Reglementarile cuprinse in prezenta metodologie-cadru se aplica personalului didactic din invatamantul preuniversitar, angajat in sistemul de invatamant din Romania, si personalului didactic detasat de statul roman, in institutii sau unitati de invatamant din afara Romaniei, in baza unor conventii ratificate prin lege, memorandumuri, acorduri aprobate de Guvernul Romaniei.
Conform prezentei metodologii-cadru, dezvoltarea profesionala continua a cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar se fundamenteaza pe standardele profesionale pentru profesia didactica, pe standardele de calitate si pe competentele profesionale, adecvat rolurilor didactice.
Tipuri de programe pentru dezvoltarea profesionala continua a cadrelor didactice
Programele pentru dezvoltare profesionala continua se clasifica in categorii, in functie de tipul de competente dezvoltate, de abilitati si deprinderi, de raportarea la domeniul de specializare corespunzator functiei didactice ocupate si de modalitatea de validare calitativa.
Programele pentru dezvoltare profesionala continua acreditate, denumite in continuare programe acreditate, constituie forme ale dezvoltarii profesionale continue a personalului didactic din invatamantul preuniversitar, in domeniul de specializare corespunzator functiei didactice ocupate sau in domeniul psihopedagogic si metodic pentru evolutia in cariera didactica si management educational strategic, pentru care validarea calitativa se realizeaza prin alocare de credite profesionale transferabile — categoria 1.
Programele pentru dezvoltare profesionala continua complementare constituie forme ale dezvoltarii profesionale continue a personalului didactic din invatamantul preuniversitar, in domenii complementare specializarii, pentru care validarea calitativa se realizeaza prin recunoastere si echivalare in credite profesionale transferabile a competentelor certificate de furnizorul de formare in documente de certificare eliberate ca urmare a absolvirii programului — categoria 2.
Programele pentru dezvoltare personala si abilitare functionala constituie forme ale dezvoltarii personale a cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar, in sensul dezvoltarii abilitatilor si deprinderilor in domenii conexe domeniului educational, dar care asigura suport pentru autonomia pedagogica si pentru dezvoltarea comportamentelor sociale adecvate, pentru care validarea calitativa se realizeaza prin recunoastere si echivalare in credite profesionale transferabile a competentelor demonstrate de cadrul didactic in procesul de predare-invatare-evaluare — categoria 3.
Formare profesionala in sistem blended-learning
Dezvoltarea profesionala continua a personalului didactic din invatamantul preuniversitar se organizeaza in sistem blended-learning (incluzand componenta fata-in-fata si componenta online asincron) sau in sistem online (incluzand componentele sincron si asincron), in acord cu recomandarile si prevederile in materie la nivel european.
Potrivit noii metodologii-cadru, structura programelor pentru dezvoltare profesionala continua, din categoria 1, trebuie sa respecte urmatoarele conditii:
a) pentru forma de organizare in sistem blended-learning:
(i) componenta fata-in-fata — procent de cel putin 40%, dar nu mai mult de 50% din bugetul total de timp al programului, alocat componentei teoretice;
(ii) componenta online asincron — procent de cel putin 50%, dar nu mai mult de 60% din bugetul total de timp al programului, alocat componentei practic-aplicative, in comunitatea de invatare, activitate la clasa pentru programele din categoriile 1—a) si b) sau activitate de management si leadership in scoala, inclusiv in comisiile prevazute de Regulamentul-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar (ROFUIP), pentru programele din categoria 1—c);
b) pentru forma de organizare in sistem online:
(i) componenta sincron — procent de cel putin 40%, dar nu mai mult de 50% din bugetul total de timp al programului, alocat componentei teoretice;
(ii) componenta asincron — procent de cel putin 50%, dar nu mai mult de 60% din bugetul total de timp al programului, alocat componentei practic-aplicative, in comunitatea de invatare, activitate la clasa pentru programele din categoria —a) si b) sau activitate de management si leadership in scoala, inclusiv in comisiile prevazute de ROFUIP, pentru programele din categoria 1—c).
Componenta teoretica include activitati complexe (de exemplu, brainstorming, analiza conceptuala, analize comparative, studii de caz, proiecte colaborative), care valorifica informatiile specifice acestei componente.
Componenta practic-aplicativa presupune desfasurarea unor activitati-suport pentru elaborarea portofoliului pentru dezvoltare profesionala continua, dupa cum urmeaza:
a) pentru programele din categoriile 1—a) si b), portofoliul pentru dezvoltare profesionala continua se elaboreaza pe baza activitatii didactice desfasurate la clasa, in cadrul demersului didactic, inclusiv pe baza schimbului de bune practici cu cadrele didactice din unitatile de invatamant, asimilate comunitatii de invatare (materiale audio-video, filme, aplicare de chestionare, cercetari educationale, activitati cu caracter experimental etc.);
b) pentru programele din categoria 1—c), portofoliul de evaluare finala se elaboreaza pe baza activitatii de management si leadership din scoala, inclusiv in comisiile prevazute de ROFUIP.
Profesorii, obligati sa aiba minimum 90 de credite acumulate in maximum 5 ani
Forma de organizare pentru care a fost acordata acreditarea unui program este valabila pentru intreaga perioada de acreditare si nu poate fi schimbata decat in situatii exceptionale, prin proceduri reglementate la nivel national.
Acreditarea programului pentru dezvoltare profesionala continua este valabila pentru o perioada de 3 ani, se realizeaza pentru tipuri de programe, prin raportare la tipuri de competente, domenii tematice, module/teme, buget de timp, forma de organizare si grup-tinta si se exprima in numar de credite profesionale transferabile.
Numarul de credite acordat pentru programele acreditate este asociat competentelor dobandite prin finalizarea programului si este cuprins intre 20 si 40.
Personalul didactic din invatamantul preuniversitar are obligatia legala, prevazuta la art. 245 alin. (6) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, de a participa periodic la diferite forme de organizare a formarii continue, astfel incat sa acumuleze, la fiecare interval consecutiv de 5 ani scolari de activitate didactica la catedra, calculat de la data promovarii examenului de definitivare in invatamant, minimum 90 de credite profesionale transferabile, fara a lua in calcul perioadele de suspendare a contractului individual de munca, in conditiile legii.