Prin segregare intelegem o forma grava de discriminare si are drept consecinta accesul inegal al copiilor la o educatie de calitate, incalcarea exercitarii in conditii de egalitate a dreptului la educatie, precum si a demnitatii umane.
Constituie segregare scolara a elevilor romi separarea fizica a elevilor apartinand etniei rome in grupe/clase/cladiri/scoli/alte facilitati, astfel incat procentul elevilor apartinand etniei rome din totalul elevilor din scoala/clasa/grupa este disproportionat in raport cu procentul pe care copiii romi de varsta scolara il reprezinta in totalul populatiei de varsta scolara in respectiva unitate administrativ-teritoriala.
Ordinul-cadru privind interzicerea segregarii scolare aduce o serie de noutati in ceea ce priveste cadrul legal pentru combaterea si prevenirea eficienta a segregarii scolare, extinzand sfera criteriilor in baza carora segregarea scolara va fi interzisa. Astfel, pe langa criteriul etnic, sunt incluse si criteriul dizabilitatii/al cerintelor educationale speciale, criteriul statutului socio-economic al familiilor, criteriul mediului de rezidenta si cel al performantelor scolare ale beneficiarilor primari ai educatiei.
In al doilea rand, sunt prevazute o serie de obligatii legale pentru diferitele structuri din sistemul de educatie si prevede sanctiuni specifice pentru neindeplinirea acestor obligatii. De asemenea, este dezvoltat rolul viitoarei Comisii Nationale pentru Desegregare si Incluziune, precum si relatiile functionale dintre comisie, minister, inspectorate scolare judetene si comisiile scolare permanente pentru prevenirea si eliminarea violentei, a faptelor de coruptie si discriminarii in mediul scolar si promovarea interculturalitatii.
Prevenirea si combaterea segregarii scolare se vor face in conformitate cu metodologiile de monitorizare si cu metodologiile de preventie/interventie specifice fiecarui criteriu posibil de segregare scolara. Proiectul de ordin-cadru cuprinde definitiile segregarii scolare pentru fiecare criteriu in parte si stabileste cadrul normativ care pemite unitatilor de invatamant preuniversitar sa asigure per ansamblu, in cadrul spatiilor (acolo unde unitatea de invatamant isi desfasoara activitatea in mai multe cladiri) sau in cadrul grupelor/claselor de acelasi nivel, reflectarea echitabila a diversitatii etnice, sociale si culturale a comunitatii in care se afla si ofera contexte incluzive de invatare pentru fiecare eleva sau elev din comunitate.
Punctele de vedere, sugestiile si opiniile pe marginea acestui proiect de ordin-cadru sunt asteptate pe adresa dezbateripublice@edu.gov.ro in perioada 26 noiembrie - 6 decembrie 2016.