Proiectul prevede introducerea examenului de admitere la liceu si altre trei probe in plus la Evaluarea Nationala de la sfarsitul clasei a VIII-a. De asemenea, proiectul prevede reducerea invatamantului profesional de la 3 la 2 ani.
In cazul in care va fi aprobat, grupa pregatitoare va trece din nou la gradinita, iar elevii claselor a VIII-a vor avea mai multa materie de invatat si mai multe examene de sustinut.
Proiectul prevede clasificarea sistemului de invatamant astfel:
educatia timpurie (0-6 ani), formata din nivelul anteprescolar (0-3 ani) si invatamantul prescolar (3-6 ani), ce include grupa mica, grupa mijlocie si grupa mare pregatitoare; invatamantul primar, cu clasele I-IV; invatamantul secundar, cu invatamantul secundar inferior sau gimnazial (clasele V-VIII) si invatamantul secundar superior sau liceal (clasele IX-XII), ce include filierele teoretica, vocationala si tehnologica; invatamantul profesional, cu anii I si II;
invatamantul tertiar non-universitar, care cuprinde invatamantul postliceal, cu durata intre unu si doi ani.
Despre examenul de admitere la liceu puteti citi
AICI.
Evaluarea Nationala de la sfarsitul clasei a VIII-a va fi constituita astfel din probe scrise la limba si literatura romana si la limba materna, precum si o proba scrisa transdisciplinara la matematica si stiinte. La acestea se adauga o proba orala la o limba straina, o proba practica de utilizare a calculatorului si o proba orala transdisciplinara de evaluare a competentelor civice si sociale, toate trei sustinute in timpul anului scolar.
Proiectul legislativ prevede ca admiterea la liceu sau la scoala profesionala se realizeaza prin concurs, in baza fiselor de optiuni individuale depuse de candidati la inscriere. Fisa cuprinde optiuni din oferta educationala nationala exprimate in ordinea preferintelor, conform acestei variante de proiect.
Vezi
AICI cum se va calcula media de admitere la liceu.
"Sunt foarte multe lucruri care trebuie sa ramana la fel pentru a nu bulversa sistemul de educatie, precum si foarte multe lucruri cerute de sistem cu titlu de schimbare, de imbunatatire. Toate aceste idei sunt lansate in dezbatere si se asteapta opinii si idei de la asociatiile de parinti, de la Consiliul Elevilor, de la asociatiile de studenti, de la sindicate si de la toti cei implicati. Nu este normal sa avem si
evaluare nationala la clasa a VIII-a/ capacitate, si examen de admitere in liceu. O sa vedem care este varianta cea mai potrivita asteptata de sistem", a subliniat ministrul Educatiei.