"La o suta de ani de la crearea Romaniei intregite, Ministerul Invatamantului ne-a facut o surpriza enorma prin cateva initiative de asa-zisa reforma, desi in ultimii 30 de ani, invatamantul a mai fost supus la tot felul de reforme, fara efecte benefice de fond si fara a primi, macar intr-un singur an, bugetul alocat prin lege.
Una din
masurile acestei recente reforme este si aceea ca
Geografia sa nu mai fie o disciplina de examen la bacalaureat. La 100 de ani ai Romaniei moderne, iata cum un membru al echipei guvernamentale, nici nu mai are importanta numele lui, incearca sa anuleze, la finalizarea scolii, fara nici un fel de raspundere, o materie care a fost si va ramane fondatoare pentru personalitatea umana, care este parte formativa a constiintei oricarui popor, o materie care fundamenteaza gandirea rationala, care motiveaza respectul si toleranta fata de ceilalti oameni, fata de propriul mediu de viata, care ofera raspunsuri multiplelor intrebari puse de viata de fiecare zi, care informeaza temeinic despre oameni in general si despre raporturile lor cu natura, cu resursele ei, ca si despre modificarile permanente care au loc in economia mondiala, cu perspectivele ei vital importante, de la nivelul strict local, la cel regional si al Pamantului intreg", afirma reprezentantii Societatii de Geografie din Romania.
Membrii societatii subliniaza ca nu inteleg decizia si catalogheaza excluderea materiei de la Bac ca fiind un gest de ura.
"Acum 100 de ani, eminentul geograf francez Emmanuel de Martonne, cunoscator profund al spatiului geografic romanesc si al romanilor, aducea o contributie capitala la intregirea Romaniei iar azi, dupa 100 de ani, Romania, fie si prin persoana unui ministru sau a unui consilier, incearca sa stearga un tom din invatamantul romanesc, o pagina din existenta noastra ca natiune, prin propunerea de a elimina geografia de la
bacalaureat, dupa ce intr-un mandat precedent s-a luat decizia de a elimina geografia de la examenul de capacitate. Sa deducem ca aceasta este o atitudine programatic ostila geografiei?
Nu intelegem, in calitatea pe care o avem, de unde rezulta atata ura impotriva unei discipline care, prin lucrarile teoretice si de mare aplicabilitate practica ale savantului Simion Mehedinti si ale stralucitilor sai discipoli, a demonstrat ca are contributii remarcabile la dezvoltarea Romaniei.
Nu intelegem de ce o disciplina ca Geografia este marginalizata cand rolul ei in formarea intelectuala a unui elev, viitor absolvent, este capital. Sa intelegi lumea, sa-i patrunzi toate sensurile, sa formezi constiinta apartenentei la o natiune, sa promovezi valorile europene prin includerea acestora ca obiect de studiu sunt niste deziderate universal umane care, la noi, nu conteaza in fata unor interese marunte", mai este precizat in comunicatul de presa al societatii.
Mai mult, Societatea de Geografie din Romania aminteste ca nici macar comunismul nu a distrus geografia, mentionand totusi ca numarul de ore de Geografie pe care elevii le studiaza a fost redus constant, ajungand la un nivel minimal.
"Nici macar regimul comunist nu si-a permis sa distruga geografia. La 30 de ani de la profundele schimbari de regim politic si social avem surpriza sa observam ca se lucreaza temeinic la aceasta distrugere. Probabil ca nici o alta disciplina nu a fost atat de lovita in timp”, a afirmat Societatea de Geografie din Romania.
In plus, organizatia scoate in evidenta rezultatele elevilor romani la olimpiadele internationale de Geografie, considerand ca este o disciplina care aduce onoare tarii si contribuie la formarea constiintei elevilor.
Puteti vedea mai jos noua schema pentru Bacalaureatul diferentiat, propus de Ministerul Educatiei, in care nu se mai gaseste si disciplina Geografie.