Evaluare Nationala 2023: Modele de subiecte la Limba romana si Matematica, publicate de Ministerul Educatiei

de Ana Ghiarasim la 02 Nov. 2022
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Evaluare Nationala 2023: Modele de subiecte la Limba romana si Matematica, publicate de Ministerul Educatiei02Nov.2022

Ministerul Educatiei a transmis modele de subiecte la Limba romana si Matematica pentru Evaluarea Nationala, sesiunea 2023. Subiectele au fost elaborate de Centrul National de Politici si Evaluare in Educatie, aflat in subordinea Ministerului Educatiei.

Evaluarea Nationala 2023 incepe pe 19 iunie, cu proba scrisa la Limba si literatura romana. Calendarul examenului de Evaluare Nationala 2023 a fost publicat in Monitorul Oficial.

Potrivit calendarului oficial, pe 9 iunie se vor incheia cursurile pentru clasa a VIII-a, cu 10 zile inainte de inceperea examenului de Evaluare Nationala. Primele rezultate vor fi afisate pe 28 iunie 2023, urmand ca rezultatele finale, dupa contestatii, sa fie afisate pe pe 4 iulie 2023.

Model subiect la Limba romana Evaluarea Nationala 2023

 
• Se acorda zece puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de doua ore.

Important! Subiectele pot fi descarcate in format .PDF la finalul articolului
 
SUBIECTUL I (70 de puncte)
Citeste fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea raspunde la cerintele formulate.
 
Textul 1
VII
Sura-i sara cea de toamna; de pe lacuri apa sura
Infunda miscarea-i creata intre stuf la iezatura*;
Iar padurea lin suspina si prin frunzele uscate
Randuri, randuri trece-un freamat, ce le scutura pe toate.
De cand codrul, dragul codru, troienindu-si frunza toata,
Isi deschide-a lui adancuri, fata lunei sa le bata,
Trista-i firea, iara vantul sperios vo* creanga farma –
Singuratece izvoare fac cu valurile larma. […]
 
VIII
De treci codrii de arama, de departe vezi albind
S-auzi mandra glasuire a padurii de argint.
Acolo, langa izvoara, iarba pare de omat,
Flori albastre tremur ude in vazduhul tamaiet;
Pare ca si trunchii vecinici poarta suflete sub coaja,
Ce suspina printre ramuri cu a glasului lor vraja.
Iar prin mandrul intuneric al padurii de argint
Vezi izvoare zdrumicate peste pietre licurind;
Ele trec cu harnici unde si suspina-n flori molatic,
Cand coboara-n ropot dulce din tapsanul* pravalatic,
Ele sar in bulgari fluizi peste prundul* din rastoace*,
In cuibar rotind de ape, peste care luna zace.
Mii de fluturi mici, albastri, mii de roiuri de albine
Curg in rauri sclipitoare peste flori de miere pline,
Implu aerul varatic de mireasma si racoare
A popoarelor de muste sarbatori murmuitoare.
Mihai Eminescu, Calin (File din poveste), fragmente
 
*iezatura – baraj construit pentru a opri apa si pentru a forma un iaz
*vo – vreo
*tapsan – loc neted, inclinat, mai ridicat; panta
*prund – pietris marunt, amestecat cu nisip, care se gaseste pe fundul si pe malul apelor
*rastoaca – loc, garla unde o apa este putin adanca
 
Textul 2 
Am cautat cu sarguinta un ghid care sa fie un om al locului, un om nascut si crescut in Amazonia. Am ajuns acolo, pe malul Amazonului, m-a luat cu barca si am plecat. I-am spus ca vreau sa vad papagalii Ara ararauna, galbeni pe piept si albastri pe spate, printre cei mai mari si mai spectaculosi papagali din  jungla. Mi-a zis ca pasarile pe care le caut sunt departe si ca ar trebui sa mergem trei zile in adancul junglei ca sa le gasim. Am citit pe chipul lui o oarecare retinere. Nu mi-am dat seama daca se temea de expeditie in sine sau daca nu ma credea capabil sa strabat jungla, dar am insistat si, in dimineata urmatoare, am pornit sa cautam papagalii.
 
