La discutiile din cadrul evenimentului au participat experti in educatie, cadre didactice din mediul universitar, iar transmisiunea a fost live.
"Contextul epidemiologic din ultimul an a impus o serie de schimbari majore si, implicit, a presupus numeroase adaptari la situatia intampinata.
Astfel, in cazul sistemului educational, resursele online de predare-invatare-evaluare au devenit cele mai accesibile solutii, in majoritatea cazurilor.
Un mod de lucru nou, implementat atat de rapid, necesita insa, ulterior, studii si analize amanuntite.
De aceea, un colectiv* - format din cadre didactice universitare si cercetatori cu preocupari constante pentru inovare in educatie prin utilizarea resurselor si instrumentelor digitale - a initiat o ampla cercetare evaluativa privind desfasurarea activitatilor cu elevii in perioada de suspendare a activitatii fata-in-fata, in perioada martie 2020 - februarie 2021.
La cercetare au participat peste 10.000 de profesori din invatamantul preuniversitar, rezultatele acesteia indicand avantajele implementarii unui invatamant exclusiv online, dar si problemele intampinate, scopul studiului urmarind totodata identificarea si implementarea solutiilor de optimizare. Investigatia releva masurile de sprijin necesare si poate constitui baza pentru decizii la nivel local si central", transmit organizatorii evenimentelor.
Seria evenimentelor online "Curriculum relevant, educatie deschisa: un an de invatare online" urmareste analizarea publica a datelor colectate si interpretate si, totodata, transmiterea unor recomandari relevante si utile, emise de profesionisti din domeniu, plecand de la rezultatele obtinute.
"Un segment important al cadrelor didactice devine mai eficient. E un proces de durata, abia inceput, accelerat de pandemie, si este evidenta contributia unor proiecte mari cum este proiectul CRED, precum si aportul «extern» din acest ultim an - companii, ONG-uri, parinti. incepem sa intelegem mai bine ce se intampla si ce nu se intampla in educatie, intelegem ca ne putem implica si incepem sa avem cu totii asteptari mai mari si mai adecvate educatiei secolului nostru", declara conf.univ.dr. Merima Carmen Petrovici, manager al proiectului Curriculum Relevant, Educatie Deschisa pentru toti - CRED
Ciprian Fartusnic - cercetator stiintific principal gr. I, Unitatea de Cercetare in Educatie (CNPEE) si coordonator partener CNPEE in cadrul proiectului CRED - constata, la randul sau, ca „rezultatele de cercetare ale acestui studiu amplu ne ofera date de cercetare foarte utile pentru a intelege mai bine implicatiile pandemiei COVID 19 asupra sistemului nostru de educatie.
Am obtinut date privind desfasurarea activitatilor didactice la distanta sau online care confirma asteptarile echipei de cercetare, dar si rezultate surprinzatoare, care invita la reflectie si la o analiza sistematica. De exemplu, exista rezultate care ne indica faptul ca pentru o parte dintre profesorii participanti la cercetare, intreruperea cursurilor fata in fata a fost un moment de repozitionare in raport cu propria disciplina. Cu alte cuvinte, aceasta perioada a reprezentat (si) un context de chestionare a unor convingeri, de parasire a unor rutine si de redefinire a asteptarilor de la elevi, atat in ceea ce priveste rezultatele invatarii, cat si alte aspecte din perspectiva socio-emotionala, precum autonomia in invatare.
De asemenea, observam un numar semnificativ de profesori care declara ca si-au dezvoltat diferite competente digitale, de la cele de utilizare a unor platforme sau aplicatii, la folosirea si chiar crearea unor resurse educationale. Astfel, studiul este un instrument util pentru a explora si valorifica oportunitatile pe care aceste timpuri fara precedent le-au oferit sistemului de educatie, dincolo de toate provocarile pe care le-au adus”, a afirmat acesta.
Proiectul CRED a fost lansat in 2018 si isi propune:
- Abilitarea curriculara/formarea a 55.000 cadre didactice din invatamantul primar si gimnazial pentru o abordare metodologica centrata pe competente cheie, in acord cu noul curriculum si adaptarea activitatilor de invatare la nevoile specifice ale fiecarui elev, inclusiv ale celor aflati in risc de abandon scolar;
- Facilitarea predarii-invatarii centrate pe elev, mai exact, facilitarea invatarii astfel incat sa permita si sa sprijine fiecare elev sa progreseze in invatare, indiferent de posibilele dificultati intampinate in invatare, indiferent de etnie, dizabilitate etc.;
- Proiectarea si derularea predarii-invatarii centrate pe formarea de competente in contextul noului cadru de referinta al Curriculumului national dezvoltat prin proiect;
- Abordarea integrata (in sensul realizarii conexiunilor cu viata reala);
- Asumarea de catre profesori a unor roluri noi, facilitarea invatarii in contexte nonformale si informale de educatie.
- Folosirea metodelor alternative de evaluare formativa;
- Respectarea diversitatii;
- Valorificarea orelor aflate la dispozitia profesorului (25%) in avantajul progresului fiecarui elev;
- Proiectarea CDS valorificand nevoile, resursele si contextul cultural, social, economic local;
- Revizuirea documentelor curriculare care vizeaza Programul "A doua sansa".