In randurile de mai jos publicam un model de Fisa a postului pentru un profesor de la o scoala gimnaziala. Trebuie precizat ca aceasta fisa a postului poate varia in functie de institutia de invatamant si de cerintele fiecarei scoli.
Model fisa postului profesor
In temeiul Legii invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul contractului individual de munca inregistrat in Registrul general de evidenta a salariatilor cu numarul ......................, se incheie astazi,………..., prezenta fisa a postului:
I. IDENTIFICAREA POSTULUI
1. Numele si prenumele titularului: ............
2. Denumirea postului: Profesor in invatamantul gimnazial
3. Decizia de numire
4. Incadrarea: titular/suplinitor/cadru didactic asociat
5. Numar de ore sarcini de serviciu:
6. Numar de ore de predare:
7. Profesor diriginte la clasa:
8. Nivelul postului: Executie
II. CONDITII SPECIFICE PENTRU OCUPAREA POSTULUI
1. Studii de specialitate: superioare:
2. Vechime:
3. Grad didactic:
4, Perfectionari (specializari): cursuri de formare;
5. Cunostinte: operare PC - nivel mediu (Word, Excel, PowerPoint)
6. Abilitati, calitati si aptitudini necesare:
III. DESCRIEREA POSTULUI
1. Scopul general al postului
Profesorul instruieste si educa elevii prin tipuri de activitati specifice, urmarind obiective cognitive, de limbaj, psihomotorii, afective, estetice, ale educatiei pentru societate, astfel incat acestia, dupa terminarea studiilor, pe tot parcursul vietii, sa fie toleranti fata de opinii diferite.
[In functie de marimea, specificul si organigrama firmei, scopul poate diferi. Scopul postului se va regasi detaliat in obiectul contractului definit in CIM semnat de parti.]
2. Competente personale:
* sa aiba insusiri de personalitate: seriozitate/responsabilitate, loialitate, hotarare, adaptabilitate, autocontrol, atitudine pozitiva, sa aiba calitati psihice necesare (spirit de observatie, rabdare, viteza de reactie, capacitate de orientare in spatiu, capacitate de comunicare etc.);
* sa nu aiba antecedente penale.
3. Descrierea sarcinilor / atributiilor / activitatilor postului
Sarcinile de serviciu obligatorii, reprezentand 100% din norma de baza, corespunzatoare unei parti de 100% din salariu de baza.
* este direct raspunzator de indeplinirea intocmai a atributiilor si prevederilor sarcinilor de serviciu stabilite in prezenta fisa
* este direct raspunzator de pastrarea bunurilor materiale sau de alta natura pe care le are in gestiune;
IV. ATRIBUTII
1. PROIECTAREA ACTIVITATII
ELEMENTE DE COMPETENTA /INDICATORI DE PERFORMANTA
1.1. Analizarea curriculumului scolar
- Identificarea aspectelor interdisciplinare in cadrul ariei curriculare specifice;
- Corelarea continutului disciplinei de invatamant si a activitatilor de invatare cu obiectivele urmarite prevederile programei si timpul de invatare.
1.2. Fundamentarea proiectirii didactice pe achizitiile anterioare ale elevilor
- Conducerea lectiei conform proiectului deja stabilit si monitorizarea activitatii elevilor astfel incat sa se obtina maximum de eficienta a lectiilor.
- Selectarea informatiei pe criterii de esentialitate, coreland detaliile informationale cu particularitatile grupului instruit si gradul de interes manifestat de elevi.
- Selectarea celor mai eficiente tehnici in, vederea facilitarii invatarii si reglarii procesului instructiv-educativ in functie de posibilitatile si ritmul de asimilare proprii grupului instruit.
1.3. Stabilirea strategiilor didactice optime
- Utilizarea strategiilor didactice de tip activ, participativ, formativ, care transforma elevul intr-un actor activ al propriei formari.
- Construirea situatiilor de invatare care solicita participarea creativa a cat mai multor elevi.
1.4. Elaborarea documentelor de proiectare.
- Programarea in timp, in functie de structura anului scolar, a activitatilor de invatare, asigurand parcurgerea completa a continuturilor propuse.
1.5. Proiectarea activitatilor/experientelor de invatare care presupun utilizarea resurselor TIC.
- Facilitarea invatarii prin alegerea cu discernamant a materialelor didactice, adaptate cu situatiile concrete din clasa, in vederea asigurarii unei instruiri eficiente (videoproiector, PC, AEL, Power-point, platforme educative etc.)
1.6. Proiectarea activitatilor-suport pentru invatarea in mediul online.
1.7. Proiectarea instrumentelor de evaluare aplicabile online.
1.8. Actualizarea documentelor de proiectare didactica.
- Compararea permanent a situatiei reale cu cea proiectata, din punctul de vedere al realizarii planificarii, adaptand si reanalizand planificarea in conformitate cu situatia reala si situatiile de invatare existente.
