Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Elevii si studentii solicita mai multa transparenta in implementarea proiectului "de 200 de milioane de euro" ROSE

de Ana-Maria Tudor la 18 Mai. 2016
1 comentarii

Elevii si studentii solicita mai multa transparenta in implementarea proiectului "de 200 de milioane de euro" ROSE Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) si Consiliul National al Elevilor (CNE) isi exprima nemultumirea cu privire la modul netransparent in care Proiectul privind Invatamantul Secundar a€“ Romanian Secondary Education Project (ROSE) este gestionat de catre Unitatea de Management al Proiectelor cu Finantare Externa (UMPFE), o directie aflata in subordinea Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice (MENCS).

Desi valoreaza 200 de milioane de euro, bani imprumutati de la Banca Mondiala, iar legea care a ratificat imprumutul si inceputul proiectului a intrat in vigoare de mai bine de 7 luni, acesta inca nu are un site propriu, informatiile fiind greu accesibile, iar unele criterii de selectie a colaboratorilor ce vor implementa anumite activitati sunt mult mai restrictive decat ar fi necesar.

Ce este ROSE?
Proiectul privind Invatamantul Secundar – Romanian Secondary Education Project si-a propus in principal sa contribuie la reducerea ratei abandonului in invatamantul secundar si tertiar, respectiv cresterea ratei de promovabilitate a examenului de bacalaureat. Acesta este structurat pe trei componente. Primele doua abordeaza aspectele academice, respectiv cele sociale, care contribuie la cresterea ratei abandonului si a performantei scazute a elevilor din invatamantul preuniversitar liceal. A treia componenta vizeaza partea de management a proiectului, monitorizarea si evaluarea impactului generat de acesta, respectiv masurilor care sunt menite sa limiteze problemele financiare ale elevilor din invatamantul secundar care provin din medii defavorizate.

ROSE a debutat cu o serie de intarzieri, consideram noi, nejustificate. Daca primele discutii pe aceasta tema dintre Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare si Ministerul Finantelor Publice au inceput in 2012, proiectul a fost elaborat abia in 2014, pentru ca ulterior doar la inceputul anului 2015 sa fie parcurse etapele legislative in vederea contractarii de la BIRD a imprumutului. Acordul dintre Romania si BIRD a fost semnat la 17 aprilie 2015, insa ratificarea Acordului de Imprumut s-a facut prin Legea nr. 234, adoptata de Guvern abia in data de 8 octombrie 2015, cu implicatiile aferente pentru intarzierea proiectului.

Oficial, Proiectul privind Invatamantul Secundar – Romanian Secondary Education Project (ROSE) a fost lansat la Biblioteca Centrala Universitara din Bucuresti, pe 3 decembrie 2015. De asemenea, in aprilie 2015, a fost lansata si schema de granturi pentru licee in cadrul unui eveniment desfasurat la Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti. La ambele evenimente au participat ministrul Adrian Curaj si directorul UMPFE Liliana Preoteasa.

Lipsa unui site
La peste 5 luni de la lansarea oficiala si peste 7 luni la adoptare, proiectul ROSE inca nu beneficiaza de o pagina web de sine statatoare, informatiile despre acesta fiind disponibile, in mod limitat, pe site-ul unitatii care il implementeaza, http://proiecte.pmu.ro/web/guest/rose/, in contextul in care pe acelasi site mai sunt disponibile informatii si despre alte proiecte realizate de MENCS, structura acestuia fiind si haotica, iar multe campuri fiind inactive sau fara informatii. Informatiile disponibile sunt lacunare si, in ciuda existentei unui newsletter (extrem de vag, practic un copy-paste al informatiilor din prezentarile disponibile pe site), proiectul este prea putin cunoscut de catre public, suferind la capitolul transparenta, in contextul in care cei 200 milioane de euro sunt rambursabili si ar trebui cheltuiti cat mai responsabil si eficient. Este crucial ca informatia sa ajunga la fiecare dintre actorii sistemului educational, fie ca vorbim de nivel preuniversitar sau universitar.

Granturi pentru licee si Casele Corpului Didactic
Culegere pentru invatarea limbii engleze
Culegere pentru invatarea limbii engleze
Vezi detalii
MEMORATOR ISTORIE si MEMORATOR GEOGRAFIE
MEMORATOR ISTORIE si MEMORATOR GEOGRAFIE
Vezi detalii
Fise de lucru pentru invatarea limbii germane
Fise de lucru pentru invatarea limbii germane
Vezi detalii

Una din principalele componente ale proiectului o constituie acordarea unor granturi pentru licee in valoare totala de 127,3 milioane euro, pe o perioada de 4 ani, in valoare medie de aproximativ 100.000 euro. Acestea vizeaza reducerea ratei de abandon scolar in licee, respectiv cresterea ratei de absolvire, precum si imbunatatirea rezultatelor la examenul de bacalaureat.