Prima noapte in jungla
Am mers vreme de cateva ceasuri bune. Era cald si umed, o umezeala teribila, dar care nu ma supara.Era atat de umed, incat dimineata se vedeau printre frunze siluetele pasarilor care, cu aripile deschise, stateau la soare in varful arborilor ca sa-si usuce penele imbibate peste noapte de sudoarea padurii si a pamantului. Ne croiam drum printr-o padure densa, unde spatiul era dat de alte coordonate, se exprima parca intr-un alt sistem. Eram inconjurat de un univers colosal, cu copaci de toate grosimile, foarte inalti, si ma simteam mic, dar viu, asa cum era totul in jurul meu. [...] N-am povestit prea multe cu ghidul meu, caci eram acaparat de tot ce se devalmasea in jur: liane, frunze, sunete, cantece, trosnete si licariri de lumina. Imediat dupa amiaza, Roberto a spus ca trebuie sa ne oprim: 
— Aici vom campa si ne vom instala hamacele.
Ne aflam in mijlocul padurii! A fost prima data in viata mea cand am atarnat un hamac de copaci si urma sa fie prima data cand aveam sa dorm intr-unul. Am facut focul cu lemnele ude, am fiert cate un cartof si un ou, am mancat din farfurii confectionate din frunze si ne-am asezat fiecare in hamacul lui. [...] Incepea sa-mi fie frica. De jur imprejur, sunetele pareau din ce in ce mai puternice. Auzeam broastele oracaind – niste broaste imense –, maimutele urlau, copacii trosneau si insectele, cu un sunet electric, continuu si vibrant, cutremurau toata padurea. Nu recunosteam niciunul dintre acele zgomote, totul parea strain si asta ma inspaimanta si mai tare. Am dormit de sute de ori in natura, sub cerul liber, in padurile din muntii Fagaras, pe un pat de cetina sau langa o stanca in golul alpin si nu mi-a fost frica. Tin minte ca, uneori, dormeam atat de adanc si linistit, incat dimineata ma trezeam cu buzele umflate de la muscaturile tantarilor pe care nu-i simtisem. Deci sunt un om care a avut de-a face cu natura si caruia foarte rar i-a fost frica de ea. [...]
Deschid ochii si vad padurea. In lumina diminetii, totul parea alb-negru. [...]Dupa ce am rontait cativa biscuiti uscati, am pornit in cautarea pasarilor. Ma simteam atat de bine si de bucuros ca sunt acolo, incat parca uitasem complet de noaptea prin care abia trecusem. Mergand prin padure, l-am intrebat cum se orienteaza si mi-a spus ca dupa nori, caci norii curg mereu de la est la vest. L-am intrebat ce sa fac daca ma ratacesc singur in jungla. S-a uitat in jur si, undeva la cateva sute de metri de noi, a vazut un copac imens cu trunchiul gros din care ieseau, ca niste raze, lamele imense de lemn. Mi-a zis ca, daca ma pierd, sa caut un asemenea copac si sa lovesc cu maceta* in trunchi. A lovit el si, in acel moment, o vibratie puternica a trecut din copac prin mine si a rezonat in intreaga padure. Mi-a explicat ca oamenii junglei vor auzi sunetul, vor intelege ca m-am ratacit si vor porni sa ma caute. [...] Au fost sase zile de jungla. Am avut sansa sa am camarad de drum un om nascut si crescut in jungla Amazonului, am dormit in hamac, am mancat orez fiert si am cules ciuperci si fructe din jungla. Din primele momente am inteles ca, in constiinta lui, a bastinasului, omul apartine junglei, si nu jungla apartine omului. Lipseste astfel acel simt al proprietatii si, odata cu el, rar se simt toate angoasele pricinuite de nevoia de a avea. Lipseste simtul proprietatii, dar asta nu face sa lipseasca si simtul responsabilitatii. Intr-una din zile am vrut sa-mi atarn hamacul de un copac mai subtire si, ca sa nu cada, aveam de gand sa fac cu maceta o scobitura in scoarta arborelui, ca sfoara sa stea stransa pe el. Roberto insa mi-a spus imediat:
— Stai, nu-l ciopli, o sa moara!
M-a oprit cand am vrut sa lovesc trunchiul – un copac subtire intr-o jungla in care exista miliarde de alti copaci. Nutrea un sentiment de responsabilitate fata de acel copac, chiar daca nu-i apartinea. 
 
