"Ministerul Educatiei, in calitate de coordonator de reforme si investitii finantate prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), lanseaza in consultare publica Ghidul solicitantului aferent apelului de proiecte 'Pedagogie digitala pentru cadrele didactice din invatamantul preuniversitar', finantat prin Planul National de Redresare si Rezilienta - Componenta C15: Educatie", informeaza Ministerul Educatiei.
Potrivit sursei citate, se vor aloca 80 milioane de euro pentru formarea a cel putin 100.000 de cadre didactice in dezvoltarea competentelor-cheie pentru Pedagogie digitala, in special pentru formarea cadrelor didactice din zonele rurale si din alte medii defavorizate, care vor avea prioritate in selectia grupului tinta.
"Prin intermediul acestui apel se urmareste dezvoltarea si implementarea unui program de formare continua a cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar de stat, ce are ca obiectiv dezvoltarea competentelor-cheie de pedagogie digitala, pentru a integra eficient tehnologiile in practicile de predare la clasa", afirma reprezentantii Ministerului Educatiei.
Solicitantii eligibili (care pot depune proiecte atat individual, cat si in parteneriat) sunt:
- Institutii de invatamant superior publice sau private, acreditate sau autorizate provizoriu;
- Furnizori publici sau privati de formare continua.
Ministerul Educatiei precizeaza ca solicitantii trebuie sa demonstreze in cererea de finantare ca au capacitatea manageriala (existenta resurselor umane si materiale) de a planifica si organiza programul de formare, expertiza si resursele necesare de a derula activitatile de monitorizare si evaluare propuse in cadrul Proiectului, experienta anterioara in formarea continua a cadrelor didactice.
"Beneficiarul finantarii trebuie sa prioritizeze, in cadrul grupului-tinta, cadrele didactice de la nivelul gimnazial si liceal, precum si cadrele didactice din mediul rural si din zonele defavorizate. Pentru a respecta distributia regionala, un solicitant al finantarii poate selecta cadrele didactice din cadrul unei singure regiuni de dezvoltare a Romaniei in cadrul unui proiect, insa poate depune unul sau mai multe proiecte pentru una sau mai multe regiuni de dezvoltare", afirma aceeasi sursa.
Tematici generale ale programului de formare
Programul de formare a competentelor in Pedagogie digitala trebuie sa obtina acreditarea ME si sa aiba o durata de minimum 84 de ore, acoperind competentele referitoare la toate cele 6 domenii, dintre care: activitati teoretice - 36 de ore si activitati practice - 48 de ore.
Cel putin 40 ore se vor desfasura in format fizic sau sincron. Beneficiarul finantarii isi poate alege, in functie de nevoile grupului tinta, subteme subsecvente fiecarei dintre cele 6 tematici de mai jos, putand, de asemenea, sa adauge si altele, insa este obligatoriu ca Beneficiarul sa acopere toate cele 6 tematici aferente celor 6 categorii de competente:
I. Rolul competentelor digitale ale cadrelor didactice (DigCompEdu 1)
Poate include:
i. Noi competente ale profesorului – cadrul DigCompEdu,
ii. Cursuri online si platforme pentru dezvoltare profesionala continua,
iii. Dezvoltare institutionala. Comunicare organizationala si colaborare profesionala,
iv. Aspecte etice, limite si provocari ale utilizarii tehnologiil_or digitale in educatie,
v. Aspecte legate de siguranta si protectia datelor;
II. Resurse educationale digitale (DigCompEdu 2)
Poate include:
i. Resurse si practici educationale deschise,
ii. Biblioteci cu resurse educationale digitale. Selectarea RED,
iii. Crearea resurselor digitale,
iv. Reutilizarea resurselor educationale,
v. Utilizarea responsabila a resurselor digitale;
III. Predare, invatare si evaluare cu tehnologii digitale (DigCompEdu 3 si 4)
Poate include:
i. Integrarea instrumentelor online si resurselor in format digital in activitati didactice,
ii. Predarea cu tehnologii digitale. Suporturi vizuale. Predarea „interactiva”, predarea la distanta,
iii. Invatarea cu tehnologii digitale. Invatare prin colaborare. Invatare autoreglata,
iv. Evaluarea cu tehnologii digitale. Learning analytics. Feedback si planificare,
v. Comunicarea si colaborarea online, prin utilizarea platformelor si instrumentelor de comunicare
digitale;
IV. Tehnologii digitale in educatie – privire de ansamblu (DigCompEdu 6)
Poate include:
i. Introducere in instrumentele si tehnologiile digitale de baza pentru educatie,
ii. Rolul tehnologiilor in parcursul profesional, social, cultural si in viata personala,
iii. Competenta digitala a elevilor - domeniu de competente-cheie. Reusita scolara si reusita profesionala,
iv. Competentele digitale – cadrul DigComp,
v. Dezvoltarea competentelor digitale prin intregul curriculum,
vi. Cetatenia digitala - alfabetizare digitala, gandire critica, responsabilitate;
V. Potentialul tehnologiilor pentru invatare activa (DigCompEdu 5)
Poate include:
i. Abordari/orientari didactice actuale. Implicarea activa a elevilor. Rolul tehnologiilor in
sustinerea atentiei, motivatiei si in dezvoltarea gandirii, imaginatiei,
ii. Modele de clase/grupe si maniere de lucru,
iii. Exemple de activitati de invatare in sistem blended-learning,
vi. Accesibilitate si incluziune. Diferentiere si personalizare,
vii. Monitorizarea progresului elevilor prin intermediul instrumentelor/datelor digitale;
VI. Pedagogia digitala si provocarile viitorului apropiat (DigCompEdu 1 si 6)
Poate include:
i. Noi tipuri de parcursuri de invatare (clasa inversata, blended learning, mixed reality/AR/VR).
Proiectare curriculara pentru educatia digitala
ii. Inteligenta artificiala si schimbari in curriculum
iii. Experiente didactice noi si practici reflexive
iv. Competente pedagogice si roluri ale profesorului intr-o societate digitalizata
v. Gestionarea resurselor de invatare online