Modul in care se acorda granturi pentru aproximativ 80% dintre liceele din Romania, pare sa fie unul deficitar. Desi proiectul prevedea ca pana in luna aprilie lista cu scolile eligibile trebuia sa fie publicata pe site-urile ISJ-urilor, acest lucru nu s-a intamplat. Mai mult, in unele judete, precum Dolj, informarea cadrelor didactice si a directorilor de licee a avut loc abia catre mijlocul lunii mai 2016, ceea ce este inacceptabil in contextul in care proiectul a fost lansat in toamna anului trecut.

O situatie asemanatoare se inregistreaza si in cazul granturilor acordate pentru Casele Corpului Didactic din tara. In medie, urmeaza sa fie alocati aproximativ 50.000 de euro pentru fiecare institutie de acest fel din tara. Singurele informatii despre acest proces sunt disponibile intr-o prezentare de pe site, sustinuta in cadrul conferintei din 4 aprilie 2016, unde se anunta faptul ca termenul limita pentru trimiterea initiala a listei de achizitii a CCD-urilor este 8 aprilie 2016 (adica 4 zile mai tarziu), fiind precizati ulterior doar pasi urmatori, fara a mai fi mentionate si alte repere temporale. Consideram, prin urmare, ca suma de 2.095.464 euro, acontata pentru acest capitol al proiectului, va fi cheltuita, pornind de la aceste premise, intr-un mod ineficient si netransparent, dat fiind timpul scurt in care se realizeaza listele de achizitii si lipsa informatiile publice pe aceasta tema.

Manualul de granturi pentru universitati
Componenta proiectului ROSE care implica mediul universitar prevede alocarea unor granturi in valoare totala de 49,1 milioane euro, cu scopul de a sprijini studentii in situatii de risc. Vor fi acordate granturi necompetitive pentru universitatile care au specializari conexe domeniilor de crestere economica din Romania, precum agricultura, ingineria, stiintele exacte sau medicina. Aproximativ 60.000 de studenti din circa 300 de facultati, cuprinzand 85% din totalul facultatilor din universitatile de stat, vor beneficia de programe remediale si servicii de tutorat, consiliere, orientare, coaching sau alte ateliere in domenii specifice.

In data de 10 mai 2016 s-a deschis apelul pentru contractarea serviciilor de elaborare a Manualului de granturi pentru universitati in cadrul proiectului ROSE. Acest proces ridica semne de intrebare inca de la inceput, termenul pentru aplicare fiind unul foarte scurt, de doar 8 zile (pana in data de 18 mai 2016). Mai mult, pentru elaborarea acestor ghiduri se cere o experienta de cel putin 10 ani in „educatie sau management educational” (cel putin 15 ani reprezentand un avantaj), criteriu pe care il consideram nejustificat de restrictiv. De asemenea, alte criterii pe baza carora vor fi selectati redactorii acestui manual sunt superficial prezentate si greu cuantificabile („o foarte buna cunoasterea a sistemului de invatamant din Romania, in special la nivel tertiar”, care se cuantifica tot prin experienta in sistemul educational, raportata de aceasta data la o perioada mai mica sau mai mare fata de cea de 5 ani; comunicarea interpersonala, punctata in functie de simpla participare sau coordonare a unor grupuri de lucru; aptitudinile adecvate de comunicare scrisa si orala in limba romana, valorificate in functie de rapoarte elaborate in cadrul unor grupuri de lucru, manuale, carti sau alte studii).

Criteriile de evaluare pentru membrii grupului de lucru care vor elabora manualul de granturi pentru universitati sunt sugestive pentru superficialitatea si modul discretionar in care UMPFE gestioneaza acest proiect. Bugetul total al acestuia, precum si obiectivele asumate obliga la o eficientizare cat mai grabnica a implementarii acestuia si la o verificare a modului in care functioneaza echipa de proiect.

Comisie de supraveghere
Directorul Unitatii de Management al Proiectelor cu Finantare Externa din cadrul MENCS, Liliana Preoteasa, a vorbit, in cadrul unei intalniri a Consiliului National al Rectorilor din perioada 4-6 decembrie de la Poiana Brasov, despre infiintarea unei „comisii de supraveghere”, care sa verifice modul in care sunt gestionati banii si implementat proiectul.