1.9. Proiectarea activititii extracurriculare.
- Implicarea in calitate de coordonator sau membru in echipa de proiect a unitatii.
2. REALIZAREA ACTIVITATILOR DIDACTICE CURRICULARE
2.1. Organizarea si dirijarea activitatilor de predare-invatare.
- Modul de organizare a cunostintelor de transmis si forma de transmitere care faciliteazi receptarea;
- Crearea de conditii optime in vederea receptarii cunostintelor (material. vizual. relevant, in cantitate suficienta).
2.2 Utilizarea materialelor didactice adecvate.
- Analizarea situatiei de invatare si identificarea necesarului de material didactic;
- Corelarea materialelor didactice complementare cu continuturile de invatare, astfel incat acestea sa constituie un suport in procesul instructiv/educativ;
- Facilitarea invatarii prin alegerea cu discernamant a materialelor didactice, adaptate cu situatii concrete din clasa, in vederea asigurarii unei instruiri eficiente.
2.3 Integrarea si utilizarea TIC.
- Corelarea mijloacelor didactice complementare, moderne (TIC) cu continuturile de invatare, astfel incat acestea sa constituie un suport in procesul instructiv-educativ
2.4. Organizarea si desfasurarea activitatilor didactice curriculare in mediul scolar si online.
2.5 Identificarea si valorificarea posibilitatilor de invatare a elevilor.
- Valorificarea, dupa caz, a rezultatelor elevilor in scopul diagnozei, prognozei sau selectiei elevilor;
- Stabilirea strategiilor didactice adecvate, in scopul remedierii a deficientelor procesului educational, in functie de rezultatele inregistrate la evaluare;
2.6 Asigurarea formarii competentelor specifice disciplinei.
- Crearea de conditii optime in vederea receptarii cunostintelor (material vizual relevant gi suficient);
- Evitarea excesul de detalii, transmiterea cunostintelor facdndu-se gradat, intr-o succesiune logica;
- Capacitatea de organizare a procesului de instruire in forme si prin situatii de invatare adecvate tipului de deprinderi care trebuie formate:
- Selectarea situatiilor de invatare care si stimuleze gandirea elevului, sa-i formeze deprinderile de munca si studiu necesare instruirii pe durata intregii vieti;
2.7 Elaborarea propunerilor sia continuturilor curriculumului la decizia scolii (CDS).
- Capacitatea de analiza a resurselor materiale si umane existente in unitate, in vederea corelarii acestora cu curriculum optional si necesitatile elevilor:
- Capacitatea de selectare a continuturilor pentru curriculum optional, astfel incat acestea sa raspunda obiectivelor propuse si nevoilor elevilor:
- Identificarea resurselor informationale adecvate continuturilor stabilite;
- Creativitate in selectarea activitatilor si situatiilor de lucru .astfel incat acestea si capete un caracter formativ.
3. REALIZAREA ACTIVITATILOR DIDACTICE EXTRACURRICULARE
3.1. Eficientizarea relatiei profesor-familie,
3.2. Organizarea, coordonarea sau/si desfasurarea activitatilor extracurriculare in mediul scolar, extrascolar si in mediul online.
3.3. Implicarea partenerilor educationali - realizarea de parteneriate.
3.4, Organizarea gi desfasurarea de activitati prin participarea la actiuni de voluntariat.
4. EVALUAREA REZULTATELOR INVATARII
4.1 Elaborarea instrumentelor de evaluare.
- Selectarea continuturilor ce urmeaza a fi evaluate in functie de obiectivele evaluarii:
- Corelarea tipilor de itemi cu natura obiectivelor si continuturilor;
- Creativitatea in privinta formatului ales, respectand particularitatile de varsta ale elevilor, obiectivele si continuturile evaluarii;
- Deciderea asupra baremului si conditiilor de evaluare, astfel incat sa se obtina o evaluare cat mai obiectiva.
4.2 Administrarea instrumentelor de evaluare.
- Asigurarea conditiilor materiale necesare aplicarii instrumentelor de evaluare, in vederea obtinerii unei evaluari obiective si unitare a tuturor elevilor:
- Consecventa in administrarea probelor de evaluare.
4.3. Elaborarea si aplicarea unor instrumente de evaluare a activitatii online.
4.4 Aprecierea cantitativa si calitativa a rezultatelor elevilor.
- Analiza ierarhica, pe colectivul de elevi si procentul pe itemi a rezultatelor evaluarii elevilor:
4.5 Notarea, interpretarea si comunicarea rezultatelor evaluarii
- Asigurarea conditiilor materiale necesare aplicarii instrumentelor de evaluare, in vederea obtinerii unei evaluari obiective si unitare a tuturor elevilor;
- Consecventa in administrarea probelor de evaluare.
4.6 Coordonarea si completarea portofoliilor educationale ale elevilor
- Coordonarea si completarea portofoliilor educationale ale elevilor.
