Rezultatele de la testarile PISA plaseaza elevii din Romania pe locul 27 din 72 de tari in privinta capacitatii de intelegere a unui text citit, cu mult sub media celorlalte tari din UE. Aceeasi situatie este valabila si pentru Matematica, iar dascalii explica de ce.
Decalajul se mentine si in privinta dobandirii competentelor digitale, mai ales ca doar 66% dintre corpurile unitatilor de invatamant prescolar sunt conectate la Internet. In aceste conditii, specialistii in educatie sunt de parere ca ar fi o greseala eliminarea unei ore de TIC (Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor) din trunchiul comun pentru elevii de la profilul Real, dupa cum arata una dintre propunerile de planuri-cadru pentru liceeni.
In ceea ce priveste insusirea competentelor antreprenoriale, dascalii sunt de parere ca depinde foarte mult de profesorul de la clasa: "In clasa a X-a elevii fac cate o ora pe saptamana de Educatie Antreprenoriala, iar in a XI-a fac cate o ora de Economie. De asemenea, scolarii care au intrat anul acesta in clasa a v-a vor studia Educatia Financiara cand vor ajunge in a VIII-a. Din fericire, programa la aceste discipline este destul de relaxata in sensul ca profesorul are libertatea de a face diverse activitati pentru a-i ajuta pe elevi sa deprinda anumite notiuni si competente. Asadar, procesul invatarii la Economie depinde foarte mult de capacitatile dascalului", a subliniat profesoara de Economie, Catalina Rusin, conform
adevarul.ro.
Competentele lingvistice si de alfabetizare se refera la capacitatea de a identifica, intelege si exprima opinii, sentimente sau fapte atat in forma orala, cat si scrisa. Raportul vorbeste atat de necesitatea utilizarii corecte a limbii materne cat si a unei limbi straine.
Competenta matematica se refera la abilitatea de a dezvolta si a aplica gandirea matematica pentru a rezolva problemele in viata de zi cu zi. Aceasta implica, in grade diferite, abilitatea de a folosi moduri matematice de gandire (gandire logica si spatiala) si prezentare (formule, modele, constructii).
Competenta digitala implica utilizarea responsabila si eficienta a tehnologiilor digitale pentru invatare, la locul de munca si, in general, pentru integrarea in societate. Competenta antreprenoriala se refera la capacitatea de a actiona in functie de oportunitati si de a le transforma in ceva valoros pentru tine si pentru cei din jur. Aceasta se bazeaza pe creativitate si gandire critica, care de multe ori nu sunt promovate suficient la scoala.