Alexandru N. Stermin, Calatorie in jurul omului
*maceta – cutit lung, folosit pentru taierea trestiei de zahar in America tropicala
 
A.
1. Noteaza denumirea a doua insecte identificate in textul 1. (2 puncte)
2. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect, valorificand informatiile din textul 1. (2 puncte)
In textul lui Mihai Eminescu, este descrisa
a) gradina.
b) insula.
c) marea.
d) padurea.
Raspunsul corect: 
 
3. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect, valorificand informatiile din textul 2. (2 puncte)
Expeditia lui Alexandru N. Stermin in jungla din Amazonia a durat
a) o zi.
b) trei zile.
c) patru zile.
d) sase zile.
Raspunsul corect:
 
4. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect, valorificand informatiile din textul 2. (2 puncte)
Dimineata, pasarile din jungla urca in varful arborilor pentru 
a) a prinde insecte.
b) a privi cerul senin.
c) a se feri de primejdii. 
d) a-si usca penele. 
Raspunsul corect: 
 
5. Noteaza „X” in dreptul fiecarui enunt pentru a stabili daca este adevarat sau fals, bazandu-te pe informatiile din cele doua texte. (6 puncte)
 
Textul 1
Odata cu lasarea intunericului, natura incremeneste. 
Florile si fluturii sunt albastri. 
Iarba de langa izvor este acoperita de zapada. 
 
Textul 2
In expeditiile din muntii Fagaras, Alexandru N. Stermin dormea in hamac. 
Roberto il invata pe exploratorul roman cum sa procedeze in cazul in care se pierde in jungla. 
Zgomotele din jungla ii sunt familiare lui Alexandru N. Stermin.
 
6. Precizeaza, intr-un enunt, felul rimei si masura primelor patru versuri din textul eminescian. (6 puncte)
 
7. Prezinta, in minimum 30 de cuvinte, un element de continut comun celor doua texte date, valorificand cate o secventa relevanta din fiecare text. (6 puncte)
 
8. Crezi ca, protejand un copac, poti salva natura? Motiveaza-ti raspunsul, in 50 – 100 de cuvinte, 
valorificand textul 2. (6 puncte)
 
9. Asociaza fragmentul din „Calatorie in jurul omului” de Alexandru N. Stermin cu un text literar studiat la clasa sau citit ca lectura suplimentara, prezentand, in 50 – 100 de cuvinte, o valoare morala/culturala comuna, prin referire la cate o secventa relevanta din fiecare text. (6 puncte)
 
B.
1. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect. 2 puncte
In versul „Ele sar in bulgari fluizi peste prundul din rastoace”, exista:
a) un diftong si un hiat.
b) un diftong si doua hiaturi.
c) doi diftongi si un hiat.
d) trei diftongi.
Raspunsul corect: 
 
2. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect. 2 puncte
Seria care cuprinde doar cuvinte derivate este: 
a) „arborilor”, „trecusem”. 
b) „cuibar”, „sclipitoare”.
c) „departe”, „cateva”. 
d) „suspina”, „mandrul”.
Raspunsul corect: 
 
3. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect. 2 puncte
Cuvintele subliniate in versurile „Mii de fluturi mici albastri, mii de roiuri de albine/Curg in rauri sclipitoare peste flori de miere pline.” sunt utilizate, in ordine, cu: 
a) sens figurat, sens figurat.
b) sens figurat, sens propriu.
c) sens propriu, sens figurat.
d) sens propriu, sens propriu.
Raspunsul corect: 
 
4. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect. 2 puncte
Versul subliniat in secventa „De cand codrul, dragul codru, troienindu-si frunza toata,/Isi deschide-a lui adancuri, fata lunei sa le bata” se refera la
a) diminuarea luminii. 
b) luminarea codrului.
c) lupta cu insectele.
d) o eclipsa de luna.
Raspunsul corect: 
 
