Cadrul de competente digitale pentru elevi, publicat recent in Monitorul Oficial, va fi cuprins in profilurile de competenta ale elevilor din invatamantul preuniversitar incepand cu anul scolar 2024—2025.
Cadrul de competente digitale permite definirea unui profil de competenta in domeniul educatiei digitale pentru absolventul de invatamant primar, gimnazial si liceal. Astfel, cadrele didactice, dezvoltatorii de curriculum, autorii de manuale si auxiliare scolare vor dispune de un instrument util in definirea tintelor rezultatelor invatarii in aria digitala.
Competentele digitale ale elevilor acopera 6 arii principale care urmaresc evolutia fiecarui rezultat al invatarii, de la acces si cunoasterea functiilor de baza ale dispozitivelor, la navigare in siguranta in medii digitale, interactiune, prelucrare de date, creare de continut digital si siguranta cibernetica.
Competente digitale pentru elevii din invatamantul primar
Descriptori:
- Explorarea unor contexte familiare de interactiune cu dispozitive si aplicatii digitale pentru utilizarea cu incredere a acestora.
- Cunoaterea functiilor de baza si intelegerea unor date digitale simple(text, imagine, video).
- Identificarea de asemanari si deosebiri intre obiecte din lumea reala si obiecte virtuale.
- Explorarea avantajelor si limitarilor activitatilor de invatare organizate traditional fata de cele care se desfasoara intr-o clasa virtuala.
- Identificarea, cu sprijin din partea unui adult, a ariilor in care propriile competente digitale trebuie imbunatatite.
- Formularea de argumente pentru dezvoltarea competentelor digitale personale.
- Identificarea unor nevoi personale de informare.
- Cautarea si accesarea de date, informatii si continut in mediile digitale, cu sprijinul adultului.
- Aplicarea unor strategii simple de cautare.
- Aplicarea unor criterii simple in alegerea surselor de date, informatiilor si a continutului digital, cu sprijinul adultului.
- Salvarea continutului digital (de exemplu, poze, informatii, adrese web) pe dispozitive portabile, cu sprijinul adultului.
- Identificarea continutului digital pe diverse medii de stocare digitale (de exemplu, regasirea unui film pe o platforma video publica, identificarea unei adrese favorite salvate in propriul dispozitiv), cu sprijinul adultului.
- Utilizarea, cu sprijinul adultului, a tehnologiilor digitale si a mijloacelor de comunicare simple (de exemplu, mesagerie telefonica, retele de socializare etc), adecvate pentru un context dat, in scopul interactiunii cu altii.
- Verificarea propriei identitati digitale (de exemplu, acces la contul de pe platforma de invatare a scolii pe baza numelui de utilizator si a parolei).
- Exprimarea prin mijloace digitale si editarea de continut digital in diferite formate.
- Modificarea/imbunatatirea unor resurse digitale existente (de exemplu, desene, text, filme, blocuri grafice), cu sprijinul adultului.
- Intelegerea drepturilor de autor si a licentelor si respectarea acestora, cu sprijinul adultului.
- Intelegerea modului de functionare de baza a dispozitivelor digitale bazata pe executarea unor secvente de cod.
- Intelegerea, dezvoltarea si depanarea unor secvente de programe foarte simple realizate cu blocuri grafice (de exemplu, care sa permita deplasarea unor personaje pe ecran, afisarea unor mesaje), cu sprijinul adultului.
- Identificarea unor modalitati simple de protejare a dispozitivelor si a continutului digital, cu sprijinul adultului.
- Cunoasterea riscurilor si a amenintarilor intalnite frecvent in mediile digitale, precum si aplicarea unor masuri de siguranta si securitate, cu sprijinul adultului.
- Cunoasterea unor riscuri legate de utilizarea datelor cu caracter personal in mediile digitale. Aplicarea unor masuri simple pentru protejarea datelor cu caracter personal in mediile digitale (de exemplu, adresa, e-mail, numar de telefon), cu sprijinul adultului.
- Intelegerea riscurilor pe care utilizarea inadecvata a dispozitivelor si a aplicatiilor digitale le poate avea pentru propria sanatate si bunastare fizica si psihica.
- Aplicarea unor masuri preventive de baza in utilizarea tehnologiilor digitale, pentru protejarea sanatatii si bunastarii fizice si psihice (de exemplu, durata utilizarii, pozitia corpului, soft de monitorizare/filtrare, conditii si reguli specifice), cu sprijinul adultului.
- Recunoasterea unor forme de hartuire cibernetica si cunoasterea unor moduri de a le semnala catre adulti.
- Intelegerea impactului tehnologiilor digitale asupra mediului inconjurator apropiat;
- Identificarea problemelor tehnice de baza care pot sa apara in utilizarea dispozitivelor si mediilor digitale (de exemplu, cele legate de deschiderea unei aplicatii sau a unui fisier, operarea cu mouse-ul etc.), cu sprijinul adultului.
- Intelegerea algoritmilor, implementati ca programe utilizand blocuri grafice, pe dispozitive digitale care se executa urmand instructiuni precise si lipsite de ambiguitate, cu sprijinul adultului. Utilizarea rationamentului logic pentru a deduce comportamentul unor programe foarte simple cu blocuri grafice.
- Identificarea nevoilor personale de utilizare a tehnologiilor digitale, cu sprijinul adultului.
- Utilizarea unor instrumente si servicii digitale de baza (de exemplu, deschiderea unei aplicatii pentru invatare, folosirea unor optiuni/facilitati ale unui mediu digital, folosirea unor servicii de baza de orientare geografica), cu sprijinul adultului.
- Alegerea unor modalitati de baza de a ajusta si personaliza mediile digitale la nevoile personale (de exemplu, setari simple, utilizarea asistentilor virtuali), cu sprijinul adultului.
- Utilizarea rationamentului logic pentru a deduce comportamentul unor programe foarte simple cu blocuri grafice.
- Intelegerea unor aspecte legate de evolutia tehnologiilordigitale si utilizarea etica si responsabila a acestora.
- Utilizarea creativa a unor instrumente digitale de baza (programe de editare de imagine si text, aplicatii inovatoare interactive si/sau conversationale, inteligenta artificiala, roboti de conversatie), cu sprijinul adultului.
- Identificarea de idei si solutii originale in realizarea unor sarcini de invatare, folosind tehnologiile digitale in mod individual si in colaborare cu colegii (de exemplu, proiecte, initiative antreprenoriale), cu sprijinul adultului.
- Explorarea, cu sprijinul adultului, a rolului tehnologiilor digitale pentru dezvoltarea societatii (valoare adaugata, riscuri si limitari specifice).
Competente digitale pentru elevii din invatamantul gimnazial
Competente digitale pentru elevii din invatamantul liceal
.