A. „Ce freamat de frunze bronzate
Si murmur de ape ce curg,
Pe-albastrele culmi departate
Padurile canta-n amurg.
Aproape de cer si de soare,
Adesea pe crestetul lor
S-asaza cununi sclipitoare
Si canta toti brazii in cor.
Dar iata: rupandu-si vesmantul
De neguri, pe sute de cai,
Soseste furtuna si vantul
Nebun hohoteste in vai.
Si fulgere repezi se-ncaier,
Iar trasnetul cade mugind,
Si toata padurea-i un vaier
Si brazii par demoni fugind.“
(Oreste Georgescu, Amurg pagan)
Scrie raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos, pe baza textului anterior:
1. Scrie cate un sinonim pentru sensul din text al urmatoarelor cuvinte: freamat, murmur.
2. Explica rolul a doua semne de punctuatie diferite din a treia strofa a poeziei.
3. Transcrie diftongii din cuvintele: vai, vaier.
4. Transcrie, din textul dat, un epitet si o personificare.
5. Identifica o structura sau un vers care sa dovedeasca faptul ca momentul suprins in poezie este asfintitul.
6. Comenteaza, in 30-50 de cuvinte, semnificatia titlului poeziei.
B. Redacteaza o compunere de minimum150 de cuvinte in care samotivezi apartenenta la specie a pastelului Amurg pagan de Oreste Georgescu.
In compunerea ta trebuie:
– sa precizezi patru trasaturi ale pastelului;
– sa prezinti detaliat doua trasaturi ale pastelului, valorificand textul dat;
– sa respecti structura specifica tipului de compunere cerut;
– sa ai obligatoriu numarul minim de cuvinte precizat
REZOLVARI
1. Sinonime
Freamat – fosnet
Murmur – soapta
2. Doua semne de punctuatie diferite din a treia strofa a poeziei sunt doua puncte (Dar iata: rupandu-si vesmantul), care preceda o explicatie si punctul (vantul/Nebun hohoteste în vai.), care marcheaza sfarsitul unei fraze afirmative, anuntiative.
3. vai – ai
Vaier – ie
4. Epitet: albastrele culmi; frunze bronzate; fulgere repezi.
Personificare: Padurile canta-n amurg; canta toti brazii In cor; vantul/Nebun hohoteste In vai.
5. Versul care dovedeste faptul ca momentul surprins in poezie este amurgul: Padurile canta-n amurg.
6. Titlul poeziei, Amurg pagan este o constructie nominala, alcatuita dintr-un substantiv comun, nearticulat, si un adjectiv si enunta, totodata, temacreatiei, si anume, descrierea subiectiva a unuimoment cand venirea serii este coplesita de semnele unei furtuni. Versurile accentueaza ideea transmisa de titlu si contureaza un peisaj dominat de zbuciumul si infiorarea padurilor rascolite de vantul naprasnic.
B. ARGUMENTARE – PASTEL
Pastelul este o specie a genului liric, in care se prezinta, cu ajutorul descrierii, aspecte semnificative ale unui tablou din natura. Modurile de expunere folosite sunt descrierea simonologul liric, iar eul poetic, aflat intr-o ipostaza contemplativa, isi exprima direct sentimentele fata de peisajul descris. Eul liric nu apare ca prezenta distincta in text decat intr-omicamasura, deoarece accentul cade asupra peisajului descris.
Natura este infatisata pentru ea insasi si frumusetea ei este cea care trezeste sentimentele poetului. O astfel de creatie este si poezia Amurg pagan de Oreste Georgescu in care poetul infatiseaza, dintr-o perspec tiva subiectiva, lasarea serii si apropierea unei furtuni care zbuciuma intreaga natura.
Sentimentele autorului nu sunt transmise in mod direct, dar transpar din imbinarile neasteptate de cuvinte si din bogatia detaliilor care contureaza un tablou in acelasi timp fermecator si inspaimantator al momentului cand se lasa intunericul. Ipostaza eului liric este cea contemplativa, iar tabloul este descris pentru el insusi, mai ales prin sentimentele pe care le inspira poetului.
Tabloul inserarii si semnele amenintatoare ale furtunii sunt prezentate cu ajutorul imaginilor artistice si al figurilor de stil care, totodata, accentueaza sentimentele transmise. Astfel, in poezie intalnim: imagini vizuale (frunze bronzate, albastrele culmi departate, cununi sclipitoare), imagini auditive (murmur de ape ce curg, Padurile canta-n amurg, canta toti brazii in cor), imagini dinamice (Soseste furtuna, fulgere repezi se-ncaier), epitete (frunze bronzate, cununi sclipitoare, fulgere repezi), personificari (Padurile canta-n amurg, vantul/Nebun hohoteste in vai,), metafore (toata padurea-i un vaier, brazii par demoni fugind.), hiperbole (vantul/Nebun hohoteste in vai, si fulgere repezi se-ncaier,/Iar trasnetul cade mugind).
Asadar, toate acestemijloace artistice, care se bazeaza peoabundenta de substantive si adjective, alaturi de forma poeziei (patru catrene, cu rima incrucisata simasura de 8-9 silabe) si de bogatia detaliilor, sustin afirmatia ca textul-suport este un pastel.