Timpul de lucru pentru Evaluarea Nationala la clasa a IV-a, conform Metodologiei, este de 60 de minute. Notele de la Evaluarile Nationale pentru clasele a II-a, a IV-a si a VI-a nu se trec in catalog, nu se anunta public, doar se comunica parintilor si ajuta invatatorii si profesorii sa identifice eventualele lacune ale elevilor.
Subiecte Evaluare Nationala clasa 4 la Limba romana
La proba de Limba romana, elevii de clasa a IV-a au primit 15 un text suport adaptat dupa o povestire de Cristina Donovici, insotit de 15 cerinte.
Testul 1
Citeste textul de mai jos cu atentie!
O girafa in spatiu
adaptare dupa o povestire de Cristina Donovici
Girafa Leia nu era o girafa ca toate celelalte. Avea gatul mai lung si pete mai multe decat suratele ei. In plus, lumea stia ca, daca isi pune ceva in cap, reuseste. Asa de face ca, atunci cand animalele au auzit ca girafa Leia vrea sa mearga in spatiu, au stiut ca acest lucru chiar se va intampla.
Leia a decis sa mearga in spatiu dupa ce a vazut o fotografie cu stele si planete. Era curioasa sa le vada de aproape, sa paseasca pe Luna, sa se apropie de Soare, sa se plimbe pe Calea Lactee si sa sara de pe un nor pe altul. Dar cel mai tare isi dorea sa vada daca in spatiu exista girafe asa, ca ea.
O vreme si-a cautat tovaras de drum printre animalele din savana, dar, cum nimeni nu avea curaj sa mearga in spatiu, a decis sa plece singur in marea aventura. Mai avea insa o problema de rezolvat: Leia nu stia cu ce avea sa plece.... Auzise de nave spatiale, dar nu stia unde sa gaseasca una.
Dupa multe cercetari, Leia a aflat ca girafele nu pot merge in spatiu decat insotite de un om care se numea astronaut. Asa ca acum trebuia sa strabata lumea intreaga ca sa gaseasca un asemenea om. A mai aflat faptul ca niciun astronaut nu plecase vreodata in spatiu cu o giraja. Dar cum va spunea, Leia nu renunta usor la visurile ei. Chiar daca plecarea ei in spatiu parea imposibila, era hotarata sa gaseasca o solutie. Asa ca nimeni nu s-a mirat cand, dupa cateva zile, girafa i-a anuntat:
- Am gasit solutia, plec in spatiu! Ma voi intoarce si va voi spune ce am vazut acolo. La revedere, prieteni! Si a plecat.
Cateva zile nimeni nu a vazut-o pe Leia in savana si toti vorbeau despre plecarea ei in spatiu. Nimeni nu stia cum a reusit pana la urma sa plece, dar toti erau convinsi ca s-a descurcat ea cumva.
Cand a reaparut in savana, Leia parea putin schimbata. Avea ochii stralucitori. Toti au primit-o cu urale si asteptau cu nerabdare sa auda povestile ei.
Leia s-a asezat si le-a povestit prietenilor despre Luna care are munti, despre astronautii cu costumele lor ciudate, despre obiectele care plutesc in spatiu si despre planetele pe care le-a vazut. Animalele o ascultau pe Leia cu gura cascata. Le placea atat de mult ce povestea, incat multe dintre ele o rugaa sa le ia cu ea in spatiu cand va mai merge.
- Desigur, plec din nou chiar maine dimineata, a spus Leia. Cine doreste si ma insoteasca sa fie pregatit la uriasul baobab.
— Dar cu ce ai plecat? Cum ai ajuns acolo? E periculos?
— Trebuie sa va marturisesc ceva, a spus Leia. Nu am fost chiar in spatiu. Dar stiu bine cum e acolo. E ca si cum as fi fost de fapt.
— Cum adica? an intrebat animalele curioase.
