Un prim subiect abordat a fost concursul national pentru ocuparea posturilor vacante de directori de scoli, organizat pentru prima oara dupa 2008 si aflat in acest moment in faza finala.
"Am urmarit profesionalizarea managementului scolar prin organizarea concursului national pentru ocuparea functiilor de directori si directori ajuncti in unitatile de invatamant preuniversitar si totodata ruperea unei traditii care nu este benefica pentru dezvoltarea scolilor din Romania, traditia prin care de ani de zile directorii au fost desemnati prin numire directa in loc sa fie selectati prin concurs public. In ciuda unor dificultati de desfasurare, rezultatele acestui concurs sunt de natura sa ne inspire un optimism rezonabil", a declarat ministrul Mircea Dumitru.
Dupa evaluarea celor 281 de contestatii depuse, procedura in derulare la ora actuala, rezultatele concursului vor fi validate in consiliile de administratie ale inspectoratelor scolare judetene si transmise ministerului (termen-limita: 16 decembrie).
Ministrul Educatiei a discutat si despre aprobarea ordinului care reglementeaza rolul temelor pentru acasa in invatamantul preuniversitar. Potrivit acestui document, media zilnica a pregatirii elevului, in clasa si pentru efectuarea temelor obligatorii acasa, nu trebuie sa depaseasca 8 ore. „Cred ca este o cerinta rezonabila. Pentru un adult timpul normal de munca este de 8 ore si poate fi depasit doar in situatii exceptionale. Actualmente, pentru un scolar din invatamantul primar timpul alocat temelor si scolii poate sa depaseasca 8 ore, adica numarul de ore de lucru ale unui adult. Aceasta este menirea ordinului pe care l-am semnat si nicidecum aceea de a reglementa in detaliu timpul liber al elevilor. Dimpotriva, vrem sa preintampinam abuzurile pe care scoala le poate face in raport cu drepturile elevilor”, a mai declarat ministrul Mircea Dumitru.
Alte masuri prezentate au vizat implementarea invatamantului profesional dual, decontarea integrala a abonamentelor elevilor care nu pot fi scolarizati in localitatea de domiciliu, asigurarea manualelor gratuite pentru elevii din ciclul superior al liceului (clasele a XI-a si a XII-a), adoptarea unor masuri in vederea combaterii excluziunii si segregarii scolare, respectiv aprobarea metodologiei si standardelor de evaluare externa in vederea autorizarii de functionare provizorie, acreditatii si evaluarii periodice a unitatilor scolare si programelor de studii din invatamantul preuniversitar. Ministrul Educatiei a mai anuntat ca in perioada imediat urmatoare vor fi lansate in consultare publica proiectele de programe scolare pentru gimnaziu si codul de etica in invatamantul preuniversitar. In acelasi timp, va fi elaborate un program-pilot privind facilitarea procesului de obtinere a avizelor sanitare pentru scolile din mediul rural.
In invatamantul superior a fost prioritara autorizarea provizorie a scolilor doctorale, masura dublata de elaborarea unei noi metodologii de evaluare externa in vederea acreditarii si evaluarii periodice a scolilor doctorale, avand in vedere ca acest proces nu a fost parcurs din 2011 pana acum. Alte initiative includ reglementarea finantarii universitatilor din fondul pentru situatii speciale (FSS), elaborarea si publicarea primului metaranking al universitatilor din Romania si debirocratizarea/simplificarea procedurilor de echivalare/recunoastere a diplomelor/titlurilor obtinute in strainatate.
Sursa:
Ministerul Educatiei