Ministrul Sportului, Eduard Novak, a afirmat, la prezentarea documentului, ca sportul romanesc a inregistrat un regres semnificativ in ultimii ani si ca a fost nevoie de elaborarea unei Strategii Nationale pentru Sport ca sa se ofere stabilitate acestui domeniu.
"Documentul strategic a fost elaborat din mai multe cauze. Cu totii am observat ca sportul romanesc are un regres semnificativ. Daca la Jocurile Olimpice din anul 2000 am obtinut 24 de medalii, la cele din 2020 am obtinut doar 4, fiind un regres de 84%. Acest lucru are niste cauze si am dorit ca prin aceasta strategie nationala sa incercam sa dam o stabilitate sportului romanesc pentru viitor", a spus Eduard Novak, citat de
Agerpres.
Noua strategie se bazeaza pe trei piloni - sport de masa, sport in scoala, sport de performanta -, care toate se leaga si trebuie sa fie intr-un pachet complet.
"In ceea ce priveste sportul in scoala, avem doua ore de sport/ saptamana, iar in programa scolara sunt doar trei sporturi - atletism, gimnastica si jocuri. Copiii nu mai sunt atrasi de sport in scoala, iar in loc sa ii imprietenim cu sportul, ii indepartam. In Europa sunt 6-8 sporturi in scoli. Sportul in scoala nu este dezvoltat, copiii nu fac miscare si sunt predispusi la obezitate. Dorim sa intervenim, sa ajungem ca in 10 ani, copiii sa aiba 3-4 ore de educatie fizica, plus doua activitati fizice extrascolare", a mai spus Eduard Novak.
O ora de Educatie fizica in fiecare zi
Numarul orelor de sport din programa scolara ii preocupa si pe parlamentari. Un
proiect de lege inregistrat recent in Parlament prevede ca toti elevii din invatamantul preuniversitar sa aiba cel putin cate o ora de sport in fiecare zi.
Initiatorii proiectului de lege sustin modificarea programei scolare in sensul includerii a unui numar cat mai mare de ore de Educatie fizica si sport, astfel incat in cadrul curriculumului din invatamantul preuniversitar sa existe cel putin o ora de educatie fizica in fiecare zi
"Educatia fizica desfasurata la nivel de invatamant preuniversitar, indeplineste un rol deosebit in procesul de formare si dezvoltare a personalitatii copilului. (...) Are contributii specifice la toate competentele-cheie specifice invatamantului obligatoriu din Europa si, implicit din Romania, si conduce la redefinirea modelului disciplinei", scriu initiatorii proiectului de lege.
"Specialistii din domeniul psihopedagogic recunosc valentele formative in plan biologic, motric, psihic si social ale acestei discipline. Activitatile sportive si exercitiile fizice trebuie promovate ca factori importanti in standardele educationale, astfel incat sa contribuie la cresterea nivelului de atractivitate al elevilor si la imbunatatirea rezultatelor scolare", se mai arata in proiectul de lege.