Initiativa legislativa vizeaza modificarea Legii invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, prin introducerea unui alineat in care sa se mentioneze ca "in cazul in care inspectorul scolar general/ inspectorul scolar general adjunct al directiei judetene de invatamant preuniversitar/ Directiei Municipiului Bucuresti de Invatamant Preuniversitar nu dispune de locuinta in unitatea administrativ-teritoriala in care directia de invatamant preuniversitar isi are sediul si in care acesta isi desfasoara activitatea, sa i se asigure din bugetul Ministerului Educatiei decontarea cheltuielilor de transport".
Initiatorii proiectului de lege amintesc ca actuala legislatie prevede ca, in cazul profesorilor care nu au locuinta in localitatea in care predau, autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa le asigure acestora decontarea cheltuielilor de transport.
"Avand in vedere ca Directiile judetene de invatamant preuniversitar /Directia Municipiului Bucuresti de Invatamant Preuniversitar au un rol extrem de important, fiind servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educatiei, organizate la nivel judetean si care actioneaza pentru realizarea obiectivelor educationale prevazute de Legea Educatiei in domeniul invatamantului preuniversitar, consideram ca aceasta masura ar fi extrem de benefica si incurajatoare pentru inspectori", se arata in expunerea de motive a proiectului legislativ.
"Art. 116. — (1) Se infiinteaza directiile judetene de invatamant preuniversitar/Directia Municipiului Bucuresti de Invatamant Preuniversitar, ca servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educatiei, cu personalitate juridica, prin reorganizarea inspectoratelor scolare judetene/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti, finantate din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educatiei.
(2) Structura organizatorica a DJIP/DMBIP este aprobata prin ordin al ministrului educatiei. Posturile sunt prevazute, in conditiile legii, pentru personal de conducere, indrumare si control, personal didactic auxiliar si personal administrativ.
(3) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi se face incadrarea intregului personal in numarul maxim de posturi aprobat si in noua structura organizatorica, cu respectarea conditiilor prevazute de legislatia in vigoare pentru fiecare categorie de personal.
(4) Personalul de conducere, personalul de indrumare si control, personalul didactic, didactic auxiliar si administrativ al inspectoratelor scolare judetene/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti este preluat la DJIP/DMBIP, in conformitate cu dispozitiile regulamentelor de organizare si functionare a acestora, aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
(5) DJIP/DMBIP exercita urmatoarele atributii:
a) aplica politicile si strategiile Ministerului Educatiei, precum si politicile nationale la nivel judetean si la nivelul municipiului Bucuresti;
b) monitorizeaza aplicarea legislatiei la nivelul unitatilor de invatamant;
c) controleaza, monitorizeaza si evalueaza calitatea managementului unitatilor de invatamant;
d) sprijina Ministerul Educatiei in activitatea de coordonare a CJRAE/CMBRAE;
e) coordoneaza si controleaza activitatile unitatilor de educatie extrascolara ale Ministerului Educatiei din aria judetului/municipiului Bucuresti;
f) monitorizeaza modul in care autoritatile administratiei publice locale isi indeplinesc atributiile privind asigurarea finantarii unitatilor de invatamant preuniversitar;
g) colaboreaza cu institutia prefectului in vederea asigurarii implementarii la nivel local a politicilor guvernamentale din
domeniu;
h) coordoneaza admiterea in licee, evaluarile nationale, examenele de certificare a calificarilor profesionale si concursurile scolare la nivelul unitatilor de invatamant din judet si din municipiul Bucuresti;
i) inainteaza Ministerului Educatiei reteaua scolara a unitatilor de invatamant preuniversitar organizata de catre autoritatile administratiei publice locale din raza lor teritoriala, in vederea avizarii si publicarii;
j) asigura, impreuna cu autoritatile administratiei publice locale, scolarizarea prescolarilor si elevilor si monitorizeaza participarea la actul educational a acestora pe durata invatamantului obligatoriu;
k) monitorizeaza situatia abandonului scolar si a parasirii timpurii a sistemului de invatamant la nivelul fiecarei unitati de invatamant preuniversitar din raza sa teritoriala;
l) colaboreaza cu centrele scolare pentru educatie incluziva, in vederea asigurarii serviciilor educationale specializate, coordoneaza, monitorizeaza si evalueaza servicii specializate de mediere scolara;
m) monitorizeaza respectarea prevederilor legale privind prevenirea segregarii scolare, in toate unitatile de invatamant din raza teritoriala, in vederea identificarii si combaterii fenomenelor de segregare scolara, si sustine participarea personalului didactic la cursuri de formare profesionala pentru dobandirea de competente in educatie incluziva;
