Concret, demersul Ministerului Educatiei vizeaza proiectul de modificare si completare a Hotararii Guvernului nr. 22/2007 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare institutionala in vederea autorizarii, acreditarii si evaluarii periodice a organizatiilor furnizoare de educatie, respectiv proiectul de Hotarare de Guvern privind aprobarea Standardelor (standarde de autorizare de functionare provizorie si de acreditare), a standardelor de referinta (standarde de calitate) si a indicatorilor de performanta pentru evaluarea si asigurarea calitatii in invatamantul preuniversitar.
Metodologia si standardele propuse au fost elaborate de Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP). Standardele au trecut printr-o prima runda de consultari publice (ianuarie 2015-iulie 2016) ulterior fiind pilotate, in intervalul martie - iunie 2015, in peste 680 de unitati de invatamant preuniversitar de stat din mediul rural si mediul urban. Varianta finala a proiectului integreaza deopotriva observatiile rezultate in urma pilotarii si observatiile membrilor Comisiei Consultative a ARACIP.
Prin noile standarde activitatea de evaluare institutionala va fi reorientata spre concentrarea activitatii scolare pe promovarea bunastarii (ante)prescolarului/elevului si pe imbunatatirea continua a rezultatelor invatarii. De asemenea, se pune un accent deosebit pe valorizarea resursei umane in educatie si pe promovarea raspunderii sociale si a bunei guvernari.
Alte doua directii de actiune sunt fundamentarea functionarii si dezvoltarii institutiei scolare pe dovezi alaturi de consolidarea dialogului si a colaborarii intre institutia de invatamant, parinti, autoritate locala si cu intreaga comunitate, in beneficiul (ante)prescolarilor/ elevilor.
Din punct de vedere al continutului, noile standarde sunt centrate pe 10 aspecte esentiale, evaluand modul in care institutia de invatamant asigura si imbunatateste:
1. Comunicarea cu beneficiarii de educatie, cu personalul institutiei de invatamant, cu institutii si persoane din comunitate si din afara acesteia
2. Rezultatele invatarii obtinute de (ante)prescolari si elevi
3. Bunastarea la nivelul (ante)prescolarilor si al elevilor, dar si al personalului institutiei de invatamant
4. Rezultatele invatarii si bunastarea (ante)prescolarilor si elevilor apartinand categoriilor defavorizate pe criterii economice, educationale, culturale, etnice sau de orice alta natura
5. Rezultatele invatarii si bunastarea (ante)prescolarilor si elevilor cu dizabilitati / cu cerinte educationale speciale
6. Rezultatele invatarii si bunastarea (ante)prescolarilor si elevilor talentati si / sau capabili de performante inalt
7. Capacitatea manageriala si institutionala
8. Capacitatea profesionala a corpului profesoral
9. Combaterea discriminarii, asigurarea drepturilor minoritatilor si interculturalitatea vietii scolare
10. Dimensiunea europeana a educatiei oferite
Metodologia si standardele propuse vor sta la baza procesului de acreditare si evaluare periodica a unitatilor scolare si a programelor de studii oferite de catre acestea, la nivelul invatamantului preuniversitar din Romania. Procesul in sine va fi initiat de Ministerul Educatiei si Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar, incepand cu anul universitar 2018 - 2019.
Propunerile, observatiile si sugestiile celor interesati pot fi trimise pe adresa dezbateripublice@edu.gov.ro, astfel incat pe baza acestora sa poata fi adoptata varianta optima de lucru.