TALIS 2018 este cel mai amplu studiu comparativ international centrat pe mediul de invatare si pe conditiile de lucru asigurate profesorilor in scoli din 46 de tari de pe 5 continente. Consortiul international care coordoneaza studiul TALIS 2018 a selectat in mod aleatoriu 200 de scoli, Romania participand la nivelul invatamantului gimnazial.
Din fiecare scoala au fost alese, de asemenea, aleatoriu, 20 de cadre didactice. Studiul are alte doua dimensiuni de cercetare. Prima vizeaza pregatirea initiala a profesorilor din tarile participante si va ajuta la identificarea de solutii privind recrutarea oamenilor potriviti pentru meseria de profesor, pregatirea acestora pentru meseria de profesor si pastrarea/ramanerea lor in sistem. Cea de-a doua dimensiune implica observarea metodelor de predare la clasa printr-un studiu video, cu scopul de a obtine date comparative la nivel international si de a face progrese in cadrul cercetarii privind eficacitatea procesului de predare.
Concret, cercetarea presupune completarea online a unor chestionare de opinie, cu continut diferit pentru cele doua categorii de respondenti: profesori si directori ai scolilor selectate. Ministerul Educatiei precizeaza ca pentru completarea fiecarui chestionar este nevoie de aproximativ 45 de minute, iar raspunsurile sunt confidentiale. Tot pentru pastrarea confidentialitatii, datele profesorilor, directorilor sau scolilor nu vor putea fi identificate. Analiza transnationala care va fi elaborata la final va oferi statelor implicate posibilitatea de a identifica situatii comune si de a descoperi exemple de bune practici ce ar putea fi adoptate.