"Secretul meseriei este sa iubeasca copiii, aceasta e prima calitate a unui profesor bun, sa-ti fie drag sa lucrezi cu ei, sa vrei sa fii acolo, trateaza-ti elevii asa cum ai fi vrut tu sa fii tratat cand erai elev", a declarat pentru Mediafax Diana Ioanes, profesor de psihologie si economie la Colegiul National Bilibgv "George Cosbuc".
Aceasta sustine ca dascalii trebuie sa cunoasca la perfectie materia pe care o predau si sa trateze cu atentie si respect fiecare elev.
"Se poate intampla ca elevii sa fie mai bine informati, iar daca te confrunti cu asta trebuie sa-ti recunosti limitele ca sa poti purta un dialog decent. De asemenea, elevii trebuie tratati de la egal la egal, un profesor arogant nu ajunge niciodata sa dialogheze cu ei. O observatie pe care am facut-o de-a lungul carierei si ca profesor si ca psiholog este ca profesorii duri si neiubiti de elevi sunt nefericiti ca oameni, nu si-au pus la punct viata lor personala si se razbuna pe copii, ii umilesc asa cum au fost si ei umiliti. Interesant este ca desi nu le-a placut nici lor sa fie umiliti, acei profesori au uitat cum s-au simtit atunci si, in general, aplica greselile pe care le-au invatat. Doar 10-20% se intreaba ce nu le-a placut cand erau elevi si nu ar trebui sa repete acum ca profesori", mai spune Diana Ioanes.
Un alt cadru didactic vorbeste despre principalele valori de care trebuie sa dea dovada un profesor:
"Eu incurajez educatia autentica pornind de la cultivarea unui set de valori care cuprinde curajul, integritatea, chiar patriotismul avand in vedere care este miza actului didactic, adica formarea societatii viitoare. Apoi, tehnic, as spune ca exista patru clase de competente profesionale pe care toti dascalii ar trebui sa le aiba in vedere: managementul eului, managementul perceptiilor, managementul tranzactiilor si managementul polaritatilor (diferenta dintre teorie - practica sau limbaj academic - limbaj colocvial). De asemenea, agenda mai propune doua arii de invatare pentru profesori: modele educationale consacrate (sistemul Finlandez, spre exemplu) si schimbul de bune practici pentru profesori", spune acesta.
Pentru o pregatire mai buna a cadrelor didactice, ministrul Educatiei, Mircea Dumitru, anunta ca din aceasta toamna va intra in dezbatere masterul didactic.
"Aici sunt mai multe modele, doua principale si un model hibrid. Modelele principale sunt fie de invatamant care se desfasoara in paralel cu ciclul de licenta, deci o pregatire speciala pe care o faci, fie un modul de masterat special, de pregatire pentru profesori pe care il poti urma dupa ce ai terminat licenta. In modelul hibrid, in timpul ciclului de licenta poti parcurge anumite discipline din programul acesta de pregatire a profesorilor, urmand ca la sfarsitul licentei sa continui definitivarea programului pentru profesori. Specialistii nostri din domeniu urmeaza sa decida care este formula cea mai buna pentru universitati. Poate ca vor coexista aceste modele", spune ministrul Educatiei.