— Veti vedea cu totii maine dimineata! Va pot spune ca nu este un loc periculos, ba chiar este foarte amuzant. Va astept la baobab, a mai spus Leia, dupa care a plecat la culcare.
Cu toate ca se temeau, animalele au venit a doua zi la uriasul baobab, pregatite de incredibila aventura. Nu voiau sa rateze o excursie in spatiu. Sau, ma rog, aproape in spatiu...
Leia i-a incolonat pe toti si au pornit catre oras. Odata ajunse acolo, mare le-a fost mirarea animalelor cand au vazut ca girafa le-a dus in fata unei cladiri pe care seria mare BIBLIOTECA.
- Ce e cladirea asta? De aici plecm in spatiu? au intrebat ele.
- Da, le-a spus girafa. Veti vedea ca, indata ce intram aici, putem merge oriunde vrem noi.
Au intrat cu emotie si au vazut camere mari, pline cu rafturi pe care erau asezate frumos multe carti. Leia i-a condus la o carte cu desene minunate, fotografii ce pareau desprinse dintr-o alta lume si multe povesti despre spatiu. Le-a spus apoi asa:
- Cind citesti, poti sa ajungi oriunde vrei tu, chiar si in locuri in care o girafa nu ar putea ajunge vreodata!
Animalele au rasfoit curioase cartea despre spatiu si au vazut ca Leia avea dreptate: au aflat tot ce voiau sa stie si au vazut cele mai interesante lucruri despre planete. Era, intr-adevar, ca si cum ar fi fost acolo!
[A doua zi au citit despre castele, apoi despre unicorn, regi intelepti, printi curajosi, printese frumoase si bune, au citit despre dinozauri si lumea lor de mult timp disparuta, despre pirati si comorile lor, ori despre sirene ce vanta frumos ca sa atraga marinarii la ele, sub ape. Seara, inainte de culcare, animalele inchideau ochii si isi aminteau ce citisera la biblioteca. In vis, plecau in calatorii spre lumi minunate, pline de farmec. Dimineata se trezeau cu zambetul pe buze, amintindu-si ce au visat.]
Incercati si voi, copii! Cititi cat mai mult! Cartile va pot duce in locuri fermecate, locuri in care girafele, si cateodata, nici chiar oamenii nu pot ajunge!
Rezolva cerintele urmatoare!
1. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect.
Cum arata girafa Leia?
a. Era ca toate celelalte girafe
b. Avea gatul mai lung si pete mai putine
c. Era precum toate animalele
d. Nu era o girafa ca toate celelalte girafe
2. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect.
Unde voia sa mearga girafa Leia?
a. prin padure
b. in spatiu
c. langa Luna
d. peste nori
3. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect.
Ce isi dorea cel mai tare girafa Leia?
a. sa paseasca pe Luna
b. sa se apropie de Soare
c. sa vada daca exista in spatiu girafe ca ea.
d. sa se plimbe singura pe Calea Lactee.
4. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect.
De ce a decis girafa Leia sa plece singura in marea aventura?
a. deoarece nu stia cu cine sa plece
b. pentru ca trebuia sa fie insotita de un astronaut
c. pentru a gasit o racheta aurie
d. deoarece nimeni nu avea curaj sa mearga cu ea.
5. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului care indica ordinea corecta a intamplarilor din text, asa cum s-au petrecut ele.
1. Leia se intoarce din calatorie
2. Animalele sunt fascinate de cartile citite
3. Leia conduce animalele la "Biblioteca"
4. Gurafa Leia decide sa mearga in spatiu
5. Animalele doresc sa plece si ele in spatiu
6. Girafa incepe pregatirile pentru marea aventura.
a. 4,3,2,1,6,5
b. 5,3,2,1,4,6
c. 4,6,1,5,3,2
d. 5,4,3,2,1,6
6. Uneste cu o linie actiunea cu personajul care o realizeaza
Leia Nu pleaca vreodata in spatiu cu o girafa
animalele Nu renunta usor la visurile ei
astronautul Nu vor sa rateze o excursie in spatiu
omul
7. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect.
