Capcanele gramaticii. Substantive cu forme multiple de singular si plural

De Portal Invatamant
la 11 Ian. 2024 Exclusiv
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Capcanele gramaticii. Substantive cu forme multiple de singular si plural11Ian.2024

Limba Romana contine numeroase capcane ce pot provoca adevarate esecuri in viata scolara a copiilor nostri si nu numai. Avand o gramatica destul de complexa si dificil de asimilat, Limba romana nu e tocmai floare la ureche. Este si cazul substantivelor cu forme multiple de singular si plural, care trebuie explicate si bogat exemplificate prin exercitii sugestive.

Substantivul este partea de vorbire flexibila (flexibil insemnand care isi schimba forma in cursul vorbirii si se opune termenului neflexibil, care inseamna ca nu-si schimba forma in cursul vorbirii), care denumeste obiecte (fiinte, lucruri, obiecte, fenomene ale naturii, insusiri, stari sufletesti, actiuni, relatii dintre oameni etc.).

Explicatii complete extrase din culegerea Capcanele Gramaticii si Literaturii romane  (...vezi AICI detalii despre Culegere + exercitii rezolvate >>).
 
Ca orice parte de vorbire, substantivul are anumite categorii gramaticale care il definesc si il deosebesc de celelalte, si anume: genul, numarul, cazul, posibilitatea de a primi articol (categoria determinarii).
 
Aceste categorii sunt folositoare mai ales pentru ca ne ajuta sa identificam substantivele in diferite contexte, dar si pentru ca faciliteaza intelegerea si aprofundarea modului de a le folosi, efectiv, in enunturi proprii.
 
Prin numarare, stabilim daca un cuvant este substantiv si, de asemenea, ii precizam genul.
 
Exemple:
un baiat – doi baieti (masculin)
o fata – doua fete (feminin)
un scaun – doua scaune (neutru)
 
De asemenea, posibilitatea ca un cuvant sa primeasca un adjectiv sau articol pe langa el (categoria determinarii) il desemneaza drept substantiv. Uneori, articolul este folositor pentru ca, prin articulare, alte parti de vorbire pot deveni substantive, ilustrand conversiunea.
 
Numarul substantivelor prezinta dificultati atunci cand intalnim substantive cu forme multiple de singular sau plural
 
Substantivele cu forme multiple de singular si plural pot fi clasificate in mai multe categorii, dupa cum urmeaza:
 
– singular:
a) cu acelasi inteles si cu una din forme literara
Exemplu: mugur – mugure
 
b) cu acelasi inteles si cu ambele forme literare
Exemplu: zi – ziua
 
c) cu inteles diferit si cu ambele forme literare
Exemplu: bolero (dans) – bolerou (vesta)
 
– plural:
a) cu acelasi inteles, cu una dintre forme literare
Exemplu: dopuri – doape; ciocolate – ciocolati; inghetate– inghetati; hotele – hoteluri; chibrite – chibrituri
 
b) cu acelasi inteles si ambele forme literare
Exemplu: tunele – tuneluri; coperti – coperte
 
c) cu inteles diferit si toate formele literare
Exemplu: capete – capi – capuri; boabe – bobi – boburi;
banda – bande – benzi; capsune – capsuni etc.
 
Explicatii complete extrase din culegerea Capcanele Gramaticii si Literaturii romane  (...vezi AICI detalii despre Culegere + exercitii rezolvate >>)

In ceea ce priveste ultima categorie, cuvintele cu forme multiple de plural si cu sensuri diferite sunt, de fapt, omonime, dar nu omonime totale, deoarece formele lor nu coincid pe de-a-ntregul, ci omonime partiale. Probleme pot aparea, in privinta substantivelor cu forme multiple, sub aspectul intelegerii si al folosirii lor corecte in enunturi, mai ales in cazul celor care au du ble forme neliterare. 
 
Un bun instrument, intotdeauna, este DOOM-ul, adica Dictionarul Ortografic, Ortoepic si Morfologic al Limbii Romane care reglementeaza tocmai asemenea aspecte, dar, in lipsa lui, ne poate ajuta si Dictionarul Explicativ al Limbii Romane.
 
Formele incorecte sunt, uneori, usor de sesizat, mai ales pentru un vorbitor nativ de limba romana, pentru ca un cuvant precum inghetati sau altul ca ciocolati, cuvinte formate pe acelasi model de plural, par a fi nelalocul lor.
 
Pentru cele care au forme specializate de singular sau plural, cel mai usor mod de a le intelege si de a le retine in forma corecta este sa le folosim in enunturi adecvate, din care sensul lor sa reiasa clar.
 
Exemple:

corn – coarne – corni – cornuri
Avea un cuier din coarne de animal.
Ii placea dulceata de coarne.
In orchestra, cornii incepeau partitura.
Mobilierul era din lemn de corni.
Cumparase cornuri proaspete.
 
arc – arce – arcuri
Trebuie calculate arcele de cerc.
Am schimbat arcurile canapelei.
Vanatorii aveau arcuri cu sageti.
 
nivel – nivele – niveluri
Blocul acela are zece nivele.
Nivelurile de cunostinte ale elevilor sunt diferite.
element – elemente – elementi
Am analizat elementele problemei.
Caloriferul are trei elementi.
 
plan – plane – planuri
Au fost desenate doua plane perpendiculare.
Baiatul avea planuri mari de viitor.
 
Alte substantive cu forme multiple de plural, diferentiate ca sens: 
– accese (izbucniri) – accesuri (intrari)
– bande (grupuri infractionale) – benzi (fasii)
– blani (piei prelucrate) – blanuri (haine)
– boabe (seminte) – bobi (pentru ghicit) – boburi (sanii)
– braie (cingatori) – brauri (dansuri)
– capete (parti ale corpului) – capuri (promontorii) – capi (conducatori)
– camine (institutii) – caminuri (sobe)
– ciubuce (pipe) – ciubucuri (bacsisuri)
– complexe (legat de comportament) – complexuri (constructii)
– coate (parti din mana) – coturi (meandre, tuburi) – coti (unitati de masura)
– creiere (conducatori) – creieri (organe)
– cristale (minerale) – cristaluri (obiecte)
– curenti (de aer) – curente (artistice)
– difuzori (persoane) – difuzoare (aparate)
– ghivece (pentru flori) – ghiveciuri (mancare)
– globi (oculari) – globuri (obiecte sferice)
– mobile (telefoane) – mobiluri (scopuri)
– termene (date, intervale de timp) – termeni (cuvinte)
– mieji (de nuca) – miezuri (interioare ale unor forme de turnatorie)
– rapoarte (relatari oficiale/ in matematica) – raporturi (relatii umane)
– vise (imagini in somn) – visuri (aspiratii)
 
 


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

substantive colective substantive cu forme multiple de pluralgramatica limbii romanesubstantiv


x

Lasa un raspuns




Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x
//