Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Clasificarea dificultatilor de invatare ale elevilor

de Gavrila Cristina la 08 Mai. 2019
1 comentarii

Clasificarea dificultatilor de invatare ale elevilor08Mai.2019

Multi elevi intampina dificultati de invatare, care sunt rezultatul unei combinatii complexe de factori, incat rareori este posibil sa fie identificata o cauza anume. De aceea, este util sa cunoastem cateva clasificari ale dificultatilor de invatare, pentru a le identifica si a gasi mai usor solutii.

Descriem in continuare patru mari variante de clasificare a dificultatilor de invatare, prezentate de literatura de specialitate.
 
Prima este cea a lui McKinney, care a identificat, ca urmare a realizarii unui studiu, trei tipuri de dificultati de invatare:
 
Subtipul I (33%)  - prezinta dificultati de invatare  legate de citire si aritmetica.
Subtipul II (10%) -  in care copiii prezinta deficite severe in diferite domenii de invatamant, la administrarea unui test special obtin performante slabe la probele de informatii generale, aritmetica si aranjarea imaginilor.
Subtipul III (47%), - prezinta abilitati conceptuale deasupra mediei , usoare deficiente de tip scolar.
Subtipul IV (10%) - in care intra cei cu deficiente scolare moderate, abilitati verbale medii, abilitati secventiale si spatiale deficitare si care nu prezinta deficite comportamentale evidente. 
 
 A doua clasificare, cea din perspectiva etiologicam identifica doua categorii mari de dificultati de invatare:
 
           a. dificultati de invatare propriu – zise/ innascute:
 
   determinate de deficiente si incapacitati greu vizibile (ascunse);
   sunt aferente doar individului, tin de deficientele si incapacitatile lui generate de factori genetici, de boli, traumatisme, accidente;
 
           b. dificultati de invatare induse/ dobandite:
 
   sunt induse de mediul copilului sau chiar de el insusi;
   pot aparea pe parcursul si in finalul demersului de invatare;
   sunt cauzate de:
 
- timpului insuficient de invatare;
- lacunelor anterioare din invatare;
- absentei unor tehnici si procedee de invatare eficiente;
- lipsei unui regim organizat de munca;
- slabei calitati a predarii in clasa;
- suprasolicitarii scolare;
- absenteismului, bolii, indispozitii, etc.
 
      A treia clasificare poate aborda dificultatile de invatare din doua perspective:
 
     I. Din perspectiva copilului– in acest caz se identifica domeniile functionale ale dificultatilor de invatare, care sunt:
   
psihomotricitatea:

 
     motricitate globala si fina,
     schema corporala si lateralitatea,
     orientarea, organizarea si structurarea spatio-temporala;
     
perceptia vizuala:
 
     discriminare vizuala,
     ordine vizuala,
     memorie vizuala;
     
perceptia auditiva:
 
     discriminare auditiva,
     memorie auditiva,
     auz fonematic;
 
limbajul

     componenta semantica (vocabular, concepte),
     cunoasterea sintaxei,
     utilizarea limbajului - capacitatea de comunicare;
   
gandirea – rezolvarea de probleme:
 
     relationarea evenimentelor,
     stabilirea ipotezelor,
     strategii rezolutive;   
     
factori sociali si personali:
 
     interactiuni sociale ( in familie si in clasa),
     ritm, stil de invatare si motivatie pentru invatare,
     stima de sine, increderea in sine.
 
