aproximativ 5%, iar tarile care investesc cel mai mult per elev/student fiind Danemarca, Suedia, Germania, Norvegia, la polul opus aflandu-se Romania si Bulgaria.

Studiul „Costul investitiei insuficiente in educatie in Romania”, realizat de UNICEF in parteneriat cu Ministerul Educatiei Nationale surprinde din perspectiva economica subfinantarea sistemul educational, aducand in prim-plan faptul ca Romania va pierde 12-17 miliarde de euro pana in anul 2025, iar in cazul in care PIB-ul alocat educatiei va fi cel conform legislatiei aflate in vigoare, cresterea economica ar putea atinge un nivel de 2,7-2,95% in perioada 2015-2025. De asemenea, specialistii atrag atentia cu privire la nevoia unor „investitii inteligente”, care sa conduca la eficientizarea utilizarii fondurilor puse la dispozitie ariei educationale.

Efectele subfinantarii sistemului de invatamant sunt demonstrate de rata crescuta a analfabetismului functional, de numarul mare al elevilor care renunta la invatamantul preuniversitar, Romania clasandu-se printre tarile cu cea mai mare rata a abandonului scolar din Europa, de valoarea cuantumului alocatiei elevilor si burselor sociale, de merit sau de performanta, de intarzierea si neplata deconturilor pentru transportul elevilor, de dotarea inadecvata a institutiilor de invatamant si de rezultatele slabe ale elevilor romani la testele standardizate precum PISA sau la Examenul National de Bacalaureat, respectiv la Evaluarea Nationala.
Numeroasele metode de atragere a atentiei factorilor decidenti nu au avut efectul dorit, iar Guvernul si Parlamentul Romaniei nu au demonstrat ca educatia din Romania reprezenta o prioritate, bugetul acordat Ministerului Educatiei Nationale fiind insuficient pentru cerintele pe care acest sector le are. Sutele de comunicate de presa si pozitii asumate de catre diversele organizatii nonguvernamentale din domeniul educational si nu numai, zecile de proteste si studiile de specialitate, care demonstreaza necesitatea alocarii procentului de 6% din Produsul Intern Brut pentru sectorul educational, nu au reusit sa atraga atentia factorilor decidenti, lucru care demonstreaza importanta acordata atat acestui sector, cat si actantilor sistemului educational – elevi, studenti, profesori si parinti.

„In primul rand trebuie respectata legea, acesta fiind fundamentul pe care orice stat se construieste. Incepand din martie 2008, moment in care Pactul National pentru Educatie a fost semnat, bugetul Educatiei Nationale a cunoscut anumite cresteri, dar insuficient pentru actualul context socio-economic. Obiectele trasate pentru anul 2013 nu au fost atinse, la sfarsitul anului 2014 existand scoli care functioneaza in conditii nefavorabile desfasurarii actului educational, iar curriculumul nu este adaptat la nevoile specifice dezvoltarii personale, la cerintele pietei fortei de munca si ale fiecarei comunitati. In plus, se observa ca obiectivul de adaptare a principiului <> in invatamantul preuniversitar nu a fost atins, acest mod de organizare functionand in tarile europene fruntase in statisticile din acest sector, sistemul lor fiind centrat pe nevoile elevului, scolile fiind finantate conform numarului de elevi si a performantelor acestora, lucru care duce la imbunatatirea rezultatelor elevilor atat la testarile nationale, cat si la olimpiadele si concursurile scolare” a declarat Eduard MITITELU, presedintele Consiliului Elevilor din Romania.

Consiliul Elevilor cere Guvernului si Parlamentului Romaniei sa respecte legea, precum si obiectivele trasate de catre tara noastra in contextul strategiei Uniunii Europene „Europa 2020”, astfel incat elevii si studentii sa beneficieze de o educatie gratuita, asa cum Constitutia Romaniei prevede, precum si de o educatie de calitate.
Fise de lucru pentru invatarea limbii germane
Fise de lucru pentru invatarea limbii germane
Vezi detalii
Culegere de exercitii rezolvate la limba romana
Culegere de exercitii rezolvate la limba romana
Vezi detalii
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Vezi detalii

Sursa: ANOSR

Autor: Gavrila Cristina
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

x


Intrebare antispam: 5 + 2 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!