n) comunica Ministerului Educatiei, pana in prima zi lucratoare a lunii aprilie a fiecarui an, un raport privind masurile de combatere a segregarii, la nivel judetean/al municipiului Bucuresti;
o) monitorizeaza implementarea programelor nationale initiate de Ministerul Educatiei, precum si a proiectelor derulate de unitatile de invatamant in cadrul programelor UE in domeniul educatiei;
p) sprijina unitatile de invatamant in accesarea si implementarea de proiecte din fonduri nationale si europene;
q) mediaza conflictele si litigiile survenite intre autoritatile administratiei publice locale si unitatile de invatamant, la solicitarea motivata a oricareia dintre parti;
r) mentine, in baza principiului subsidiaritatii, legatura cu organizatiile reprezentative ale elevilor, profesorilor si parintilor si asigura participarea acestora in procesul de elaborare si implementare a unor politici educationale la nivel judetean si la procesul de luare a deciziilor care vizeaza comunitatea scolara;
s) sprijina unitatile de invatamant si verifica acuratetea datelor raportate de catre acestea in vederea sprijinirii elaborarii de politici publice bazate pe date;
s) prezinta public un raport anual privind starea invatamantului la nivelul judetului sau al municipiului Bucuresti;
t) acorda consiliere si asistenta unitatilor de invatamant in gestionarea resurselor umane;
t) monitorizeaza activitatile de constituire si de vacantare a posturilor didactice/catedrelor din unitatile de invatamant preuniversitar de stat si particular, organizeaza concursul national de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din invatamantul preuniversitar de stat, monitorizeaza concursurile de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate organizate de unitatile de invatamant preuniversitar particular si examenul national de licentiere in cariera didactica;
u) elaboreaza si gestioneaza baza de date privind personalul angajat in unitatile de invatamant, in limitele competentelor ce ii revin;
v) realizeaza auditul periodic al resursei umane din invatamantul preuniversitar;
w) colaboreaza cu CCD pentru asigurarea cursurilor specifice de formare, pe baza recomandarilor de formare continua, asociate fiecarei inspectii de specialitate;
x) asigura recunoasterea si echivalarea studiilor efectuate in strainatate de catre elevii romani;
y) sustine dezvoltarea si administrarea resurselor educationale deschise si a platformelor strategice din educatie.
(6) DJIP/DMBIP are un consiliu de administratie si un consiliu consultativ. Functionarea acestora se realizeaza in baza unui regulament propriu, elaborat si aprobat de consiliul de administratie, conform regulamentului-cadru aprobat prin ordin al ministrului educatiei. Reprezentantii federatiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectiva invatamant preuniversitar si un reprezentant al elevilor care face parte din consiliul judetean al elevilor/Consiliul Municipal al Elevilor Bucuresti, un reprezentant judetean al structurilor asociative reprezentative ale parintilor cu activitate relevanta la nivel national participa, cu statut de observatori, la lucrarile consiliului de administratie al DJIP/DMBIP.
(7) In structura DJIP/DMBIP din judetele cu invatamant si in limbile minoritatilor nationale sunt cuprinsi si inspectori pentru acest tip de invatamant, conform art. 60 alin. (8). In judetele/municipiul Bucuresti unde se organizeaza formatiuni de studiu sau grupe pentru studiul limbii minoritatii nationale se normeaza, suplimentar, un post de inspector. Inspectorii pentru aceste tipuri de invatamant sunt numiti respectand prevederile prezentei legi, cu consultarea grupului parlamentar al minoritatilor nationale.
(8) In structura DJIP/DMBIP sunt cuprinsi si inspectori pentru problemele anteprescolarilor/prescolarilor si elevilor proveniti din medii socioeconomice dezavantajate si/sau din grupuri marginalizate din punct de vedere social — romi. Inspectorii scolari pentru copiii si tinerii proveniti din grupuri marginalizate din punct de vedere social — romi sunt numiti respectand procedurile legale in vigoare, cu consultarea grupului parlamentar al minoritatilor nationale.
(9) DJIP/DMBIP este condusa de un director general si directori generali adjuncti numiti prin ordin al ministrului educatiei, in urma sustinerii unui concurs organizat de Ministerul Educatiei, pe baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
(10) Reprezentantii federatiilor sindicale reprezentative la nivel de negociere colectiva invatamant preuniversitar, ai Consiliului National al Elevilor si ai structurilor asociative reprezentative ale parintilor cu activitate relevanta la nivel national participa, cu statut de observatori, la concursul de ocupare a functiilor de conducere, indrumare si control din cadrul DJIP/DMBIP.
(...)
Art. 127. — In domeniul educatiei, autoritatile administratiei publice locale au urmatoarele atributii: