"Profilul pedagogic, fiind unul vocational, pregateste de mult timp cadre didactice pentru invatamantul primar si prescolar, absolventii acestui profil avand inclusiv posibilitatea de a se angaja in acest domeniu, imediat dupa liceu. Singurele modificari care au fost aduse in structura acestora in ultimii zeci de ani au fost micsorarea numarului de ani de liceu pedagogic la standardul general de patru si introducerea specializarii de educator-puericultor. Romania este singura tara europeana care inca pregateste invatatori cu nivel de calificare patru, fara studii universitare. Sunt cei patru ani de liceu suficienti pentru a pregati viitoarele cadre didactice care vor forma bazele unor intregi generatii de elevi? Orele de practica pentru profilul pedagogic si structurarea programei scolare cu siguranta ofera o formare timpurie pentru orice elev care si-ar dori sa urmeze o cariera didactica pe viitor. Cu toate acestea, specializarea si aprofundarea reala a competentelor si cunostintelor necesare obtinerii calificarii de invatator se poate realiza doar prin intermediul studiilor superioare", se arata intr-un comunicat al CNE.
Potrivit Consiliului National al Elevilor, decizia de a elimina posibilitatea ca liceele pedagogice sa formeze invatatori este in conformitate cu standardele europene de calitate a invatamantului prin asigurarea unei formari mult mai substantiale a cadrelor didactice pentru ciclul primar.
"Liceul privit dintr-o perspectiva generalizata, la fel cum este prevazut in noul proiect de lege, ar oferi un pachet larg de cunostinte si competente in toate domeniile, inclusiv fiind asigurata baza necesara urmarii unei facultati de stiintele educatiei. Specializarea de educatori-puericultori, de asemenea, asigura asimilarea unor deprinderi fundamentale in formarea viitoarelor cadre didactice. Eliminarea posibilitatii de a preda elevilor din invatamantul primar doar cu nivel de calificare patru va aduce cu sine si un parcurs educational mult mai complex pentru viitoarele cadre didactice. Insa, toate exemplele de bune-practici observate de-a lungul timpului in cadrul liceelor pedagogice ar trebui preluate si dezvoltate in mediul universitar, practica pedagogica fiind esentiala pentru cariera didactica, mentinerea acesteia si in noul proiect de lege fiind un lucru absolut necesar, luand in calcul faptul ca inclusiv absolventii specializarii de educatori-puericultori ar putea urma o facultate in domeniul educatiei", sustin reprezentantii elevilor.
In opinia reprezentantilor elevilor, ca tranzitia catre mediul universitar pentru specializarea de invatator sa fie eficienta, trebuie sa se puna accent pe orele de practica si sa fie asigurata o perioada de stagiatura didactica.
„Este extrem de necesar sa fie monitorizata, de asemenea, si implementarea materiilor de specialitate in mediul universitar, alaturi de cea mai importanta pregatire a viitoarelor cadre didactice – practica pedagogica. Asigurarea prezentei la orele de practica prin introducerea unor reglementari in acest sens si formarea substantiala a cadrelor didactice prin intermediul unei perioade de stagiatura didactica, spre exemplu, ar garanta tranzitia dintre pregatirea pentru aceasta specializare atat in mediul universitar, cat si in mediul preuniversitar catre formarea pentru cariera didactica exclusiv in invatamantul superior”, a declarat Miruna Croitoru, presedintele Consiliului National al Elevilor.