La nivel mondial, incepand cu anul 2000, robotii si sistemele de automatizare au eliminat treptat multe locuri de munca din productie, mai exact 1,7 milioane dintre ele.
Pe de alta parte, se prevede ca A.I.-ul va crea, pana in 2025, 97 de milioane de noi locuri de munca. Exista asadar doua fete ale monedei: robotii si inteligenta artificiala vor inlocui oamenii in unele domenii, dar vor crea si noi profesii digitale.
Conform definitiei oficiale date de Parlamentul European, inteligenta artificiala este capacitatea unei masini de a imita functii umane, cum ar fi rationamentul, invatarea, planificarea si creativitatea. In cei mai simpli termeni, inteligenta artificiala (A.I.) reprezinta o colectie de algoritmi capabili sa caute in volume de date foarte mari. Insa, A.I.-ul nu poate lua o decizie in mod independent, ci doar pe baza unui set de reguli date de cineva.
Din acest motiv, se presupune ca inteligenta artificiala va inlocui pe viitor meseriile bazate pe sarcini repetitive. In privinta joburilor care presupun solutii inovative si decizii personalizate, lucrurile sunt insa mai complexe si mai nuantate. Intr-o lume ideala, oamenii se reprofileaza, isi imbunatatesc continuu experienta de lucru, ies din rutina, devin mai creativi, inoveaza, iar acesti oameni nu vor putea fi inlocuiti 100% de roboti.
Experienta Future Ready
Todireanu Stefan-Alin este elev in clasa a 8-a la Scoala Gimnaziala Constantin Platon din Bacau.
Dintre toate materiile prefera Informatica, Matematica si Engleza. Timpul liber ii este destul de limitat. Inotul de performanta ii ocupa dupa-amiezile, dar atunci cand programul ii permite, lui Stefan ii place sa se joace pe calculator, sa deseneze si sa faca diferite decoratiuni handmade.
Stefan a fost unul dintre cei 50 de participanti ai cursului de Inteligenta Artificiala din cadrul Proiectului Future Ready si dezvoltatorul aplicatiei castigatoare din cadrul acestui curs.
A aflat de programul Future Ready de la profesoara lui de informatica si a ales sa participe la cursul de AI pentru ca ,,am vrut sa imi imbogatesc cunostintele despre informatica, plus ca in ultimul timp se vorbeste mult despre inteligenta artificiala. Mi s-a parut fascinant si am aflat foarte multe lucruri noi despre AI. Trainerii, ca intotdeauna, au fost niste oameni superbi, cu o rabdare, un calm si o bunatate de nemaiintalnit”.
Proiectul dezvoltat de Stefan a presupus antrenarea unui algoritm de A.I. cu 34 de clase si dezvoltarea unei aplicatii, care sa identifice plante si animale din Parcul National Bucegi. Aplicatia dezvaluie astfel mai multe informatii despre flora si fauna, dar si sanctiunile care sunt aplicate in cazul agresiunii speciilor protejate.
,,Voiam sa fie ceva original, unic. Poate exista aplicatii pentru identificarea animalelor si plantelor, dar nu pentru Bucegi. Aveam in gand ceva despre natura, dar nu stiam exact, pana cand mama a spus ,,Bucegi’’. A fost ca o cheie care a deschis cufarul cu celelalte idei care aveau sa imi vina.
Punand toate ideiile cap la cap a rezultat aplicatia cu numele Recunoaste si cunoaste Bucegii, pentru telefonul mobil, in care poti fotografia sau introduce poze cu animale, pesti, pasari sau plante si flori. Aplicatia iti va spune exact cum se numeste vietuitoarea, daca este veninoasa, agresiva sau daca este protejata de lege si care sunt sanctiunile pe care le poti primi in cazul culegerii florilor si plantelor respective. Totodata, ai si mai multe informatii cum ar fi: specia din care face parte, cat traieste, cu ce se hraneste, dimensiuni, locuri in care traieste etc”.
De la mama lui Stefan am aflat ca, inca de mic, Stefan a fost un copil curios, iar ea a incercat pe cat posibil sa ii povesteasca despre cat mai multe si diverse activitati care sa-l stimuleze, sa-i dezvolte imaginatia si sa-i dea posibilitatea de a alege si de a descoperi lumea reala, dar si pe cea virtuala.
In viitor, lui Stefan i-ar placea sa lucreze in industria gaming-ului si ii surade si ideea de a intra in lumea antreprenoriatului: ,,Cred ca viitorul locurilor de munca sta in digitalizare si automatizare. Totusi, consider ca meseriile de succes ale viitorului sunt medicina si arhitectura, alaturi de domeniul IT, dar si gaming-ul”.
Joburile generatiei urmatoare
Compania de cercetare globala Gartner sugereaza ca 1 din 3 locuri de munca realizate azi de oameni, urmeaza sa fie preluate de un robot. Aceeasi companie considera ca exista unele sectoare in care robotii nu pot patrunde. Profesiile care implica creativitatea umana, judecata subiectiva si maiestria raman superioare oricarei abilitati pe care o poate oferi inteligenta artificiala. Exista cel putin 6 joburi considerate de specialisti a fi imposibile pentru roboti: expert in ingrijirea copiilor, bucatar, ghid turistic, jurnalist, artist si doctor.
Asadar, spre ce directionam noua generatie? Care sunt abilitatile pe care tinerii trebuie sa puna accent pentru a nu face concurenta inteligentei artificiale?
Editia a treia a programului Future Ready contine 2 sectiuni: componenta IT si componenta non-IT.
In cadrul componentei IT am incercat sa aducem mai aproape de copii domenii tehnice de interes si am dezvoltat cursuri precum: Securitate Cibernetica, Inteligenta Artificiala si Programare.
Componenta non IT contine cursuri care pun accent pe dezvoltarea unor abilitati non tehnice, precum:
Educatie financiara si economica 17 - 19 Ianuarie 2023
Orientare in cariera si job-urile viitorului 14 - 16 Februarie 2023
Protejarea mediului si dezvoltare durabila 7 - 9 Martie 2023
Ne dorim, prin intermediul programului, ca participantii sa-si descopere pasiunile, sa deprinda abilitati de prospectare a viitoarei cariere si sa-si dezvolte bazele in domeniul educatiei financiare.
Future Ready 3.0 se desfasoara la nivel national si este adresat copiilor din mediul rural si urban mic, cu varste cuprinse intre 10 si 14 ani. Cursurile se desfasoara online si sunt gratuite.
Inscrierile se pot face
aici.
Proiectul este dezvoltat de Simplon Romania si sustinut de Societe Generale Global Solution Centre ca parte din activitatea companiei de sprijinire a dezvoltarii abilitatilor, nivelului de educatie si integrarii profesionale a grupurilor vulnerabile.