TEST DE EVALUARE INIŢIALĂ
Anul şcolar 2011-2012
Disciplina Limba şi literatura română
Clasa a XII-a
Numele şi prenumele elevului:
Data susţinerii testului:
MODEL
• Pentru rezolvarea corectă a tuturor cerinţelor din Partea I si din Partea a II-a se acordă 90 de puncte. Din oficiu se acordă 10 puncte.
• Timpul efectiv de lucru este de 45 de minute.
PARTEA I (60 de puncte)
Citeşte textul:
Satul pare mort. Zăpuseala ce pluteste în văzduh ţese o tăcere năbusitoare. Doar în răstimpuri fâsâie alene frunzele adormite prin copaci. Un fuior de fum albăstrui se opinteşte să se înalţe dintre crengile pomilor [...] şi se prăvale peste grădinile prăfuite, învăluindu-le într-o ceaţă cenusie. Casa învăţătorului este cea dintâi, tăiată adânc în coasta unei coline, încinsă cu un pridvor, cu uşa spre uliţă şi cu două ferestre care se uită tocmai spre inima satului, cercetătoare şi dojenitoare. [...] Drumul trece peste pârâul Doamnei, lăsând în stânga casa lui Alexandru Pop-Glanetaşu. Uşa e închisă cu zăvorul; coperişul de paie parcă e un cap de balaur; pereţii văruiţi de curând de-abia se văd prin spărturile gardului. Pe urmă vine casa lui Macedon Cercetaşu, pe urmă casa primarului Florea Tancu, pe urmă altele... [...] De-abia la cârciuma lui Avrum începe să se simtă că satul trăieste. Din depărtare pătrund până aici sunete de viori şi chiuituri...
(Liviu Rebreanu, Ion)
Rezolvă următoarele sarcini de lucru, formulate pornind de la textul dat.
A.
Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect:
1. Sinonimele cuvintelor „alene” şi „se opinteste” sunt: 8 puncte
a. repede, se deplasează. b. ciudat, se potriveşte. c. încet, se străduieşte.
2. Tema textului este: 8 puncte
a. timpul. b. satul. c. drumul.
3. Transcrie două motive literare din text. 8 puncte
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
4. Ilustrează, prin câte un enunţ, sensul denotativ şi sensul conotativ al cuvântului „ceaţă”. 8 puncte
______________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
5. Comentează, în 3-5 rânduri (30–50 de cuvinte), o figură de stil care apare în textul dat. 8 puncte
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
B. 1. Rescrie enunţurile următoare, corectând greselile de orice natură: 10 puncte
Ajungem să credem că propri copii, nu mai ne înţeleg în ceea ce privesc obţiunile legate de viaţă, ceea ce nu e neapărat adevărat.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
2. Subliniază forma corectă a următoarelor cuvinte: 10 puncte
agrează – agreează, vei fi – vei fii, să stea – să steie, nu se merită – nu merită, din punctul de vedere al părinţilor – din punct de vedere al părinţilor
PARTEA a II-a (30 de puncte)
Citeste textul:
În forma cea mai explicită, programul lor [al paşoptiştilor ] e definit în revista „Dacia literară”, apărută la 1840, sub impulsul lui Mihail Kogălniceanu. Articolul introductiv vădeşte grija continuităţii. Activitatea ctitorilor presei româneşti, Heliade şi Asachi, e omagiată cu căldură, sarcina trasată fiind de a îmbunătăţi şi aprofunda ceea ce ei au început în condiţii grele, nu de a le renega opera sau a le răsturna principiile. „Urmând unui drum bătut de dânşii – afirmă editorul –, folosindu-ne de cercetările şi ispita lor, vom avea mai puţine greutăţi şi mai mari înlesniri în lucrările noastre”. Constatând invazia de traduceri care difuza la noi, fără niciun fel de discernământ, maculatură a tot felul de literaţi obscuri şi de efemere glorii ale pieţei literare occidentale, Kogălniceanu arăta în continuare că „dorul imitaţiei s-a făcut la noi o manie primejdioasă”. El aprecia cu dreptate că „traducerile nu fac o literatură” şi chema atenţia scriitorilor spre realităţile naţionale: „Istoria noastră are destule fapte eroice, frumoasele noastre ţări sunt destul de pitoreşti şi poetice pentru ca să putem găsi şi la noi sujeturi de scris, fără să avem pentru aceasta trebuinţă să ne împrumutăm de la alte naţiuni”.
(Paul Cornea, De la Alexandrescu la Eminescu)
Redactează un eseu de 75–100 de cuvinte (15-20 de rânduri), în care să-ţi exprimi opinia despre legătura dintre realitate şi literatură, valorificând informaţii sau idei din textul dat.
BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE
MODEL
• Se punctează oricare alte formulări/ modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracţiuni de punct.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea punctajului total acordat pentru test la 10.
PARTEA I (60 de puncte)
A.
1. c 8 puncte
2. b 8 puncte
3. câte 4 puncte pentru transcrierea oricăror două motive literare din text (de exemplu, drumul, fereastra) 2x4p=8 puncte
4. câte 4 puncte pentru ilustrarea prin enunţuri corecte a sensului denotativ si a sensului conotativ ale cuvântului indicat 2x4p=8 puncte
5. comentarea nuanţată a oricărei figuri de stil din text – 8p/ comentare superficială sau lipsă de siguranţă în identificarea unei figuri de stil – 2 puncte 8 puncte
B.
1. câte 2 puncte pentru corectarea prin rescriere a fiecăreia dintre greseli 5x2p=10 puncte
2. câte 2 puncte pentru sublinierea formei corecte a cuvintelor date 5x2p=10 puncte
PARTEA a II-a (30 de puncte)
– pentru conţinutul eseului: 20 puncte
• formularea unei opinii despre importanţa lecturii 4 puncte
• susţinerea pertinentă a opiniei formulate – 8 p/ susţinere inadecvată, cu argumente
irelevante – 2p 8 puncte
• valorificarea oricăror informaţii/ idei din textul dat 4 puncte
• formularea unei concluzii adecvate 4 puncte
– pentru redactarea textului: 10 puncte
• respectarea structurii textului argumentativ 2 puncte
• respectarea normelor de exprimare, de ortografie si de punctuaţie 6 puncte
(0-1 greseli – 6p; 2-3 greseli – 4p; 4-5 greseli – 2p; peste 6 greseli – 0p)
• respectarea limitei de spaţiu indicate 2 puncte