     II. Din perspectiva interventiei educationale se pun in evidenta domeniile operationale ale dificultatilor de invatare care sunt:
     domeniul limbajului rostit (vorbit) care se refera la:
 
     dislalii (incapacitati de pronuntare corecta a sunetelor, a grupurilor de sunete, cuvintelor sau propozitiilor),
     tulburari de ritm: logonevroze (balbaiala), tahilalie, bradilalie,
     disfonii ( tulburari de voce),
     intarzieri in aparitia si dezvoltarea vorbirii;
     domeniul limbajului scris-citit care cuprinde:
     dislexiile (incapacitati partiale de insusire a citirii),
     disgrafiile (incapacitati partiale de insusire a scrisului);
 
     domeniul limbajului nonverbal, care se refera la:
 
     psihomotricitate si expresie (dificultati in motricitatea grosiera si fina, in coordonarea psihomotorie, in structurarea schemei corporale);
     domeniul atentiei si concentrarii in activitate si pe obiect;
     domeniul motivatiei;
     domeniul schemelor de perceptie si orientare (dificultati sau incapacitati de structurare a schemelor de baza perceptiv-motorii, orientare spatiala si temporala);
     domeniul structurilor simbolice matematice (discalculiile ca incapacitati de operare cu simbolurile matematice si cu schemele de rezolvare);
     domeniul reactiilor de raspuns si al ritmului de rezolvare a problemelor (dificultati legate de ritm);
     domeniul relationarii sociale si al problemelor de comportament.

A patra clasificare este sugerata de The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) publicat de American Psychiatric Association. Astfel, clasifica  dificultatile de invatare in 4 grupe mari:

1.     tulburari de citire (dislexia);
2.     tulburari de matematica (discalculia);
3.     tulburari ale exprimarii scrise (disgrafia);
4.     tulburari mixteIn tulburarile de citire, performanta de citit (acuratete, viteza, comprehensiune) masurata prin teste standardizate este substantial sub nivelul expectat al varstei, inteligentei si a nivelului de scolarizare.

La copiii cu aceste tulburari, citirea se caracterizeaza prin distorsiuni, substituiri sau omisiuni; citirea cu voce tare sau in gand este lenta si apar probleme de comprehensiune.
 
In tulburarile din domeniul matematic, abilitatile matematice (calcul sau rationament) se afla sub nivelul expectat al varstei, inteligentei sau a nivelului de scolarizare. Pot fi afectate diferite abilitati: abilitati lingvistice (ex: intelegerea sau numirea termenilor matematici, a operatiilor sau conceptelor; decodarea problemelor scrise cu simboluri matematice); abilitati 'perceptuale' (ex: recunoasterea sau citirea simbolurilor matematice si a semnelor aritmetice); abilitati 'atentionare' (ex: copierea corecta a cifrelor si a numerelor, realizarea unor calcule cu multe cifre); abilitati 'matematice' (ex: urmarirea secventelor de rezolvare, numararea obiectelor, invatarea inmultirii).
 
Tulburarile de exprimare scrisa apar atunci cand abilitatile de scriere sunt sub nivelul expectat de varsta, inteligenta sau grad de scolarizare. Erorile cele mai des semnalate sunt: erori gramaticale, de punctuatie, de ortografie, scris dezordonat, organizare proasta a paragrafelor. Tulburarile mixte presupun probleme in toate domeniile (citire, matematica, exprimare scrisa) si care interfereaza semnificativ cu performanta academica, chiar daca performanta la teste pe abilitati masurate individual nu este substantial sub nivelul asteptat.

Este important de semnalat faptul ca problemele de invatare pot sa apara si la copiii, adolescentii si adultii care nu sunt diagnosticati cu D.I. Cea mai importanta diferentiere trebuie facuta fata de ADHD, retard mental, tulburari emotionale. 
 
In ajustarile facute pentru a ajuta copilul cu dificultati de invatare, profesorul ar trebui sa tina cont de doua obiective:
 
·        sa scada frustrarea si sentimentul esecului;
·        sa creasca succesul.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 4.19 din 13 voturi

x

Lasa un raspuns




Comentarii [1 comentariu]Adauga comentariul tau

02Mai.2019

Apostu Mihaela 02 Mai. 2019 21:39:24

E clasificare elaborată, dar succintă! Mulțumesc pentru acest articol! Īmi e de un real folos!
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2019
Va oferim GRATUIT Raportul Special
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2019

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2019
Descarca GRATUIT
Raportul Special

37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2019
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2019
Va oferim GRATUIT Raportul Special
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2019


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2019
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2019

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!