Raportul National privind Implementarea Statutului Elevului, publicat de Consiliul National al Elevilor, arata ca "orele de dirigentie nu urmaresc scopul initial al acestora, cel de consiliere personala", scrie
Educatieprivata.ro.
...Comanda AICI Calendarul vesel al profesorului 2023<<
Dintre elevii chestionati, 47,5% au sustinut ca au existat cazuri in care acestia sa fi facut o alta ora in timpul celei de dirigentie, iar 11,6% au declarat ferm ca nu au facut deloc ore de dirigentie in ultimul an scolar.
Raportul CNE se bazeaza pe raspunsurile a 22.000 elevi si profesori.
Obligatiile si atributiile profesorului-diriginte apar in Regulamentul cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, valabil de la 1 septembrie 2022, la articolele 64-70.
Potrivit ROFUIP 2022, un profesor poate fi diriginte doar pentru o clasa de elevi pe durata unui an scolar. In cazul invatamantului primar, atributiile dirigintelui revin invatatorului/ institutorului/ profesorului pentru invatamantul primar.
Extras din ROFUIP 2022
Art. 64
(1)Profesorul diriginte coordoneaza activitatea clasei din invatamantul gimnazial, liceal, profesional si postliceal.
(2)Un cadru didactic poate indeplini atributiile de profesor diriginte la o singura formatiune de studiu.
(3)In cazul invatamantului primar, atributiile dirigintelui revin invatatorului/institutorului/profesorului pentru invatamantul primar.
Art. 65
(1)Profesorii diriginti sunt numiti, anual, de catre directorul unitatii de invatamant, in baza hotararii consiliului de administratie.
(2)La numirea profesorilor diriginti se are in vedere, in masura posibilitatilor, principiul continuitatii, astfel incat clasa sa aiba acelasi diriginte pe parcursul unui nivel de invatamant.
(3)De regula, poate fi numit profesor diriginte un cadru didactic titular sau suplinitor care are cel putin o jumatate din norma didactica in unitatea de invatamant si care preda la clasa respectiva.
Art. 66
(1)Activitatile specifice functiei de diriginte sunt prevazute in fisa postului cadrului didactic.
(2)Profesorul diriginte realizeaza anual planificarea activitatilor conform proiectului de dezvoltare institutionala si nevoilor educationale ale colectivului de elevi pe care il coordoneaza. Planificarea se avizeaza de catre directorul unitatii de invatamant.
(3)Activitatile de suport educational, consiliere si orientare profesionala sunt obligatorii si sunt desfasurate de profesorul diriginte astfel:
a)in cadrul orelor din aria curriculara consiliere si orientare;
b)in afara orelor de curs, in situatia in care in planul-cadru nu este prevazuta ora de consiliere si orientare. In aceasta situatie, dirigintele stabileste, consultand colectivul de elevi, un interval orar in care se vor desfasura activitatile de suport educational, consiliere si orientare profesionala, care va fi adus la cunostinta elevilor, parintilor si celorlalte cadre didactice. Planificarea orei destinate acestor activitati se realizeaza cu aprobarea directorului unitatii de invatamant, iar ora respectiva se consemneaza in condica de prezenta.
(4)Profesorul diriginte desfasoara activitati de suport educational, consiliere si orientare profesionala pentru elevii clasei. Activitatile se refera la:
a)teme stabilite in concordanta cu specificul varstei, cu interesele sau solicitarile elevilor, pe baza programelor scolare in vigoare elaborate pentru aria curriculara "Consiliere si orientare";
b)teme de educatie in conformitate cu prevederile actelor normative si ale strategiilor nationale, precum si in baza parteneriatelor incheiate de Ministerul Educatiei cu alte ministere, institutii si organizatii.
(5)Profesorul diriginte desfasoara activitati educative extrascolare, pe care le stabileste dupa consultarea elevilor si a parintilor, in concordanta cu specificul varstei si nevoilor identificate pentru colectivul de elevi.
Art. 67
(1)Pentru realizarea unei comunicari constante cu parintii sau reprezentantii legali, profesorul diriginte stabileste, in acord cu acestia, lunar, o intalnire pentru prezentarea situatiei scolare a elevilor, pentru discutarea problemelor educationale sau comportamentale specifice ale acestora. In situatii obiective cum ar fi: calamitati, intemperii, epidemii, pandemii, alte situatii exceptionale, aceste intalniri se pot desfasura online, prin mijloace electronice de comunicare, in sistem de videoconferinta.
(2)Planificarea orelor dedicate intalnirilor dirigintilor cu parintii sau reprezentantii legali de la fiecare formatiune de studiu se comunica elevilor si parintilor sau reprezentantilor legali ai acestora si se afiseaza la avizier sau pe site-ul unitatii de invatamant.
(3)Intalnirea cu parintii sau reprezentantii legali se recomanda a fi individuala, in conformitate cu o programare stabilita in prealabil. La aceasta intalnire, la solicitarea parintelui/reprezentantului legal sau a dirigintelui, poate participa si elevul.
