Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Universul adolescentilor intre online si offline

de portalInvatamant.ro la 20 Mai. 2016
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Universul adolescentilor intre online si offline Scoala de Valori si Departamentul de Sociologie din cadrul Facultatii de Stiinte Politice, SNSPA, au realizat doua cercetari sociologice in randul elevilor de liceu (prima realizata la nivel national, cealalta la nivelul orasului Bucuresti) cu scopul de a identifica practicile de consum cultural, de invatare si socializare in contextul utilizarii tot mai intense a noilor tehnologii digitale.

Scoala de Valori  a realizat un studiu cantitativ, la nivel national, pentru a oferi o imagine mai clara asupra  relatiei pe care adolescentii o au cu mediu digital. Cercetarea a identificat modalitatile in care elevii prefera sa studieze si rolul pe care noile tehnologii il au in procesul de invatare. De asemenea, studiul a identificat si planurile de viitor pe care adolescentii din mediul urban din Romania le au cu privire la parcursul lor educational si viitorul lor pe piata muncii.

Departamentul de Sociologie din cadrul Facultatii de Stiinte Politice, SNSPA, a realizat o cercetare cantitativa in 4 licee teoretice din Bucuresti (Colegiul National "I.L. Caragiale", Colegiul National "Ion Creanga", Colegiul National "Spiru Haret" si Colegiul National "Mihai Viteazul"), utilizand ancheta pe baza de chestionar auto-administrat. Scopurile principale ale cercetarii au vizat: identificarea practicilor de utilizare a principalelor instrumente digitale, identificarea autoperceptiei privind nivelul de competenta in utilizarea tehnologiilor digitale, perceptia asupra timpului intre offline si online, identificarea practicilor de petrecere a timpului liber, nivelul de cultura politica in randul elevilor de liceu si perceptia asupra succesului educational.

Rezultatele acestor cercetari pot oferi o perspectiva asupra masurii in care institutiile formale si non-formale de invatamant sunt adaptate pentru a putea veni in intampinarea nevoilor educationale si comunicationale pe care elevii de liceu le au si pot contribui la sincronizarea pietei fortei de munca si, implicit, a angajatorilor cu nevoile si pregatirea elevilor de liceu, viitori agenti pe aceasta piata.

Folosirea internetului – intre mediu de socializare si spatiu de invatare

Rezultatele studiului au aratat faptul ca cel mai utilizat mijloc de comunicare in masa de catre adolescentii din Romania este internetul. Peste 83% dintre acestia il utilizeaza zilnic, in timp ce 14,3% utilizeaza internetul de mai multe ori pe saptamana. Doar 0,1% dintre respondenti declara ca nu au acces la internet, ceea ce inseamna ca rata de penetrare a internetului in randul elevilor de  liceu din Romania, care studiaza in mediul urban, indiferent de zona din care provin acestia, este de aproape 100%.

Surprizator, peste 90% dintre adolescenti prefera comunicarea directa, fata-in-fata cu prietenii. Totusi, cea mai mare parte a liceenilor din Romania utilizeaza retele de socializare (indeosebi Facebook), pentru a tine legatura cu prietenii, a urmari diverse pagini si a se mentine la curent cu evenimentele care au loc in proximitatea lor. Acestia petrec peste 3 ore in mediul online utilizand retelele de socializare si vizionand filme, seriale sau documentare. Totusi, aproximativ jumatate dintre acestia utilizeaza internetul pentru a consulta materiale folositoare in procesul educational. Resursa online folosita de catre cei mai multi adolescenti din Romania in scopul indeplinirii sarcinilor scolare este reprezentata de site-ul Wikipedia. Aceasta este urmata, la o distanta semnificativa, de catre site-urile specializate unde pot fi gasite referate scolare, YouTube si bibliotecile online.