Alge cel mai potrivit titlu pentru fragmentul marchat in chenar
a. La biblioteca
b. Lumea cartilor
c. Casa animalelor
d. Cartea fermecata
8. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect.
Care explicatie NU i se potriveste enuntului "Animalele doreau si ele sa mearga in spatiu pentru ca..."?
a. le placea ceea ce povestea girafa
b. era periculos
c. nu voiau sa rateze o excursie in spatiu
d. erau curioase
9. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect.
De ce s-au trezit dimineata animalele cu zambetul pe buze?
a. fiindca au fost la biblioteca
b. fiindca au fost in spatiu
c. pentru ca au dormit bine
d. pentru ca au visat frumos
10. Incercuieste litera corespunzatoare raspunsului corect.
De ce a spus Leia ca din Biblioteca poti merge oriunde vrei?
a. fiindca in biblioteca erau numeroase rafturi de carti
b. deoarece biblioteca avea camere mari
c. fiindca biblioteca era o cladire mare
d. deoarece cartile citite te pot duce in locuri fermecate.
11. Scrie trei enunturi despre cele povestite de Leia prietenilor sai la intoarcerea din spatiu.
1.
2.
3.
12. Citeste cu atentie enunturile urmatoare
Scrie A in caseta din dreptul enuntului daca il consideri adevarat sau F daca il consideri fals.
Au fost animalele cu adevarat in spatiu?
A fost interesanta vizita la biblioteca?
13. Citeste cu atentie enunturile urmatoare
Scrie DA pentru raspunsul afirmativ si NU pentru raspunsul negativ la fiecare dintre intrebarile de mai jos
Au fost animalele cu adevarat in spatiu?
A fost interesanta vizita la biblioteca?
Animalele calatoreau in vis?
14. Scrie, pe randurile de mai jos, folosind si informatii din text, patru enunturi despre ce ti-a placut sau nu ti-a placut in comportamentul girafei.
............................
15. Redacteaza in spatiul de mai jos un text de cel putin sase randuri, in care sa prezinti patru idei despre cartea ta preferata.
In textul tau respecta urmatoarele cerinte:
- precizeaza titlul si autorul cartii alese
- explica alegerea cartii tale preferate
- ai grija la scrierea corecta a cuvintelor, la folosirea corecta a semnelor de punctuatie si la asezarea textului in pagina.
Fiecare test de la Evaluarea Nationala este evaluat de catre doua cadre didactice evaluatoare, dintre care unul este invatatorul/ institutorul/ profesorul pentru invatamantul primar de la clasa. Corectarea testelor se realizeaza in termen de maxim 7 zile de la sustinerea lor.
Ulterior corectarii, fiecare parinte/ reprezentant legal este invitat la scoala sa ia la cunostinta rezultatele, in mod individual si privat. Invatatorul clasei arata testul, explica acordarea codurilor in functie de greselile avute si intocmeste un proces verbal semnat de catre parinte.
Rezultatele individuale la Evaluarea Nationala sunt cuprinse in fisele de evaluare si sunt supuse unui proces de analiza de catre cadrul didactic si de catre colectivul de catedra din fiecare unitate scolara. In urma acestei analize, cadrul didactic decide, acolo unde este cazul, elaborarea planului individualizat de invatare al elevului, instrument fundamental de remediere/dezvoltare/orientare care cuprinde informatii diagnostice si prognostice in vederea orientarii si optimizarii invatarii.
Decizia privind elaborarea planului individualizat de invatare al elevului se ia coroborand rezultatele la EN cu datele si observatiile inregistrate de-a lungul parcursului educational al elevului.
Planurile individualizate de invatare ale elevilor sunt comunicate parintilor/reprezentantilor legali ai elevilor.