Art. 68
Profesorul diriginte are urmatoarele atributii:
1.organizeaza si coordoneaza:
a)activitatea colectivului de elevi;
b)activitatea consiliului clasei;
c)intalniri la care sunt convocati toti parintii sau reprezentantii legali la inceputul si la sfarsitul anului scolar si ori de cate ori este cazul;
d)actiuni de orientare scolara si profesionala pentru elevii clasei;
e)activitati educative si de consiliere;
f)activitati extracurriculare si extrascolare in unitatea de invatamant si in afara acesteia, inclusiv activitatile realizate prin intermediul tehnologiei si al internetului;
2.monitorizeaza:
a)situatia la invatatura a elevilor;
b)frecventa la ore a elevilor;
c)participarea si rezultatele elevilor la concursurile si competitiile scolare;
d)comportamentul elevilor in timpul activitatilor scolare, extrascolare si extracurriculare;
e)participarea elevilor la programe sau proiecte si implicarea acestora in activitati de voluntariat;
3.colaboreaza cu:
a)profesorii clasei si coordonatorul pentru proiecte si programe educative scolare si extrascolare pentru informarea privind activitatea elevilor, pentru solutionarea unor situatii specifice activitatilor scolare si pentru toate aspectele care vizeaza procesul instructiveducativ, care ii implica pe elevi;
b)cabinetele de asistenta psihopedagogica, in activitati de consiliere si orientare a elevilor clasei;
c)directorul unitatii de invatamant, pentru organizarea unor activitati ale colectivului de elevi, pentru initierea unor proiecte educationale cu elevii, pentru rezolvarea unor probleme administrative referitoare la intretinerea si dotarea salii de clasa, inclusiv in scopul pastrarii bazei materiale, pentru solutionarea unor probleme sau situatii deosebite, aparute in legatura cu colectivul de elevi;
d)asociatia si comitetul de parinti, parintii sau reprezentantii legali pentru toate aspectele care vizeaza activitatea elevilor si evenimentele importante la care acestia participa si cu alti parteneri implicati in activitatea educativa scolara si extrascolara;
e)alti parteneri implicati in activitatea educativa scolara si extrascolara;
f)compartimentul secretariat, pentru intocmirea documentelor scolare si a actelor de studii ale elevilor clasei;
g)persoana desemnata pentru gestionarea SIIIR, in vederea completarii si actualizarii datelor referitoare la elevi;
4.informeaza:
a)elevii si parintii sau reprezentantii legali despre prevederile regulamentului de organizare si functionare a unitatilor de invatamant;
b)elevii si parintii sau reprezentantii legali cu privire la reglementarile referitoare la evaluari si examene si cu privire la alte documente care reglementeaza activitatea si parcursul scolar al elevilor;
c)parintii sau reprezentantii legali despre situatia scolara, comportamentul elevilor, frecventa acestora la ore; informarea se realizeaza in cadrul intalnirilor cu parintii sau reprezentantii legali, precum si in scris, ori de cate ori este nevoie;
d)parintii sau reprezentantii legali, in cazul in care elevul inregistreaza absente nemotivate; informarea se face in scris; numarul acestora se stabileste prin regulamentul de organizare si functionare a fiecarei unitati de invatamant;
e)parintii sau reprezentantii legali, in scris, referitor la sanctionarile disciplinare, neincheierea situatiei scolare, situatiile de corigenta sau repetentie;
5.indeplineste alte atributii stabilite de catre conducerea unitatii de invatamant, in conformitate cu legislatia in vigoare sau fisa postului.
Art. 69
Profesorul diriginte mai are si urmatoarele atributii:
a)completeaza catalogul clasei cu datele de identificare scolara ale elevilor (nume, initiala tatalui, prenume, numar matricol);
b)motiveaza absentele elevilor, in conformitate cu prevederile prezentului regulament si ale regulamentului de organizare si functionare a unitatii de invatamant;
c)propune, in cadrul consiliului clasei si in consiliul profesoral, nota la purtare a fiecarui elev, in conformitate cu reglementarile prezentului regulament;
d)aduce la cunostinta consiliului profesoral, pentru aprobare, sanctiunile elevilor propuse de catre consiliul clasei, precum si propunerea de ridicare a sanctiunilor privind scaderea notei la purtare;
e)pune in aplicare sanctiunile elevilor decise de consiliul profesoral in conformitate cu prezentul regulament si statutul elevului;
f)incheie situatia scolara a fiecarui elev la sfarsitul anului scolar si o consemneaza in catalog si in carnetul de elev;
g)realizeaza ierarhizarea elevilor la sfarsit de an scolar pe baza rezultatelor acestora;
h)propune consiliului de administratie acordarea de burse pentru elevi, in conformitate cu legislatia in vigoare;
i)completeaza documentele specifice colectivului de elevi si monitorizeaza completarea portofoliului educational al elevilor;
j)intocmeste calendarul activitatilor educative extrascolare ale clasei.
Art. 70
Dispozitiile art. 67-69 se aplica in mod corespunzator si personalului didactic din invatamantul prescolar si primar.