Viitorul de la educatie la profesie    
Capcanele GRAMATICII si LITERATURII Romane
Capcanele GRAMATICII si LITERATURII Romane
Vezi detalii
MEMORATOR ISTORIE si MEMORATOR GEOGRAFIE
MEMORATOR ISTORIE si MEMORATOR GEOGRAFIE
Vezi detalii
Culegere pentru invatarea limbii engleze
Culegere pentru invatarea limbii engleze
Vezi detalii


Cea mai mare parte a adolescentilor din Romania (87,3%)  doresc sa urmeze o facultate dupa absolvirea liceului. Analizand preferintele acestora cu privire la domeniile in care intentioneaza sa isi urmeze studiile superioare, se poate observa ca pe primul loc in topul preferintelor se plaseaza stiintele sociale, domeniu ce include facultati precum sociologia, dreptul sau comunicarea. Pe locurile urmatoare se regasesc stiintele ingineresti, stiintele medicale, stiintele economice si studiile militare, de informatii, ordine publica si securitate nationala.

In ceea ce priveste tara in care isi propun sa-si continue studiile, observam ca putin mai mult de jumatate dintre elevii de liceu doresc sa ramana in tara, in timp ce 10,4% intentioneaza sa urmeze o facultate in strainatate. Un sfert dintre respondenti sunt inca indecisi, fie cu privire la locul in care isi vor continua studiile, fie in ceea ce priveste continuarea studiilor.

Intrebati despre profesia pe care vor sa o urmeze dupa absolvirea studiilor, aproximativ 40% din elevi ne-au marturisit ca s-au hotarat asupra unei profesii pe care o vor urma. In topul preferintelor se afla profesiile din domeniul medical, urmate de profesiile care pot fi incadrate in categoria de muncitori calificati (bucatari, ospatari, barmani, mecanici, electricieni, etc.), profesiile in serviciul public si inginerie.

Rezultatele cercetarii au fost prezentate in cadrul evenimentului “Universul adolescentilor 2.0: intre online si offline”, care a avut loc la SNSPA in luna mai 2016. Evenimentul a fost organizat de Scoala de Valori, in parteneriat cu Departamentul de Sociologie din cadrul Facultatii de Stiinte Politice, SNSPA.



Cele doua cercetari au fost realizate in perioada mai-iunie 2015, dupa cum urmeaza:

Un studiu efectuat de Scoala de Valori, folosind ancheta pe baza de chestionar pe un esantion de 1020 respondenti, reprezentativ statistic la nivel national pentru elevii de liceu din mediul urban, din clase de profil teoretic si tehnologic.
Un studiu realizat de Departamentul de Sociologie, folosind ancheta pe baza de chestionar auto-administrat, pe un esantion de 365 de elevi din cadrul a 4 licee teoretice din Bucuresti: "I.L. Caragiale", "Ion Creanga", "Mihai Viteazul" si "Spiru Haret".

Scoala de Valori este o organizatie non-guvernamentala moderna ce are ca viziune dezvoltarea unei societati bazate pe valori prin educatie inovativa. Punem sub semnul intrebarii granitele educatiei traditionale si cream oportunitatea persoanelor de a accesa informatii de valoare, experiente de formare a caracterului, de a interactiona cu modele pozitive si de a avea expunere internationala, cu scopul de a creste responsabilitatea personala si controlul fiecaruia asupra alegerilor personale.

Scoala Nationala de Studii Politice si Admnistrative (SNSPA) este o institutie publica  de invatamant superior, de cercetare stiintifica si de pregatire academica si profesionala, care include toate cele trei cicluri de invatamant: licenta, masterat, doctorat. SNSPA formeaza si dezvolta competente profesionale in stiinte politice, sociologie, stiinte administrative, relatii internationale, diplomatie, studii europene, stiinte ale comunicarii, psihologie, management si resurse umane.

Pentru mai multe detalii despre rezultatele studiului, puteti contacta - Corina Seler (corina.seler@scoaladevalori.ro).
Autor: portalInvatamant.ro
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 4.5 din 2 voturi

x


Intrebare antispam: 4 + 4 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!