5. Rescrie enuntul urmator, trecand verbele la persoana a II-a, numarul singular, fara a le modifica timpul:
„Ma simteam atat de bine si de bucuros ca sunt acolo, incat parca uitasem complet de noaptea prin care abia trecusem.”. 6 puncte
 
6. Alcatuieste o propozitie negativa, in care substantivul „jungla” sa fie in cazul genitiv (1) si o propozitie afirmativa, in care adjectivul „albastru” sa fie nume predicativ (2). 6 puncte
 
7. Transcrie propozitiile subordonate din fraza urmatoare, precizand felul acestora: „M-a oprit cand am vrut sa lovesc trunchiul – un copac subtire intr-o jungla in care exista miliarde de alti copaci”. 6 puncte
 
8. Completeaza enuntul urmator, reprezentand mesajul unui ghid, cu formele corecte ale cuvintelor 
indicate intre paranteze. 6 puncte
 
Oamenii ________________ (a uita, perfect compus) ca in padurea _______________ (adjectiv pronominal demonstrativ de departare) traiau cativa ________________ (zimbru) legendari _________________ (care, genitiv) ocrotitori sunt _________________ (copil, plural, articulat hotarat) acestor tinuturi.
 
SUBIECTUL AL II-LEA (20 de puncte)
 
Scrie un text de minimum 150 de cuvinte, in care sa prezinti mesajul/o semnificatie a textului selectat din Calin (File din poveste) de Mihai Eminescu. 
 
In redactarea textului: 
• vei preciza mesajul/o semnificatie a textului, prin referire la tema;
• vei prezenta doua elemente componente ale peisajului;
• vei interpreta doua figuri de stil diferite, relevante pentru mesaj/semnificatie;
• vei mentiona o emotie exprimata/un sentiment exprimat in textul poetic, justificandu-ti alegerea.
Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul compunerii este la alegere. 
Punctajul pentru compunere se acorda astfel:
• continutul compunerii – 12 puncte;
• redactarea compunerii – 8 puncte (marcarea corecta a paragrafelor – 1 punct; coerenta textului – 1 punct; proprietatea termenilor folositi – 1 punct; corectitudinea gramaticala – 1 punct; claritatea exprimarii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; respectarea normelor de punctuatie – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).
 
Nota! Compunerea nu va fi precedata de titlu sau de motto. Punctajul pentru redactare se acorda doar in cazul in care compunerea are minimum 150 de cuvinte si dezvolta subiectul propus.
 
 

Model subiect la Matematica Evaluarea Nationala 2023

 

Atentie: Acest browser nu suporta fisiere PDF.
Click aici pentru a descarca fisierul pdf.


 

CALENDAR Evaluare Nationala 2023 la clasa a VIII-a

 
6—9 iunie 2023 Inscrierea la Evaluarea Nationala
9 iunie 2023 - Incheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
 
19 iunie 2023 - Limba si literatura romana — proba scrisa
21 iunie 2023 -  Matematica — proba scrisa
22 iunie 2023 -  Limba si literatura materna — proba scrisa
 
28 iunie 2023 (pana la ora 14.00) - Afisarea rezultatelor inaintea contestatiilor
 
28 iunie 2023 (ora 16.00—ora 19.00)— 29 iunie 2023 (ora 8.00—ora 12.00)  - Depunerea contestatiilor
29 iunie — 4 iulie 2023  -  Solutionarea contestatiilor
 
4 iulie 2023  - Afisarea rezultatelor finale dupa solutionarea contestatiilor

Calculul mediei de admitere la liceu in 2023 

 
Incepand cu anul 2023, notele obtinute de candidati la Evaluarea Nationala sunt singurele care conteaza pentru admiterea la liceu.

Astfel, media de admitere in 2023, pe baza careia se realizeaza inscrierea in clasa a IX-a de liceu a absolventilor invatamantului gimnazial, o reprezinta media generala la Evaluarea Nationala sustinuta de absolventii clasei a VIII-a, calculata ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fara rotunjire, a notelor obtinute la probele incluse in Evaluarea Nationala.

 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

evaluare nationala 2023subiect matematica evaluare nationalasubiect romana evaluare nationalaevaluare nationala clasa 8ministerul educatieisubiecte evaluare nationala


x

Lasa un raspuns




Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Limba Romana -

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x
//