Va prezentam mai jos cererea de reexaminare integrala:
Domnului Ion-Marcel CIOLACU
Presedintele Camerei Deputatilor
In temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata,
formulez urmatoarea
CERERE DE REEXAMINARE
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 48/2018 privind drepturile elevilor scolarizati in unitati de invatamant infiintate in procesul de organizare a retelei scolare si pentru modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei
Legea transmisa la promulgare vizeaza instituirea unor dispozitii referitoare la constituirea institutiilor de educatie de drept public sau privat, reorganizarea acestor institutii, precum si cu privire la organizarea retelei scolare si la asigurarea finantarii de baza a invatamantului de catre stat.
Articolul unic pct. 7 din legea transmisa la promulgare proroga termenul pana la care se comunica, anual, lista unitatilor pentru care se propune reorganizarea, de la 31 august la 31 octombrie. Consideram ca o asemenea reglementare este de natura sa determine intarzierea procesului de evaluare externa a acestor unitati si risca sa produca schimbari in reteaua scolara, in timpul anului scolar, motiv pentru care se impune reanalizarea acesteia de catre Parlament. Totodata, potrivit aceluiasi articol, termenul de finalizare si aprobare a retelei scolare se prelungeste de la inceputul anului scolar pana la sfarsitul semestrului I, ceea ce face ca reteaua scolara sa poata suferi modificari in timpul vacantei inter-semestriale, fapt care poate avea un impact negativ asupra procesului de predare-invatare.
Potrivit pct. 8 al art. unic din legea supusa reexaminarii, componentele organizatorice de tipul: nivel de invatamant, filiera, profil cu specializari/calificari profesionale, programe de studii din cadrul unitatilor de invatamant reorganizate in conditiile art. 221 din Legea educatiei nr. 1/2011 isi mentin statutul de acreditat sau autorizat, dobandit inainte de reorganizare. Consideram ca pastrarea statutului de autorizat sau acreditat pentru componentele unei unitati de invatamant chiar si dupa reorganizare, fara o verificare a capacitatii acestora de a mentine standardele, nu este oportuna, deoarece ar putea afecta calitatea procesului educational, intrucat scopul autorizarii si acreditarii este intocmai verificarea indeplinirii acestor standarde.
La art. unic pct. 13 din legea supusa reexaminarii se prevede ca centrele judetene de resurse si asistenta educationala/Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala sunt unitati specializate de invatamant special si special integrat. in prezent, potrivit Legii nr. 1/2011, aceste centre sunt definite ca unitati specializate ale invatamantului preuniversitar. Din aceasta perspectiva, consideram ca modificarea operata in definirea acestor unitati este de natura sa restranga rolurile acestora in sprijinirea integrarii copiilor cu cerinte educationale speciale in unitatile de invatamant de masa.
Potrivit ordonantei de urgenta aprobate prin legea transmisa la promulgare, se introduc in reteaua scolara furnizorii de educatie, fara alte reglementari conexe prin care sa se prevada cu claritate conditiile in care acestia pot fi parte a retelei scolare. Acest lucru poate produce blocaje in componentele de finantare, dar si de asigurare a calitatii procesului educational, fiind periclitat in mod direct dreptul superior al copilului de a beneficia de un sistem educational asa cum este consfintit de Constitutie, motiv pentru care invederam necesitatea reanalizarii de catre Parlament a prevederilor legii si din aceasta perspectiva. Totodata, referitor la reglementarea posibilitatii universitatilor de a infiinta, in structura acestora, unitati de invatamant preuniversitar, fara personalitate juridica, apreciem ca aceasta a fost realizata fara o analiza de impact si fara a avea in vedere corelarile legislative necesare. Consideram ca aceasta reglementare poate genera neclaritati in ceea ce priveste organizarea retelei scolare, finantarea invatamantului preuniversitar, organizarea ciclurilor de invatamant si a examenelor de absolvire.
Fata de argumentele expuse mai sus si avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicit reexaminarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 48/2018 privind drepturile elevilor scolarizati in unitati de invatamant infiintate in procesul de organizare a retelei scolare si pentru modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei.
PRESEDINTELE ROMANIEI
KLAUS-WERNER IOHANNIS