UNICEFsi Institutul de Stiinte ale Educatiei au derulat un studiu in 250 de scoli frecventate de copii vulnerabili si a scos in evidenta anumite necesitati bugetare ale unitatilor de invatamant.
"S-a constatat ca o scoala cu copii saraci are cheltuieli mai mici, ca nu detine profesori cu experienta ce au salarii mai mari, dar cercetarea ne demonstreaza ca acest lucru nu ar trebui sa se mai intample. Profesorii trebuie sa fie platiti si in functie de rezultatele obtinute de elevi, de saltul educational pe care il fac elevii, cand profesorii se implica. Este mai greu sa lucrezi cu copii cu probleme. Acum se produce o migratie a profesorilor spre scoli cu copii buni, ca pe acelasi salariu muncesc mai putin. Salariul unui profesor ar trebui sa fie mai mare la o scoala din zone defavorizate", a declarat miercuri Serban Iosifescu, presedintele Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP), cu ocazia prezentarii rezultatelor studiului.
Potrivit initiatorilor, studiul mai arata ca salarizarea cadrelor didactice ar trebui sa fie mai flexibila si sa existe posibilitatea negocierii salariului.
"Profesorii buni trebuie adusi si in zonele cu probleme. Trebuie gasit un mecanism de piata, astfel incat sa fie mentinuti cei mai buni profesori si in zone cu probleme sociale. Performanta scolara depinde si de mediu. Datele arata ca influenta unui profesor asupra unui elev este de 53% in cazul in care acesta prezinta risc social si de numai 10% asupra copiilor proveniti din alte familii", a completat presedintele ARACIP.
Totodata, studiul UNICEF a aratat ca finantarea per-capita poate creste echitatea educationala si poate imbunatati rezultatele elevilor cu risc ridicat de abandon scolar. "Este nevoie de revizuirea formulei actuale de finantare si includerea unor noi coeficienti de corectie care sa asigure resursele adecvate scolilor cu un numar ridicat de elevi cu risc de excluziune. Finantarea de baza trebuie sa tina cont si de factori specifici elevilor, specifici scolilor si dezvoltarii curriculare", a explicat Luminita Costache, specialist UNICEF pe domeniul educatiei si coordonator al studiului. Costache a adaugat ca studiul evidentiaza si necesitatea conceperii bugetului scolar in baza unor consultari cu comunitatea, respectiv parinti si elevi.
O alta cerinta a studiului este ca scolile gimnaziale ar trebui sa continue cu clasele invatamantului obligatoriu, respectiv clasele a IX-a si a X-a, deoarece in mediul rural aceste clase nu mai sunt frecventate, liceele fiind la distante mai mari de domiciliul elevilor. Studiul UNICEF a fost realizat in 2013 si va mai cuprinde un an scolar, fiind parte a unui sistem regional care include cinci tari - Polonia, Bulgaria, Republica Moldova, Romania si Georgia.