Reprezentanti ai mediului academic, institutii publice - Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, Administratia Prezidentiala -, cadre didactice, organizatii sindicale, organizatii neguvernamentale si lideri de opinie au fost prezenti la intalnire. Toate punctele de vedere transmise pot fi consultate pe www.coalitiaedu.ro/audiere-publica/opiniile-participantilor/.
"Calitatea resurselor umane este o prioritate pentru noi si, de aceea, Coalitia pentru Educatie a organizat aceasta audiere publica, care a starnit controverse si multa pasiune din partea celor prezenti. Multumim tuturor celor care s-au implicat si ne-au transmis punctele lor de vedere privind formarea initiala a profesorilor si, in special, celor care au facut efortul de a fi prezenti la audierea publica din data de 21 aprilie”, a declarat Daniela Visoianu, presedinta Coalitiei pentru Educatie.
“Am ales acest format de audiere publica, practicat la nivel international, pentru ca incurajeaza toate partile co-interesate sa-si exprime punctele de vedere, intr-un cadru sigur, deschis. O comisie, din care fac parte 10 experti, va analiza toate depozitiile transmise, le va sintetiza si va formula concluziile procesului de audiere intr-un raport ce va fi lansat public in a doua jumatate a lunii iunie”, a adaugat reprezentanta Coalitiei.
Tema abordata in cadrul dezbaterii a fost: “Masterat didactic sau modul psihopedagogic (I + II): ce tip de formare initiala va creste calitatea in sistemul de invatamant din Romania? Doriti sa propuneti o alta optiune?”. Pentru a asigura transparenta audierilor, sedinta din 21 a fost transmisa in direct, iar inregistrarea poate fi urmarita aici: www.privesc.eu/Arhiva/66726/Audiere-Publica--Formarea-initiala-a-profesorilor. In plus, evenimentul a fost inscris in calendarul de activitati organizate sub egida Dezbaterii Nationale pentru Educatie si Cercetare - Romania Educata. La finalul sedintei, membrii Comisiei de experti si-au exprimat propriile reflectii asupra evenimentului.
“Am vazut o varietate de opinii expuse, multa consistenta, multa pasiune in pozitiile exprimate. Titlul audierii publice, lansat ca o balanta, in care sa cantarim doua pozitii adverse, a fost, de fapt, invitatia sa gandim impreuna solutii mai bune pentru o calitate reala, adusa in contemporaneitate Avem, in sistemul nostru de invatamant, o traditie a unei practici profunde, serioase, avem si o traditie a interdisciplinaritatii si a specializarilor multiple. Ne putem raporta la traditiile sistemului romanesc de invatamant, pentru a construi acum ceva adaptat necesitatilor de astazi”, a afirmat prof. dr. Florence Mihaela Singer, Universitatea Petrol-Gaze, Ploiesti.
Studiile arata ca, pentru un invatamant de calitate, trebuie sa avem profesori de calitate. Conform unui raport care a inclus 5000 de scoli din Romania, „capacitatea cadrului didactic de a obtine rezultate ale invatarii si capacitatea cadrului didactic de a sigura starea de bine a copilului au scorurile cele mai mici”. "Trebuie sa pornim de la nevoile existente ale sistemului, nevoile de educatie exprimate de societate si m-as referi aici la opinia publica, la angajatori, la toti cei care beneficiaza de pe urma educatiei. De fapt, noi toti, pe baza acestora, sa facem un profil competential al profesorului: ce trebuie sa stie, sa poata, sa vrea profesorul pentru a fi un profesor profesionist!", a adaugat dr. Serban Iosifescu, presedintele A.R.A.C.I.P.
"Plec cu mai multe intrebari decat cu raspunsuri, ceea ce inseamna ca a fost o intalnire foarte productiva", a spus prof. univ. dr. Lazar Vlasceanu, Universitatea Bucuresti. Domnia sa a atras atentia asupra faptului ca multe tari europene reflecteaza foarte atent asupra modului in care trebuie sa inoveze, sa reorganizeze sistemul de formare al personalului didactic pentru ca traim intr-o alta lume. “Cineva vorbea mai devreme de epoca lui Spiru Haret, dezvoltata cand aveam in Romania 80% analfabetism si trebuia sa dezvoltam un invatamant primar in mediul rural. Acum computerele au venit peste noi, educatia timpurie a copiilor se face cu tableta. Este o alta lume!", a spus prof. univ. dr. Lazar Vlasceanu, Universitatea Bucuresti.