5. MANAGEMENTUL CLASEI DE ELEVI
5.1. Organizarea, coordonarea si monitorizarea colectivelor de elevi.
- Organizarea, coordonarea si monitorizarea colectivelor de elevi in vederea asigurarii unui climat pozitiv de invatare.
5.2. Elaborarea de norme specifice clasei la care preda sau/i este diriginte.
- Capacitatea de a explica si de a stabili continuu cu elevii regulile sociale (cu particularitatile de varsta), de a evalua obiectiv comportamentul social al acestora.
5.3. Gestionarea situatiilor conflictuale in relatiile profesor-elev, elevi-elevi, profesor - familie.
- Capaciatea de a motiva si a corecta comportamentul elevului prin aplicarea recompenselor si sanctiunilor, ca urmare a evaluarii comportamentelor prin prisma regulilor existente in unitate, familie societate;
5.4. Tratarea diferentiata a elevilor, in functie de nevoile lor specifice.
- Aplicarea unui Curriculum adaptat pentru elevii cu deficiente (CES);
- Tratarea diferentiata prin activitati diferentiate in cadrul orei de curs a elevilor apti pentru performanta scolara, dar si a elevilor cu ritm lent de invatare.
5.5. Comunicarea profesor-elev, utilizarea feedback-ului bidirectional in comunicare.
- Analiza acuratetei si integritatii mesajului receptionat de elev, prin comparare cu mesajul transmis, in vederea stabilirii disfunctionalitatii canalului de comunicare;
- Inlaturarea perturbatiilor care afecteaza calitatea comunicarii.
6. MANAGEMENTUL CARIEREI SI AL DEZVOLTARII PERSONALE
6.1. Identificarea nevoilor proprii de dezvoltare.
- Manifestarea de obiectivitate in autoevaluare conduce la identificarea necesarului de autoinstruire in functie de dinamica informatiei in domeniu.
6.2. Participarea la activitati metodice, stagii de formare/cursuri de perfectionare/grade didactice, manifestari stiintifice ete.
- Participarea la stagii de formare/cursuri de perfectionare/grade didactice, manifestiri stiintifice etc. in concordanta cu legislatia in vigoare.
6.3. Aplicarea cunostintelor/abilitatilor/competentelor dobandite.
- Capacitatea de a integra in sistemul de cunostinte existent, cunostinte achizitionate prin studiul individual;
- Exersarea deprinderilor de studiu individual pentru atingerea unor parametri de functionalitate adecvati.
7. CONTRIBUTIA LA DEZVOLTAREA IN STITUTIONALA SI LA PROMOVAREA IMAGINII UNITATII SCOLARE
7.1. Implicarea in realizarea ofertei educationale.
- Propunerea si desfaisurarea de discipline optionale care sa fie in concordanta cu optiunile elevilor si parintilor.
7.2. Promovarea ofertei educationale si a sistemului de valori al unitatii de invatamant la nivelul comunitatii locale.
- Promovarea ofertei educationale si a sistemului de valori al unitatii de invatémant la nivelul comunitatii locale prin intermediul rezultatelor obtinute la clasa sau la olimpiade si concursuri scolare, proiecte educative etc.
7.3. Facilitarea procesului de cunoastere, intelegere, insusire si respectare a regulilor sociale.
- Selectarea de modele sociale relevante pentru sistemul de valori al societatii;
- Analiza situatiilor in care apar astfel de modele pentru crearea unui sistem propriu de valori al elevului.
7.4. Participarea si implicarea in procesul decizional in cadrul unitatii si la elaborarea si implementarea proiectului institutional.
- Implicarea in comisii la nivelul unitatii, Inspectoratului Scolar, etc.;
7.5. Initierea si derularea proiectelor si parteneriatelor.
- Initierea si derularea proiectelor si parteneriatelor.
7.6. Promovarea de activitati de invatare interactive prin utilizarea unor instrumente realizate cu ajutorul tehnologiei.
7.7. Implicarea in prevenirea si combaterea violentei si bullying-ului in mediul scolar si/sau in mediul online.
ALTE ATRIBUTII
.......................................................................................
.......................................................................................
.......................................................................................
.......................................................................................
.......................................................................................
.......................................................................................
.......................................................................................
V. RASPUNDEREA DISCIPLINARA
Neindeplinirea sarcinilor de serviciu sau indeplinirea lor in mod necorespunzator atrage dupa sine scaderea corespunzatoare a calificativului si / sau sanctionarea disciplinara, conform prevederilor legii.
INTOCMIT DE:
Numele si prenumele:
Functia de conducere:
Semnatura..........
LUAT LA CUNOSTINTA DE CATRE OCUPANTUL POSTULUI:
Numele si prenumele:
Semnatura..........
Prezenta fisa a fost intocmita in 2 (doua) exemplare.
A P R O B A T
Director General