De asemenea, Ministrul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, Adrian Curaj, si-a asumat public in cadrul conferintei de lansare a Schemei de Granturi pentru Licee din cadrul proiectului ROSE, desfasurata la Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti, in data de 4 aprilie 2016, faptul ca va infiinta un „advisory board”, format din reprezentanti au tuturor beneficiarilor proiectului, care sa verifice modul in care este gestionat proiectul. Niciunul din angajamentele luate mai sus nu s-a concretizat pana in prezent, fapt care certifica modul defectuos in care este implementat acest proiect.

Solicitari
Avand in vedere sentimentul de ingrijorare pe care il avem in legatura cu modul in care a fost implementat proiectul ROSE pana in prezent si cu modalitatea in care vor fi cheltuiti cei 200 de milioane de euro imprumutati de la Banca Mondiala (ce vor trebui returnati, indiferent daca proiectul isi atinge sau nu obiectivele), ANOSR si CNE solicita Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice:
  • sa monitorizeze si sa auditeze modul in care proiectul ROSE a fost implementat pana in prezent;
  • sa asigure de urgenta transparentizarea tuturor etapelor si informatiilor despre acest proiect, prin crearea unui site specific unde sa se regaseasca toate detaliile si datele necesare;
  • sa elimine criteriile nejustificate, necuantificabile sau superficiale din etapele de selectie ale colaboratorilor proiectului;
  • sa infiinteze de urgenta o comisie de supraveghere a proiectului formata din reprezentanti ai beneficiarilor (inclusiv elevi si studenti).
  • De asemenea, solicitam si reprezentantilor Bancii Mondiale in Romania sa verifice modul in care acest proiect este implementat si sa garanteze transparenta tuturor informatiilor despre buget si executia acestuia.

"Proiectul ROSE poate aduce beneficii semnificative sistemului educational romanesc, daca este implementat asa cum trebuie. Bugetul sau este unul foarte mare, 200 de milioane de euro, si trebuie sa ne asiguram ca acesti bani nu vor fi irositi, ci vor fi cheltuiti corespunzator si transparent, in favoarea beneficiarilor sistemului educational romanesc (elevi si studenti) cu atat mai mult cu cat ei reprezinta un imprumut al Romaniei si trebuie returnati, indiferent daca obiectivele proiectului vor fi indeplinite sau nu. Nu cred ca ne permitem sa achitam sume atat de mari fara ca ele sa fi avut un impact pe masura in sistem. Pana in prezent, UMPFE nu a dat dovada de transparenta si eficienta in managementul ROSE, fapt ce ne ingrijoreaza si ne face sa ne punem semne de intrebare in legatura cu implementarea viitoare a acestuia. Solicitam MENCS sa intervina de urgenta si sa verifice cum a fost administrat acest proiect pana in prezent, sa transparentizeze toate informatiile, precum si sa numeasca o comisie de supraveghere a acestuia din care sa faca parte, obligatoriu, reprezentanti ai elevilor si studentilor, cei care sunt cei mai indreptati beneficiari ai acestui imprumut", spune Vlad D. Chereches, presedinte ANOSR

***

Pentru mai multe detalii:
            Vlad Dan CHERECHES
            Presedinte ANOSR
            vlad@anosr.ro
            0744 587 222

***

Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) este federatia nationala studenteasca, non-guvernamentala si non-partizana care, de peste 16 ani, are ca scop principal reprezentarea intereselor comune ale studentilor din Romania, apararea si promovarea drepturilor si obligatiilor acestora, cat si stimularea participarii lor la actul educational si la viata sociala, economica si culturala.

ANOSR reuneste studenti din 17 centre universitare din intreaga tara, din 31 de universitati, atingand un numar de peste 84 de organizatii membre, care lupta impreuna pentru mentinerea in functiune a mecanismului miscarii studentesti.

La nivel national, ANOSR este parte a Aliantei pentru o Romanie Curata si membra in Consiliul Tineretului din Romania. De asemenea, federatia este reprezentantul legitim al studentilor din Romania la nivel european, prin statutul de membru cu drepturi depline al Organizatiei Europene a Studentilor (ESU - European Students' Union), singura structura europeana care reprezinta studentii.
Autor: Ana-Maria Tudor

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 2 voturi

x


Intrebare antispam: 4 + 2 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Comentarii 1 comentariiAdauga comentariul tau

taica 2016-05-20 22:15:13

Căutam operator/operatoare calculator pentru publicare anunțuri. Nu este necesară prea multă experiență. Se lucrează comod de acasă sau de oriunde aveți acces la internet. Se oferă contract de comision. Cerințe: cunoștințe minime PC, seriozitate, perseverență, conexiune internet. Se acordă instruire gratuită sub forma unor lecții trimise pe mail. Câștigul depinde numai de dvs. Mai multe detalii puteți obține trimițând un e-mail cu subiectul ”INFORMAȚII” pe adresa seracin1946@yahoo.com

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!