In urma cu doar cativa ani, sfatul oamenilor de afaceri consacrati pentru cei aflati la inceput de drum sau care planificau sa isi deschida prima lor afacere era sa o faca doar daca au o experienta de minim cinci ani in domeniul respectiv. Odata cu trecerea timpului si cu schimbarea generatiilor, iata ca acum situatia s-a schimbat. Tot mai multi tineri reusesc sa isi cladeasca propria afacere inca din primii ani dupa majorat sau chiar inainte, majoritatea fiind in domeniul IT.
Acest lucru se datoreaza atat curiozitatii lor de a se documenta temeinic despre domeniul care ii pasioneaza, cat si parintilor si mentorilor care i-au sustinut si ghidat in acest demers. Insa nu de putine ori auzim din partea celor mai tineri antreprenori ca si-ar dori sa aiba parte de mai multe informatii despre domeniul afacerilor inca de pe bancile scolii, acest subiect lipsind deseori din programa scolara.
Spre deosebire de anii anteriori, in prezent exista, din fericire, o multime de materiale disponibile online cu interviuri ale antreprenorilor consacrati din toata lumea, in care discuta deschis despre provocarile personale traite pe parcursul calatoriei in domeniul ales, cu principiile si valorile ce i-au ajutat sa construiasca o cultura organizationala puternica si eficienta, experiente din care orice aspirant poate invata.
Iata care sunt patru reguli importante pe care majoritatea oamenilor de afaceri de succes le folosesc, informatii de care avem nevoie pentru a ne putea construi, inca de pe bancile scolii, cateva principii solide:
Deschiderea catre tehnologie si inovatie
Desi mediul de business a cunoscut in tara noastra o crestere importanta in ultimii ani, atat din punct de vedere al calitatii, cat si al cantitatii, acesta are nevoie, conform specialistilor, de inovatie pentru a putea tine pasul cu nevoile actuale ale pietei. Anii traiti in pandemie au adus cu sine noi prioritati, atat pentru antreprenori, cat si pentru angajati, lucru care s-a tradus in special prin schimbarea viziunii dinspre protectia muncii spre protectia sanatatii.
Antreprenorul Liviu Tudor a creat IMMUNE Building Standard™, o certificare pentru cladiri alcatuita din peste 135 de masuri sanitare, de inginerie, arhitectura si operationale. Rolul acestor masuri este de a imbunatati protectia sanitara a spatiilor de birouri, atat in prezent, cat si in viitor, astfel incat toti cei care le ocupa sa fie si sa se simta in siguranta in timpul petrecut la munca.
Noile tendinte ale managementului
Managementul modern nu se mai bazeaza doar pe organizarea excelenta a resurselor si pe coordonarea lor pentru a obtine profit pe termen lung, ci se focuseaza in jurul conceptului de people centricity. Nevoile angajatilor devin prioritare pentru un business sustenabil pe termen lung, dovada fiind mutarea accentului pe siguranta, sustenabilitate si sanatate.
In continuare, companiile inteleg nevoia consolidarii si pastrarii unei echipe omogene si eficiente, motiv pentru care investesc in beneficii menite sa ii fidelizeze pe angajatii existenti si sa ii atraga pe cei de care au nevoie.
Asigurarea echilibrului dintre viata personala si cea profesionala, chiar in spatiile de lucru
Mai bine de jumatate dintre angajatii romani considera ca o relatie personala consolidata intre colegi aduce intregii echipe un plus de productivitate. Petrecand mai mult timp de calitate impreuna, fie la birou sau in afara orelor de program, oamenii isi construiesc relatii personale sanatoase, lucru care le este de folos atat personal, cat si profesional.
O echipa care este formata din persoane ce au, dincolo de viata de la birou, o relatie armonioasa, bazata pe aceleasi valori si principii, s-a demonstrat ca reuseste sa obtina si rezultate profesionale importante. Aceasta ideea a stat si la baza crearii conceptului YUNITY Park, zona de real estate ce integreaza spatii de co-living si co-working, un centru de conferinte, o padure urbana si multe spatii premium destinate angajatilor parcului, ajutand astfel la consolidarea relatiilor interumane.
Politici de promovare si de comunicare transparente si importanta interactiunii la locul de munca
Ideea de transparenta in comunicare s-a intiparit deja in mentalitatea multor manageri de departament, devenind una din valorile culturii organizationale. Insa, in ultimii ani, tot mai multe persoane din mediul de afaceri au inteles ca acest principiu trebuie aplicat si in relationarea intercolegiala, nu doar fata de clienti si parteneri.
Dintr-un sondaj recent facut de Genesis Property reiese faptul ca angajatii isi doresc si considera necesar sa aiba facilitati care sa stimuleze colegii pentru a efectua activitati comune, acest fapt conducand la mai bune relatii personale si profesionale.
Iata ca intr-o societate ce este din ce in ce mai mult conectata de tehnologie, mai mult decat de oamenii din jur, mediul de afaceri este un promotor activ al incurajarii interactiunilor directe intercolegiale, dovedindu-se faptul ca aceasta conduce la o mai buna functionare a intregului sistem. Astfel, accentul se pune acum tot mai puternic pe individ, deoarece oamenii sunt cei care au puterea sa cladeasca, iar focusul oricarei companii ramane, in final, obtinerea unor rezultate cat mai bune.
Sursa foto: Shutterstock